Saturday, March 19, 2005

IKEA UMUM TUTUP SEMENTARA RESTORAN & KAFE
: TAPI TIADA MOHON MAAF

Masuk hari ini sudah dua hari berturut-turut pihak pengurusan IKEA Retail Malaysia memuatkan notis dalam akhbar-akhbar tempatan yang:

Memaklumkan penutupan sementara Restoran dan Kafe Exit.
Penutupan sementara bagi tujuan proses samak.
Mengusahakan untuk mengesahkan sijil jaminan halalnya.



Media tempatan telah mendedahkan secara berleluasa betapa restoran di Komplek IKEA ini menghidangkan sosej dari usus babi kepada para pelanggannya termasuk yang beragama Islamwalaupun kononnya memiliki sijil halal . Sejak terdedah berita ini banyak pihak telah menyerang pihak IKEA dan lain-lain yang terlibat dalam mengeluarkan produk tersebut.

Melihatkan ketegangan suasana maka IKEA mengeluarkan notis ini bagi mententeramkan para pelanggannya. Soalnya tiada langsung pernyataan mohon maaf oleh pihak IKEA terhadap masyarakat Islam khususnya mereka yang telah tertipu dan memakan makanan haram yang telah mereka hidangkan itu.

Ini bukan soal main-main yang boleh disapu ke bawah tikar begitu sahaja. Ini soal maruah dan kehormatan umat Islam. IKEA perlu didesak mengeluarkan pernyataan memohon maaf kepada semua umat Islam. Jangan sekadar memeperkudakan umat Islam untuk melariskan produk mereka tanpa sensitif langsung terhadap kesucian agama.

Selagi pernyataan maaf secara terbuka ini tidak disiarkan maka wajarlah umat Islam memboikot syarikat gergasi Sweden ini. Mana yang lebih penting maruah agama atau kepentingan dan keperluan peribadi?

No comments: