Saturday, March 19, 2005

SAMI BUDDHA BANTAH SYARIKAT ARAK
- ULAMAK MALAYSIA?

Satu berita menarik dalam akhbar THE STAR hari ini. Beribu-ribu sami Buddha berdemonstrasi di hadapan ibupejabat bursa saham Thailand kerana membantah penyenaraian awam salah sebuah syarikat arak yang paling maju di negara tersebut.


Syarikat Thai Beverages Limited yang mengeluarkan produk Chang Beer dan Mekhong Whisky itu dilaporkan akan menjadi syarikat penegluar arak yang pertama yang bakal disenaraikan di Bursa Saham Thailand ataupun SET.

Para sami yang dianggarkan berjumlah hampir 2,000 orang (menurut Bangkok Post 5,000 orang) telah melalui wakil mereka menyerahkan surat bantahan kepada SET. Antara lain surat tersebut memaparkan kesan buruk arak terhadap masyarakat disamping menyuarakan kebimbangan tentang mendadaknya naik kemalangan jalanraya yang berpunca dari pemandu yang mabuk khususnya dikalangan remaja.

MenurutPhra Suriya Panya-vachiro, Setiausaha Agung Pusat Koordinasi Sami-sami Buddha Thailand (laporan akhbar THE NATION Thailand) 99.9 peratus dari masalah sosial di Thailand dikesan dari penggunaan arak!

Thailand adalah sebuah negara Buddha. Syarikat araknya baru mahu mohon untuk disenaraikan. Malaysia sebuah negara yang didakwa Islam yang jelas mengharamkan arak namun di Bursa Malaysia di bawah kaunter produk pengguna terdapat dua syarikat pengeluar arak iaitu Carlsberg dan Guiness. Kedua-dua syarikat ini telah pun disenarai dan diurusniagakan di Malaysia sejak berpuluh-puluh tahun dan masing-masing mengaut keuntungan yang lumayan dari tahun ke tahun.

Tak tahulah apa usaha ulamak Malaysia dalam hal ini, khususnya yang duduk selesa di bilik-bilik berhawa dingin di JAKIM dan Jabatan-jabatan Agama negeri-negeri. Arak di Malaysia tidak seburuk kesannya sebagaimana arak di Thailand agaknya?

No comments: