Saturday, April 23, 2005

MASA DEPAN POLITIK ANWAR SIFAR
KHAIRY SILAP KATA KADIR JASIN

Khairy Jamaluddin naik ke takuk nombor dua kepimpinan pemuda Umno dalam suasana yang penuh kontroversi. Para pimpinan pemuda Umno pusat yang pada awalnya telah menyatakan pendirian untuk bertanding jawatan nombor dua itu akhirnya berundur malu apabila Khairy mengumumkan kesediaannya untuk bertanding. Mereka malu dan segan-silu bukan kerana Khairy hebat mana, tetapi kerana hakikat bahawa Khairy bukanlah calang-calang pemimpin muda yang berhingus, hingus-hingus beliau, beliau adalah menantu Presiden parti dan PM! Siapa berani cabar menantu PM kecuali menempah maut politik percuma!

Dari permulaan yang kontroversi, Khairy terus mencetuskan pelbagai kontroversi lain yang kadangkala meletakkan Umno dalam situasi yang terperangkap dan merbahaya. Antara yang menonjol adalah cabaran beliau terhadap Tok Guru MB Kelantan yang berkahir dengan Pemuda sendiri mengasingkan diri dari beliau, ini diikuti dengan kenyataan bahawa kerajaan tidak berhasrat mengungkit kes-kes rasuah sebelum Pak Lah jadi PM dan ini dinafikan di dalam parlimen oleh pihak kerajaan seniri.

Terbaru adalah berkenaan bekas TPM Dato Seri Anwar Ibrahim. Di dalam kenyataannya kepada edisi tempatan akhbar International Herald Tribune terbitan AS bertarikh 29 Mac Khairy berkata:

Anwars future in politics is nil. He is a political irrelevance for as long as he stays out of Umno. And the door is shut forever. I am sure of it.

Masadepan politik Anwar adalah sifar. Dia tidak lagi relevant selagi dia berada di luar Umno. Dan pintu (Umno) sudah tertutup buat selamanya (untuk Anwar). Itu saya yakin.



Demikianlah bacaan mentah oleh seorang tokoh politik pemuda Umno yang memang mentah. Sekiranya ada pihak yang mengatakan bahawa masadepan Khairy kelam dalam ketiadaan Pak Lah kelak itu mungkin boleh diterima, tetapi komen beliau terhadap Anwar ini dikira tersasar jauh dan jelas beliau lebih emosi dan tidak mebuat bacaan rapi darihal Anwar.

Pandangan ini dikongsi oleh Abdul Kadir Jasin dalam majalah Malaysian Business keluaran April15-31. Kata Kadir:

So, it is premature for anybody, including die-hard Umno members and supporters, to declare Datuk Seri Anwar Ibrahim politically dead, unless of course, they are so gifted that they can read the future.

Adalah terlalu awal bagi mana-mana pihak termasuklah penyokong dan ahli taksub Umno untuk menyatakan bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mati dari segi politik, melainkan mereka terlalu hebat sehingga boleh membaca masa depn.

Knowing Anwar (personally from the day he was introduced by Tun Dr Mahathir Mohamad to the press on March 29, 1982 as Umnos newest member), I am sure he loves being damned by the likes of Khairy. He is an expert in turning adversity into opportunity.

Anwar yang saya kenal saya pasti akan gembira apabila dikutuk demikian rupa oleh Khairy. Beliau adalah pakar dalam mengubah tentangan terhadap beliau untuk akhirnya menjadi peluang.

Memang dalam politik ini tidak ada sesuatu apa pun yang tetap, segala-galanya telah dirancang oleh Allah swt. Siapa sangka Anwar dari TPM kini boleh sekadar menjadi penasihat sebuah parti pembangkang. Esok?

Siapa sangka Tengku Razaleigh Hamzah bekas Naib Presiden Umno, bekas Menteri Kewangan, mencabar Presiden Umno dan kalah tipis, kemudian membentuk parti pembangkang luar Umno, menentang Umno dalam dua pilihanraya dengan bantuan PAS dan Dap, kemudian menyertai Umno kembali, kini sekadar ahli parlimen Gua Musang. Esok?

Demikianlah berbagai kemungkinan dan kenyataan yang berlaku dalam politik yang memang sukar dibaca oleh sesiapa pun. Musuh hari ini boleh esok menjadi kawan sebagaiamana yang diakui oleh Anwar semasa berucap di Stadium Sultan Mohamad Kota Bharu bahawa siapa sangka bila beliau bermasalah dalam Umno, kawan-kawan semua lari, tetapi musuh yakni PAS boleh datang memberi simpati.

Kesimpulannya jangan kita mendahalui teka-teki politik yang sentiasa berubah-ubah. Jangan sombong dan bongkak dalam membuat bacaan sehingga merendah dan menghina pihak lain. Khairy perlu berhati-hati musuh politik beliau bukan hanya berada di luar Umno malah dalam Umno itu sendiri sebenarnya sedang menunggu peluang untuk menjatuhkan beliau. Perhatikanlah...

No comments: