Thursday, August 31, 2006

Merdeka 49 tahun

Saya bersyukur kerana menghuni dalam sebuah negara yang bebas merdeka. Tidak lagi dibelenggu penjajah. Tidak lagi dicucuk hidung lalu ditarik ke sana ke mari oleh mereka.



Perjuangan menuntut kemerdekaan ini penuh dengan ranjau dan duri. Ada diantara mereka yang terdahulu telah terkorban ada yang berjuang dengan darah dan air mata, ada yang telah merengkok dalam tahanan penjajah British, Jepun dan kemudiannya British sekali lagi.

Tunku Bapa Kemerdekaan, namun jangan pula kita lupa akan pengorbanan mereka yang selain Tunku. Jangan lupa jasa Almarhum Dr Burhanuddin al Helmy, Ahmad Boestamam, Ishak Hj Muhammad, Mokhtaruddin Lasso, Ibrahim Hj Muhammad, Almarhum Ustaz Abu Bakar al Baqir dan ramai lagi.


Dr Burhanuddin

Kini kita telah semakin matang dan berusia. 49 tahun bukannya satu tempoh yang singkat.

Walaubagaimanapun, dalam keadaan merdeka, kehidupan rakyat masih belum selesa. Kita mungkin telah jauh maju dan membangun berbanding tahun 1957 dan sebelumnya, namun kemerdekaan dalam erti kata sebenar masih jauh dan belum dapat dinikmati sepenuhnya.

Kebebasan bersuara masih disekat-sekat, rakyat yang berhimpun secara aman untuk protes dibelasah sehingga tercedera. Akhar-akhbar masih belum bebas malah terikat dengan kehendak satu pihak, tiada pandangan alternatif.

Kos hidup rakyat semakin tinggi, pendapatan rakyat masih rendah. Negara telah diurus oleh anak bangsa lebih 49 tahun, namun anak bangsa yang kebanyakkan masih hidup susah dan tertekan.

Harga minyak mahal, harga barangan tinggi, kos pendidikan lanjutan meningkat, kos pengangkutan lain termasuklah tol terus membakar lubang dikocek rakyat.

Dan dalam pada itu kalangan pimpinan terlibat dengan rasuah, kronisma dan nepotisma. Kadar jenayah semakin mencacak naik kerana tiada kawalan terhadap unsur-unsur dan gejala maksiat.

Dan yang paling menyayat hati dalam 49 tahun merdeka ini ada kalangan anak bangsa telah secara terbuka mengisytiharkan meninggalkan Islam untuk menerima agama lain. Lebih malang anak bangsa yang diberi amanah memimpin dan memerintah seolah tidak berdaya membendung gejala ini.

Kerana itu walaupun saya berbangga negara telah 49 tahun merdeka, saya masih belum berpuas hati dan mengharapkan rakyat jelata akan meneliti semua kekurangan ini dan akhirnya bangun sederap dan selangkah secara berani untuk membuat perubahan demi agama,bangsa dan tanahair.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Biarkan Putera Umno terjun dengan Mat-mat Rempitnya

Sempena ulangtahun kemerdekaan negara yang ke 49, Putera Umno telah berjaya menawan Mat Rempit di KL. Itulah pencapaian sayap baru dalam Umno ini setelah 49 tahun negara merdeka.

Penawanan itu bagi Buletin Utama TV3 merupakan satu berita penting sehingga perlu menonjolkannya dalam siaran berita perdana mereka. Maka terbitlah wajah Pendekar Putra, Azeez Abd Rahim, Ketua Putera Umno (yang sebelum ini dideahkan telah memalsukan kelayakkan akademiknya) yang dengan bangganya mengumumkan pencapaian Putera di bawah pimpinannya itu.



Kata Azeez sebagaimana dilaporkan THE STAR:

I truly believe they have the potential and excellence to become the leaders of tomorrow. All they need is a chance to prove society wrong.

Saya percaya mereka (mat Rempit ini) memiliki potensi da harapan untuk menjadi pemimpin masa depan. Apa yang mereka perlukan adalah untuk membuktikan yang tanggapan masyarakat terhadap mereka adalah salah.

Maka diarahkanlah beberapa kerat Mat Rempit berkumpul berhampiran Dataran Merdeka, diberikan t shirt percuma dengan lambang Putera Umno, disuruh bergaya di depan kamera TV dan kemudiannya berlakon berikrar mahu mempertahankan negara dan bangsa.

Dengan Azeez sebagai teraju utama saya melihat lakonan itu saling tak tumpah bagaikan filem Tamil yang dihasilkan di Madras.

Sementara itu kalau kita sempat membaca akhbar THE STAR kita akan terserempak dengan tajuk:


Bikers on smashing rampage

Dimana dilaporkan sebanyak 13 buah kereta di Bangsar telah dipecahkan cerminnya oleh anasir yang tidak bertanggungjawab dalam kejadian yang berlaku pada jam 5.00 pagi. Akhbar tersebut melaporkan saksi ditempat kejadian sebagai berkata:

They also claimed the youths were the same ones who often raced illegally along the Sprint Highway that runs parallel to their road.

Mereka medakwa para pemuda (yang terlibat) adalah kumpulan yang sama yang terlibat dalam perlumbaan haram di Lebuhraya Sprint yangterletak berhampiran dengan jalan tersebut.

Ringkasnya angkara Mat Rempitlah juga. Malah Buletin Utama TV3 sebentar tadi turut merakamkan kejadian aksi bahaya yang ditunjukkan oleh sekumpulan Mat Rempit disekitar KL termasuklah satu video klip Mat Rempit dan pasangannya sedang melakukan wheelie di Alor Setar.

Kalau inilah jenis manusia yang mahu Azeez naikkan sebagai pemimpin jenerasi akan datang, silap gaya Umno dengan Azeez sekali akan diterajang keluar oleh rakyat jelata kerana mahu menaikkan golongan yang tidak berakhlak, tidak mementingkan keselamatan orang awam malah terlibat pula dengan rusuhan dan jenayah.

Cukuplah yang telah ada.

Wednesday, August 30, 2006

Pantang Melayu memukul si tua

Baru semalam saya mencatatkan di BLOG ini akan kebimbangan setengah-setengah pihak terhadap usaha bekas Presiden Umno Tun Dr Mahathir untuk memperolehi TIKET bagi bersuara melalui saluran Umno di dalam Perhimpunan Agung parti itu yang dijadual diadakan pada bulan November ini.



Dan hari ini kita melihat beliau terus diserang dan diberi amaran.

Ketua Pemuda Umno Hishamuddin Tun Hussien berkata dalam THE STAR:

This goes against the values and principles of how we are brought up and the Malay culture itself.

Langkah (Tun) ini bertentangan dengan prinsip dan nilai-nilai yang diajar kepada kita oleh budaya Melayu

Adakah kenyataan ini bermaksud bahawa tindakan Tun itu bertentangan dengan adat dan budaya Melayu? Dalam erti kata lain kurang ajar?

Kata Hishamuddin lagi sebagaimana dipetik UTUSAN pula:

Sehubungan itu, Tun (Dr. Mahathir) kena fikirlah sendiri kesannya yang bukan sahaja akan kena pada dirinya tetapi kepada UMNO dan akhirnya kepada orang Melayu itu sendiri.

Soalnya kenapa Tun perlu bertindak sedemkian?

Kita juga jangan sampai menipu dan mengelirukan umat dan bangsa. Hamba Allah itu terpaksa bertarung dari bawah untuk mendapatkan hak bersuara kerana pimpinan Umno termasuk Hishamuddin tidak memberi peluang dan ruang kepada beliau untuk berbuat demikian. Itulah sebenar puncanya.

Dan sekarang beliau mahu menuntut hak untuk bersuara melalui saluran demokratik yang masih sepatutnya ada dalam Umno, takkanlah tak boleh, atau takkanlah takut.

Hairan dalam sekelip mata orang yang satu ketika dahulu disanjung dan dijulang boleh hari ini dikatakan biadap, kurang ajar, nyanyok dan bermacam lagi. Menghamburkan kata-kata sedemikian ke atas seorang tua yang pernah berjasa kepada mereka, itulah sebenarnya budaya sesat dan songsang yang tidak pernah diajar oleh prinsip dan nilai-nilai bangsa kita.

MB Kedah Mahadzir Khalid pun dilapor menyatakan bahawa langkah Tu itu sesuatu yang tidak patut terutama bagi seorang bekas PM yang diiktiraf dunia. Kalau betul demikian berilah peluang dia bercakap, kenapa disekat.

Saya percaya rakan-rakan dalam Umno terutama kalangan ahli-ahli biasa di kampung dan pekan-pekan akan pasti bingung dan keliru, mereka di doktrinasikan untuk menyanjung Tun semasa Tun PM dahulu (malah potret Tun merupakan hiasan wajib di rumah sebahagian mereka) tetapi kini Tun dikekang dan dibelasah depan mata mereka.

Apa pun bagi saya jangan sampai kita berada dalam keadaan ditelan mati emak diluah mati bapa, kerana sesungguhnya kita masih ada pilihan lain. Orang Melayu perlu menjenguk lebih luas dan jauh lagi. Kata M. Nasir:

Lihat dunia dari mata burung jangan lihat dari bawah tempurung

Ramai lagi pejuang Melayu Islam yang masih jujur, ikhlas, berani dan yang pentingnya bertaqwa dan bersedia menjadi pemimpin umat dan bangsa. Jangan lihat dari kalangan Umno sahaja, cuba-cubalah menjengok ke luar dari jendela Umno itu.

Tuesday, August 29, 2006

Umno bagaikan bahtera senget yang pasti karam

Tun Dr Mahathir mendakwa Umno tidak beri peluang untuk beliau bersuara. Ahli-ahli tidak berkesempatan untuk mendengar penjelasan dari beliau, lebih-lebih lagi mengenai siri-siri kritikkan beliau terhadap PM Dollah Badawi dan kaum keluarganya.

Lalu beliau membuat keputusan untuk bertanding sebagai perwakilan Umno ke Perhimpunan Agung parti itu yang dijadualkan pada bulan November nanti. Umno bahagian Kubang Pasu dijadualkan bermesyuarat agung pada 9 September ini. Setakat ini menurut Malaysiakini gandingan Tun dan anaknya Mukhriz mendapat pencalonan tertinggi dari cawangan-cawangan. Dari 136 cawangan Tun mendapat 79 pencalonan.



Mengapa Umno seolah mahu menghalang Tun?

Tun dijemput merasmikan mesyuarat-mesyuarat agung bahagian-bahagian, namun MT Umno membuat keputusan cuma ahli-ahli MT dan Menteri-menteri Umno sahaja dibenarkan meresmikan mesyuarat-mesyuarat agung tersebut. Lalu Tun tidak dapat bersuara.

Kini cuma tunggal satu cara untuk beliau iaitu bertanding sebagai perwakilan. Itu pun pelbagai pihak telah mengeluarkan kenyataan-kenyataan negatif. Malah kalangan pimpinan bahagian Kubang Pasu pun seolah panik dengan mendakwa bahawa walaupun jika Tun berjaya sebagai perwakilan, belum tentu beliau akan dibenarkan bercakap kerana keputusannya terletak pada Perhubungan Negeri Kedah!

Sah para pimpinan Umno mahu menghalang Tun dari bersuara.

Saya kira kalau Tun berjaya sebagai perwakilan itu sudah dikira satu kejayaan besar setelah seluruh pimpinan Umno mengeluarkan pelbagai kenyataan negatif terhadap langkah beliau itu.

Kalau Tun berjaya ke PWTC November ini, ianya suatu tamparan hebat kepada Dollah. Tambah lagi jika Tun dikekang dari bersuara, ketika itu dunia akan berpusat di PWTC, dunia akan lihat betapa Pengerusi OIC, cuba menghalang bekas ketuanya dari bersuara. Bayangkan implikasinya ketika itu! Dan bayangkan pula jika Tun dibenarkan bersuara, mungkinkah para perwakilan Umno nanti akan memberikan reaksi positif dan terus melakukan coup de tat terhadap Presiden mereka?!

Apa pun terbukti Umno kini sudah tidak mampu mengawal urusan rumah tangganya lagi. Sejak Tun meletakkan jawatan digantikan dengan Dollah rumah tangga Umno sudah tidak aman lagi.

Orang Melayu perlu membuat keputusan apakah mereka tiada pilihan lain lagi? Apakah mereka perlu karam bersekali dengan bahtera Umno yang sudah senget dan menunggu masa untuk menjadi tukun di lautan dalam itu?

Kita sudah 49 tahun Merdeka. Kita sudah matang dan dewasa berpolitik. Kita dan bukannya Umno yang menentukan nasib dan jatuh bangun negara ini. Jika Umno sudah demikian rupa, dijangkiti rasuah yang parah, kronisma dan nepotisma terus bersarang, kebenaran mahu disekat, kebatilan mahu ditegakkan,maka tiba masanya untuk umat Melayu berfikir semula. Ayuh bangun dan berani membuat keputusan. Bukan semestinya Umno sahaja yang memimpin kita, jika mereka sudah terbukti parah dan tidak mampu kebah lagi maka eloklah kita mencari yang alternatif, demi menyelamatkan agama, bangsa dan tanahair yang tercinta ini.

Tun Dr Mahathir yang mereka sanjung dan julang satu ketika dahulu pun kini mereka maki hamun dengan serapah dan nista. Bermakna adat dan kesopanan Melayu pun sudah mereka gadai dan korbankan.

Ini sesungguhnya isyarat bagi satu kumpulan yang lemah walaupun besar dan ramai keanggotaannya. Anak menantu mengaut kekayaan dan tempat dibiarkan bebas tanpa tindakan, anak bangsa merempat dengan tekanan kos hidup yang memuncak tiada siapa yang membela.

49 tahun ini suatu jangka masa yang panjang. Berilah peluang kepada yang ikhlas dan yang bertaqwa untuk memimpin dan memandu kita kali ini. Cukuplah yang lepas-lepas, Tun saya pasti akan menemui kegagalan kerana Umno kini sudah tiada lagi tempat untuk suara yang menentang. Kita sahaja yang tinggal untuk membawa panji-panji kebenaran ini, jangan gagal lagi kali ini.

For whatever its worth (19)


Malaysia became host to the 1st OIC Anti Corruption and Enhancing Integrity Forum. A delegate was reported to have proposed that the OIC allocate a dedicated session to discuss anti corruption in each of its annual summit.

Such move should be lauded and hopefully all OIC countries including Malaysia could rid themselves from the despicable social ill that could cripple a state and tarnish the image of Islam that abhors such practice.

But what amused me most from this two day conference was the participation of a representative from the Palestinian FATAH movement, Prof Dr Najat Omar, an opposition Palestinian legislator (HAMAS defeated FATAH in the recent elections).

Najat came and blamed the HAMAS government for putting Palestine on number 112 out of 158 corrupted countries listed by Tranparency International with Transparency International Corruption Perception Index (CPI) of 2.6 as of last year.

But let us not be deceived as factually HAMAS only came into power early this year. It was the FATAH led government then that accumulated such shameful record on behalf of the Palestinian nation.

Dr Najat should have told the conference that FATAH was discarded and rejected by the Palestinian voters as a result of their atrocious record. Most political analyst attributed FATAHs demise in the hands of HAMAS as a result of this.

According to Middle East Online:

Analysts and officials believe that Fatah's failure to deliver peace to the residents of the West Bank and Gaza Strip lies at the heart of its current crisis.

But they also point to resentment at the culture of corruption and incompetence at all levels of the Palestinian Authority at a time when poverty and unemployment have been rife.

The voters chose to punish the Palestinian Authority as represented by Fatah for its mismanagement during the last decade,said Nashat al Aqtash from the West Banks Bir Zeit university.

The TIME magazine (13/03/06 issue) commented:

Hamas by contrast, have a reputation for discipline and honesty and have vowed to hunt down corrupt Fatah officials. Nor does it help that in 1996, as Arafat tried to wipe out opposition to him, dozens of Islamic militants were jailed, tortured and murdered by his supporters.
Fatah guys were worse than the Israelis, recalled a member of a third militant group, Islamic Jihad. The Israelis would stop beating us to let us pray. Fatah never stopped.
Therefore it is unfortunate that the host country could blatantly invite a representative from a party that do not command the support of the Palestinian, and has a questionable reputation to a conference such as this.

In fact the Malaysian government itself possesses a tainted reputation as far as corrupt practices are concerned; no wonder they are easily comfortable with FATAH rather than HAMAS. Wise men think alike they say.

Magic Datuk K, Siti, Mawi dan Ina

Bila Siti dan Datuk K bersanding, Mawi dan Ina pula berdrama, masing-masing secara langsung, KL dikatakan sepi bagaikan Pekan Hantu (Ghost town).

Benarkah demikian?

Yang nyata meraih untung adalah RTM dan TV3 yang masing-masing menceduk peluang dari kedua-dua event tersebut.



Terlupa KL sebentar tentang kos hidup yang semakin sempit lantaran kenaikkan harga minyak, tarif letrik dan barangan tertentu. Kerana barangkali asyik dibuai keayuan dan kejelitaan Siti (yang tertinggal tudungnya di Masjid Wilayah) maka Najib terlupa sejenak akan sengketanya dengan Tun Dr M walaupun Tun berada di sebelahnya.



Barangkali (ini kena rujuk dengan statistik PDRM) kadar jenayah pun menurun semalam kerana perompak dan penyamun juga tidak mahu ketinggalan menonton samada TV1 ataupun TV3 itu.

Tak pasti pula samada bilangan jemaah di masjid dan surau-surau juga menurun malam tadi?

Demikianlah hebatnya tarikkan penghibur terhadap peradaban dan cara hidup rakyat Malaysia. Demikianlah ketagihnya kita pada hiburan dan yang seronok-seronok.

Demi kerananya kita boleh lupa sengketa, kita boleh lupa kesakitan, kita boleh lupa kesengsaraan, demikianlah mabuknya kita semua.

Tahniah Datuk K, tahniah Siti. Syabas Mawi, syabas Ina (kerana boleh jadi celebrity lebih hebat dari juara reality show yang terpaksa bersaing untuk menang). Pagi ini rakyat Malaysia masih dibuai keindahan semalam, berebut pula nak mendapatkan akhbar media perdana kerana masing-masing nak tengok pula gambar-gambar Datuk K, Siti, Mawi dan Ina. Kemudian nanti tunggu pula majalah hiburan semua akan meraih untung belaka.

Yang jelas akan kayap dan susah adalah kita. Kerana bila dah padam kesan percikkan MAGIC Datuk K, Siti, Mawi dan Ina nanti baru kita kembali merungut, ahhh harga minyak tetap mahal, bil letrik makin mencacak naik, harga barangan tak pernah menjadi murah, gaji tak naik-naik (ada yang dah tak bergaji kerana di VSS kan), apakah kesudahan hidup ini nanti.

Monday, August 28, 2006

Mengapa MCA takutkan Negara Islam?

Saya sedikit pun tidak berkecil hati atau keciwa apabila melihat yang MCA begitu takut dan benci pada konsep Negara Islam. Kita sebenarnya tidak boleh marah apabila pimpinan MCA menyatakan yang Negara Islam kiranya ditegakkan akan membawa:

DISASTROUS EFFECT ON FUTURE GENERATION

Membawa kesan buruk kepada generasi akan datang


Keratan akhbar THE SUN 28 Ogos 2006

MCA saya percaya memiliki kebimbangan itu kerana sejak 49 tahun lalu mereka berkawan dengan Umno. Umno lah yang mendidik dan memberikan gambaran Islam kepada mereka. Umno lah yang telah menggambarkan Islam kononnya sedemikian rupa kepada mereka.

Lalu kini bagi mereka Islam itu adalah satu ancaman kiranya ia dilaksanakan sebagaimana yang dianjurkan oleh junjungan kita yang dikasihi iaitu Baginda Rasulullah saw.

Kerana itu bagi mereka Malaysia ini sepatutnya kekal sebagai sebuan negara sekular, Islam jangan sekali-kali diletakkan sebagai Ad Deen sehingga menggugat kedudukan mereka . Kerana bagi mereka Islam sebagaimana yang diterangkan kepada mereka oleh Umno selama ini sekadar hanya agama ritual, yang cuma merupakan amalan orang Melayu Islam sesama mereka, pergi ke masjid, naik Haji, bayar zakat, nikah-kahwin, itu sahaja. Islam yang memerintah, Islam yang mentadbir, Islam yang lebih dari itu bukanlah Islam yang sesuai di Malaysia.

MCA jangan disalahkan kerana Umno mahu mereka berfikiran begitu.

Berlainan dengan masyarakat Cina yang bukan Islam di Kelantan. Dididkan PAS terhadap mereka berbeza. Tok Guru MB Kelantan mengajar mereka yang Islam bukannya ancaman. Islam kalau memerintah membawa rahmat, keadilan dan keharmonian kepada semua termasuk masyarakat bukan Islam.

Islam yang diajar dan diterangkan kepada masyarakat bukan Islam di Kelantan adalah Islam yang sebagaimana diturunkan oleh Rasulullah saw. Kerana itu masyarakat bukan Islam di Kelantan tidak merasa bimbang, tergugat ataupun terancam walaupun MB mereka adalah seorang Tok Guru yang memperjuangkan Islam.

Inilah bezanya, siapakah yang silap, siapakah yang salah, siapakah yang akan dipertanggungjawabkan oleh Allah swt di Hari Kemudian nanti?

MCA ajar kita mengenai Negara Islam

Timbalan Presiden MCA Chan Kong Choy semalam memberikan kuliah tafsiran beliau berkenaan negara Islam. Ianya disampaikan sempena Mesyuarat Agung MCA yang ke 53 di Kuala Lumpur semalam.

Menurut Chan ramai orang terkeliru antara istilah ISLAMIC COUNTRY (negara orang Islam) dan ISLAMIC STATE (negara Islam). Menurut beliau sebagaimana dilaporkan oleh THE STAR hari ini:


ISLAMIC COUNTRY means that majority of the citizens were Muslims while ISLAMIC STATE meant all the administration in the country was based on the Quran

Negara umat Islam bermakna majority rakyatnya merupakan penganut agama Islam manakala Negara Islam bermakna seluruh pentadbiran dalam sesuatu negara itu berdasarkan Quran.

Oleh itu katanya MCA menyokong dan mengiktiraf hakikat bahawa negara ini adalah sebuah ISLAMIC COUNTRY dan bukannya ISLAMIC STATE. Dan MCA akan bersungguh-sungguh memeprtahankan Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kedudukan ini.

Kerana itu tambah beliau kerajaan negeri Kelantan tidak berjaya melaksanakan hukum hudud kerana negara ini tidak membenarkannya.

Demikianlah penjelasan dari rakan akrab Umno dalam BN.

Sebenarnya Chan tidak perlu pun menjelaskan perkara ini kerana pimpinan PAS telah zaman berzaman menyatakan perkara yang sama. Tetapi bagi PAS, ISLAMIC STATE yang mahu diperjuangkannya itu memberikan pilihan kepada masyarakat bukan Islam contohnya dalam kes hudud untuk membuat pilihan samada mahu diadili menurut hukum tersebut atau berpuas-hati dengan undang-undang yang sedia ada.

Masyarakat bukan Islam bebas mengamalkan cara hidup mereka sebagaimana di Kelantan. Sekolah Cina, tokong, gereja dan wat diberikan keizinan untuk dibina atau meneruskan aktiviti mereka. Acara kebudayaan dan cara hidup masyarakat bukan Islam terus diamalkan. Malah peyertaan masyarakat bukan Islam di dalam jentera kerajaan juga dihargai dan diberi ruang sehingga ada jawatan dan kerusi yang di reserve kan untuk masyarakat bukan Islam dari jawatan ahli majlis PBT sehinggalah ke Penghulu dan Ketua Kaum.

Cuma barangkali Chan melahirkan kebimbangan ini ekoran adanya kecenderungan dikalangan masyarakat Cina yang bukan Islam untuk mendekati dan mengkaji serta menerima perjuangan yang dibawa PAS. Barangkali mereka melihat ini pilihan yang lebih baik berbanding dari yang sedia ada, yang terdedah kepada amalan rasuah, diskriminasi, kronisma, nepotisma, perkauman dan seumpamanya.
Kita melihat Kelab Penyokong PAS yang mengumpul keanggotaan dari kalangan masyarakat bukan Islam semakin bertambah sokongan dan keahliannya.

Inilah saya percaya yang membimbangkan Chan dan MCA, tambahan Umno pula bila berkempen ke kampung-kampung dan kawasan tertentu berdegar-degar besyarah tentang mahu kembali kepada Islam. Islam Hadhari lah, Wawasan Syumul lah (macam di Selangor) dan macam-macam lagi.

Apa pun terima kasihlah kepada Ustaz Chan kerana menjelaskan perbedaan tersebut sekurang-kurangnya bukan hanya ahli-ahli MCA akan tahu malah kawan baik beliau dari Umno pun boleh tahu, MCA tak mahu negara yang berpegang kepada Quran, MCA cuma mahu negara yang ramai penduduk Islam, itu sahaja! Kalau Umno pun tak mahu berpegang kepada Quran, maka kekallah persahabatan mereka, syabas!




Friday, August 25, 2006

Diskriminasi terhadap pakaian menutup aurat

Sebelum ini saya pernah memaparkan di BLOG ini berkenaan masalah yang melibatkan seorang kakitangan kanan di sebuah hotel 5 bintang di KL yang dikatakan dipecat kerana menggunakan pakaian menutup aurat sejurus kembali dari Tanah Suci.

Kita menyangkakan perkara ini telah reda dan selesai. Sepatutnya tidak ada lagi diskriminasi pakaian dalam negara ini, tambahan kita sekarang sudah 49 tahun Merdeka, sepatutnya semua kaum dan bangsa serta industri telah faham dan akur akan adat, budaya dan kepercayaan rakyat Malaysia.



Percayakah anda bahawa seorang wanita Islam masih lagi didiskriminasi semata-mata kerana memilih untuk berpakaian menutup aurat, mengenakan pakaian tudung mini telekong biasa (mematuhi peraturan agamanya yang me WAJIB kan pakaian sedemikian bagi setiap wanita yang telah baligh)? Jika berlaku di Singapura atau Thailand mungkin kita terpaksa akur kerana Islam bukannya agama resmi negara-negara jiran kita itu dan Islam juga bukanlah agama majoriti penduduknya, tetapi di Malaysia?

Sedih rupa-rupanya walaupun tegang urat-urat leher kita memekik dan melaung MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA tetapi rupa-rupanya kita masih belum bebas merdeka mengamalkan suruhan agama kita.

Hari ini dalam akhbar BERITA HARIAN seorang pembaca melahirkan masalah ini kerana memberi respon kepada penulis dalam keluaran sebelumnya yang mendedahkan larangan pemakaian tudung (menutup aurat) dikalangan kakitangan sektor perhotelan di Johor.

Penulis dalam keluarah hari ini menulis:

Permohonan saya (untuk mendapatkan kerja di hotel tersebut di Langkawi) ditolak ketika temuduga atas alasan hotel TIDAK MENGGALAKKAN pemakaian tudung untuk pekerja di kaunter atau front office.

Penulis tersebut turut mendakwa bahawa diskriminasi seumpama ini bukan hanya melibatkan hotel milik asing malah juga hotel milik Bumiputera di Langkawi!

Bayangkan rupanya ada persepsi bahawa pakaian menutup aurat ini lekeh dan tidak sesuai dalam industrinya. Jika ini bukan diskriminasi dan menghina Islam, apakah sebenarnya maksud tindakan tersebut?

Saya tertarik apabila penulis mengakhiri surat beliau dengan menulis:

Semoga kita berpayung di bawah Islam Hadhari yang mementingkan kualiti kerja tanap mengenepikan KEWAJIPAN penganut Islam yang taat.

Sesungguhnya isu berpakian menutup aurat ini tidak diberikan penekanan serius walaupun ianya merupakan hukum Allah yang jelas, berpunca dari sikap kalangan pimpinan kita sendiri. Insyallah kalau kita dipimpin oleh mereka yang cemburu dan cintakan Islam, pasti perkara seumpama ini tidak tercetus sehingga mengeliru dan membingungkan rakyat jelata.

Selamat Hari Wanita 2006 kepada semua wanita di Malaysia yang saya hormati.

Thursday, August 24, 2006

Tun Dr M bertarung untuk dapatkan hak bersuara

Ketika beliau PM dahulu kalangan ahli-ahli dan pimpinan Umno menjulang dan menjunjungnya. Apabila beliau berucap atau menyampaikan amanat semua memasang telinga, tekun mendengar. Apabila beliau ketawa, mereka ketawa, apabila beliau menangis mereka turut menangis.

Demikianlah Tun Dr Mahathir dihari-hari beliau berkuasa dahulu.



Kini tidak lagi. Beliau dilihat sebagai ancaman kepada pimpinan dan parti. Maka dimana sahaja beliau pergi, beliau akan diekori. Ke mana sahaja beliau mahu berucap atau berumpa dengan ahli-ahli Umno dan rakyat, maka usaha dilakukan untuk mengagalkannya.

Dalam sekelip mata sahaja manusia yang disanjung tinggi boleh bertukar menjadi insan yang paling dibenci, demikianlah nasib bekas Presdien Umno itu.

Kini beliau mengadu yang beliau tidak diberikan peluang untuk bertemu apalagi menyampaikan pandagan dan pendapatnya kepada ahli-ahli Umno dan rakyat jelata. Tetapi Tun bukan jenis manusia yang mudah berputus asa walaupun dalam usia selanjut 81 tahun.

Dimana sahaja ada ruang dan peluang, beliau akan mengambil kesempatan.

Semalam ketika berucap dalam satu malis anjuran Dewan Perniagaan Melayu Kedah di sebuah hotel di Alor Setar Tun menyatakan bahawa beliau akan bertanding untuk menjadi perwakilan mewakili Umno Bahagian Kubang Pasu ke Perhimpunan Agung Umno kelak.

Menurut perlembagaan Umno setiap bahagian akan menghantar 13 orang perwakilan iaitu 6 dikalangan pimpinan terkanan bahagian manakala 7 dikanlangan ahli biasa yang dipilih dalam mesyuarat agung bahagian masing-masing.

Demikianlah gigihnya Tun berusaha untuk mendapatkan lesen untuk berucap di hadapan perwakilan Umno di PWTC nanti. Itu pun sebenarnya belum tentu lagi, kerana walaupun beliau mungkin berjaya dipilih sebagai perwakilan oleh Kubang Pasu namun tidak bererti beliau akan diberi peluang berucap mewakili bahagian dimana sahaja ada kesempatan. Ini kerana biasanya bahagian berkenaan akan berbincang memutuskan siapa diantara mereka yang akan bangun berucap.

Saya pasti Ketua Bahagian Kubang Pasu yang juga seorang Timbalan Menteri dalam kabinet Dollah (walaupun pernah menadi SETPOL Tun semasa Tun PM dahulu) tidak akan mudah menggadaikan kedudukan dan masa depan politik beliau dengan memberikan kebenaran kepada Tun berucap sebagai perwakilan Kubang Pasu.

Apa pun saya yakin kiranya Tun berjaya menadi perwakilan sudah pasti akan gegar PWTC walaupun beliau mungkin nanti disekat dari berucap.

Sekurang-kurangnya para pemberita dan wakil akhbar terutama dari luar negara akan mengerumuni beliau kerana beliau adalah seorang FIGURE yang dikenali dunia setelah menawat awatan PM selama 22 tahun.

Mungkinkah pimpinan Umno yang cemas dengan perkembangan ini akan mengambil tindakan yang lebih drastik dalam menyekat dan menghalang Tun? Itu pun kita sudah terima maklumat bahawa sedang dijalankan inisiatif senyap-senyap untuk memastikan perwakilan di Mesyuarat Agung Kubang Pasu nanti menolak pencalonan Tun sebagai salah seorang perwakilan mereka.

Demikianlah susahnya hidup Tun di dalam Umno yang pernah beliau terajui satu hari dahulu. Apakah agaknya yang mahu diperkatakan oleh Tun itu sehingga pimpinan Umno merasa cemas dan mahu menggagalkan usaha beliau itu?

Marilah kita ikuti perkembangan selanjutnya kisah bangsawan yang sungguh menarik, kekadang melucu dan menghiburkan ini.

Jasin ugut pihak Kastam

Ahli Parlimen TUTUP SEBELAH MATA dari Jasin Mohd Said Yusof nampaknya tak henti-henti mencetuskan kontroversi dan skandal. Isu beliau terlibat dalam meminta pihak Kastam Di Raja Malaysia (KDRM) agar tutup sebelah mata terhadap urusniaga pengimpotan kayu balak dari Indonesia ke Melaka yang diuruskan oleh syarikatnya tergantung begitu sahaja.

Dan kini tercetus pula satu kontroversi baru.

Menurut Pengarah Penguatkuasa KDRM Adnan Ariffin, Mohd Said telah mengirim SMS yang merupakan ugutan terhadap beliau dari handphone (Mohd Said) nya sendiri. Kata Adnan kandungan SMS dari Mohd Said itu berbunyi:

Ass kum, ji. Kau nak ajak berjumpa, SiRomainor d mka tak habis habis mencari pasal dgn co aku. Kalau ni berterusan jangan marah kalau aku bangkitkan hal2 Kastam lagi. TQ.

(Rumainor Sarif adalah Ketua Penguatkuasa KDRM Melaka yang enggan TUTUP SEBELAH MATA dalam kes Mohd Said itu)

Bagi saya ini merupakan satu ugutan yang serius yang perlu dilaporkan kepada pihak Polis. Jelas Mohd Said telah menyalah-gunakan kedudukannya sebagai ahli Parlimen untuk BLACKMAIL pihak KDRM.

Menurut laporan NST Mohd Said menafikan telah mengirim SMS tersebut namun mengakui bahawa nombor telefon pengirim SMS tersebut sama dengan nombor handset nya. Menurut Ariffin lagi sebelum ini pun Mohd Said kerap mengirim SMS-SMS yang seumpama ini kepada beliau. Antara lain satu lagi SMS sebelum ini berbunyi:

Assalamualaikum Haji. Sejak saya berniaga di Pelabuhan Melaka, hari ini baru saya jumpa kes bawa kayu besar sikit anak s/motor Indon masuk lokap. Tahniahlah, bahagian pencegahan. TQ.

Dan ternyata Mohd Said telah menggunakan kedudukannya untuk ,emcemuh dan mencemarkan nama pihak KDRM di Dewan Rakyat sehingga dalam akhbar hari ini pihak CUEPACS dan Kesatuan Pegawai-pegawai Kastam Semenanjung Malaysia (KPPKSM) telah mengadu bahawa serangan-serangan Mohd Said terhadap Jabatan itu telah menganggu emosi kakitangan KDRM dan menjejaskan moral mereka.

Cuba kita teliti ucapan beliau di Dewan Rakyat dua hari lepas ketika membahaskan Rang Undang-undang Kastam (Pindaan) 2006:

Yang saya dengar di pelabuhan-pelabuhan, kastam maksud dia KALAU ADA SAMBAR TIDAK ADA MINTA (KASTAM) [Ketawa] Itu yang saya dengar. Yang tabik ini belum lagi, Tuan Yang di-Pertua. Baru hari ini saya dengarL Kalau ada, sambar, tidak ada, minta. Jadi saya bukan bertujuan hendak memburuk-buruk tetapi ini hasil negara ini.

Ini merupakan satu penghinaan terbuka oleh seorang ahli Parlimen dan malah ada kaitannya dengan ugutan ahli Parlimen berkenaan yang saya rasakan perlu disiasat dan diambil tindakan.

Jika pihak kerajaan terus membenarkan ahli Parlimen ini bergerak bebas memperakatakan apa sahaja yang beliau suka dan tidak perlu bertanggungjawab terhadapnya, saya bimbang kredibiliti Parlimen Malaysia akan terjejas dan dipandangan rendah oleh masyarakat dan dunia.

Harap kerajaan jangan pula tutup mata dalam hal ini.

Wednesday, August 23, 2006

Mana pergi Khairy malam tadi?

Semalam pimpinan Pemuda dari parti-parti pembangkang dan kerajaan telah berhimpun di DBP bagi menjayakan Perhimpunan Gabungan Pemuda Malaysia atas tema: Hargai Kemanusiaan Kembalikan Keamanan.

Perhimpunan bersejarah itu adalah bagi menyatakan pendirian dan komitmen bersama Pemuda Malaysia terhadap konflik yang berlaku di Lubnan dan Timur Tengah terutama yang berhubung dengan kezaliman dan kebiadapan regim haram Zionis Israel.

Sebelum ini masing-masing Pemuda pernah mengadakan himpunan dan bantahan serta demonstrasi di sekitar Kuala Lumpur. Masing-masing telah menyerahkan memorandum bantahan kepada Keduataan Amerika Syarikat dan lain-lain kuasa asing yang berkaitan.



Cuma yang ketara ABSENT semalam adalah Naib Ketua Pemuda Umno yang juga menantu PM iaitu Khairy Jamaluddin. Ketiadaan beliau dirasai kerana sebelum ini hampir kesemua demonstrasi bantahan anjuran Pemuda Umno dan Pemuda BN diketuai oleh beliau. Tiba-tiba apabila dianjurkan himpunan kemuncak ini, Khairy menghilangkan diri.

Kenapa?

Ada yang mengatakan Khairy tidak hadir kerana beliau belum berjaya menyelesaikan satu lagi konflik besar yang sedang hangat memuncak. Bukan antara Lubnan dan Israel tetapi antara Pemuda Umno dan Pemuda MCA malah seluruh masyarakat Cina ekoran kenyataan beliau semasa merasmikan Mesyuarat Agung Pemuda Umno bahagian Jerlun baru-baru ini.

Dalam ucapannya itu Khairy dikhabarkan telah mengguris perasaan masyarakat Cina apabila beliau berkata bahawa masyarakat Cina Malaysia cenderung mengambil kesempatan daripada perpecahan dalam Umno untuk membuat tuntutan bagi memenuhi kepentingan mereka. Kata Khairy tuntutan Suqiu pada 1999 serta memorandum yang dikemukakan oleh pemimpin MCA kepada Perdana Menteri awal tahun ini berhubung kepentingan masyarakat Cina adalah bukti kenyataan beliau.

MCA dan Gerakan, iaitu kedua-dua parti komponan BN dikatakan tidak selesa dengan kenyataan Khairy itu.

Malah baru sebentar tadi Malaysiakini melaporkan yang Biro Politik Pemuda MCA yang bermesyuarat di Bangunan Parlimen telah memutuskan Khairy bertanggungjawab dalam isu ini dan beliau perlu secara peribadi bertanggungjawab untuk menyelesaikannya.

Kata Ketua Pemuda MCA itu:

He should not repeat the same remarks. If he said he is misunderstood, tell us why he was misunderstood

Beliau (Khairy) jangan mengulangi lagi kenyataan yang serupa. Jika beliau terkeliru maka belia mesti beritahu kami bagaimana boleh jadi demikian.

Kenyataan keras dari Pemuda MCA ini adalah merupakan tamparan hebat kepada menantu PM itu yang selama ini telah cuba menonjolkan imejnya sebagai pemimpin masa depan Pemuda Umno. Malah sejak akhir-akhir ini beliau telah menggunakan kedudukkannya untuk menepis serangan bekas Presiden Umno Tun Dr Mahathir terhadap beliau dan bapa mertuanya.

Sebelum ini apabila ditanya pemberita berhubung kenyataan Khairy itu Ketua Pemuda Umno Malaysia Hishamuddin Tun Hussien menyatakan bahawa adalah menjadi tanggungjawab peribadi Khairy untuk menjelaskan kepada pemimpin-pemimpin komponan BN berhubung maksud kenyataan beliau itu.

Jelas kini Khairy benar-benar berada dalam kemelut yang serius. Pemimpin muda dalam Umno tidak seharusnya dilihat mencurigai kesetiaan kawan-kawan mereka dalam BN. Dengan keterlanjuran beliau itu Khairy telah merenggangkan hubungannya dengan Pemuda MCA kecuali Timbalan Ketua Pemuda MCA Ling Hee Leong (anak bekas Presiden MCA) yang merupakan kawan baiknya (yang kebetulan jutawan besar macam beliaun juga).

Khairy perlu merayu agar bapa mertuanya campur tangan dan menyelamatkan keadaan. Tidak pernah dalam sejarah Pemuda Umno, pemimpinnya digasak sebegini rupa oleh Pemuda MCA dan parti komponan lain.

Agaknya pasal tulah maka Khairy tak sanggup angkat muka untuk hadir malam tadi, kasihan.

Bersatu Pemuda Malaysia

Semalam saya menyiarkan gambar dan berita bagaimana Tok Guru MB Kelantan berada dalam satu majlis dengan PM Dollah Badawi di Kelantan. Masing-masing penuh ceria dan gembira.

Tujuan saya memaparkan berita itu adalah untuk menyatakan betapa indahnya jika datang satu hari dimana segala perbezaan politik dapat diketepikan dan semua pihak bersatu atas nama keadilan dan kebenaran. Memartabatkan Islam. Mempertahankan agama, membela bangsa dan tanah air.



Ada yang bersama-sama saya mengimpikan hari itu dan ada juga yang tidak (sebagaimana komen-komen yang saya terima terhadap artikel tersebut)


Semalam di Balai Budaya Tun Syed Nasir, Dewan Bahasa dan Pustaka, suatu lagi majlis yang sungguh bersejarah telah dianjurkan. Atas inisiatif DBP telah dihimpunkan Ketua-ketua Pemuda parti-parti politik seluruh negara, dari Umno, PAS, MCA, MIC, Gerakan, DAP dan PKR berhimpun atas platform Perhimpunan Gabungan Pemuda Malaysia. Tema perhimpunan tersebut adalah:

Hargai kemanusiaan, kembalikan kemanan

Membincangkan khusus tentang konflik di Lubnan dan Palestin.

Maka berucaplah Shamsul Iskandar dari PKR, YB Datuk Liow Tiong Lai dari MCA, YB Nga Kor Ming dari DAP, S. Ramis dari MIC, Mah Siew Kong dari Gerakan, YB Salahuddin Ayub dari PAS dan Dato Hishamuddin Tun Hussien dari Umno.

Saya kira selepas Almarhum Ustaz Dato Fadzil Nor dan Tun Dr Mahahtir Mohammad berucap atas pentas yang sama beberapa tahun dahulu, inilah kali pertama pimpinan pemuda dari pelbagai parti pembangkang dan kerajaan pula boleh berucap dalam satu forum yang sama.

Jelas dalam hal ini Salahuddin dan Hishamuddin telah berjaya mempamirkan kematangan politik masing-masing dalam membicarakan isu yang sungguh besar dan sensitif terhadap umat Islam dunia dan negara kita Malaysia. Malah telah diisytiharkan bahawa Salahuddin dan Hishamuddin akan bersama-sama ke Beirut bagi membawa misi kemanusiaan dan menyatakan kepaduan sokongan Pemuda dan rakyat Malaysia terhadap perjuangan mereka dan penentangan terbuka kita terhadap regim haram Zionis Israel itu.

Mudah-mudahan pemuafakatan ini adalah pemuafakatan permulaan, yang akan disusuli dengan pemuafakatan terhadap isu-isu lain yang menyentuh kepentingan rakyat, agama dan bangsa di Malaysia.

Dan mudah-mudahan kemesraan yang ditunjukkan antara Salahuddin dan Hishamuddin itu atas nama kemanusiaan dapat menjalar pula kepada isu-isu lain sehingga berjaya membentuk sebuah negara yang aman, yang hormat-menghormati, yang taat dan patuh pada agama, yang adil dan saksama, bebas dari rasuah dan penyelwengan serta benci kepada segala bentuk penindasan dan kezaliman.

Memanglah ramai skeptics yang akan menyatakan sebagaimana aksi Tok Guru dan Dollah semalam, bahawa Salkahuddin dan Hishamuddin sekadar mencuri kesempatan dari isu yang berada di depan mata. Saya tidak boleh menghalang mereka untuk berpandangan demikian sebagaimana mereka juga tidak boleh menghalang saya dan saya yakin ramai seperti saya yang inginkan kesudahan yang baik pada kemelut politik di tanahair tercinta ini. Mungkin ianya suatu impian yang terlalu jauh, terlalu besar, namun yang penting ianya perlu diusahakan dengan ikhlas dan jujur, tiada yang mustahil insyallah.

Tuesday, August 22, 2006

Apabila Dollah dan Tok Guru bermesra

Akhbar THE STAR meletakkan gambar besar PM Dollah Badawi bermesra dengan MB Kelantan Tok Guru Nik Abd Aziz, dengan gambar menunjukkan Dollah menyerahkan seulas pisang kepada Tok Guru, dua-dua tersenyum mesra. Manakala dalam akhbar UTUSAN dimuatkan pula gambar Dollah memimpin Tok Guru untuk turun dari pentas VIP.



Kita tolak tepi isu perbezaan politik, saya berani mengatakan seluruh rakyat Malaysia khasnya yang berbangsa Melayu/Islam akan merasa sejuk dan terhibur melihat gambar kedua-dua tokoh ini dalam keadaan demikian. Malah barangkali rakyat Malaysia yang lain pun akan turut merasa senang hati.

Mengapa gambar-gambar sebegini sukar diperolehi? Mengapa yang sering dipaparkan adalah sengketa dan perbalahan antara mereka?

Apabila kedua-dua tokoh ini ditonjolkan dalam keadaan berperang politik maka keadaan politik negara juga turut tegang kerana rata-rata bilangan peyokong masing-masing bukannya kecil jumlahnya. Dollah adalah PM dan Presiden Umno manakala Tok Guru adalah MB Kelantan dan Mursyidul Am PAS. Kalau nak kira penyokong dan mereka yang bersimpatai malah yang dalam Umno dan kerajaan pun sebenarnya ramai yang sayang dan hormati Tok Guru cuma tidak berani menzahirkan secara terbuka.

Oleh itu mungkin akan terjadikah satu hari dimana kedua-dua tokoh ini boleh duduk berkira-bicara dan berbincang dengan hati terbuka meletakkan kepentingan agama, bangsa dan negara di hadapan, melakar dan menggerakkan teraju negara dengan penuh mesra dan penuh bertanggungjawab?

Kalau HAMAS dan Fatah pun boleh duduk berunding dan PM Lubnan Fuad Siniora dan wakil Hizbollah boleh duduk dalam satu kabinet, mengapa Dollah dan Tok Guru tak boleh mencari ruang dan peluang yang sama?

Kurangkanlah pertelagahan yang hanya membawa rugi kepada agama, bangsa dan negara. Kurangkanlah berburuk sangka, kuranganlah syak-wasangka.

Banyak yang boleh dilakukan kiranya umat Islam dan rakyat Malaysia bersatu, pokoknya kita perlu jujur dan ikhlas. Islam boleh dibela, Islam boleh dimartabatkan, Islam boleh menjadi Ad Deen yang menaungi negara ini tanpa kita meminggirkan kepentingan dan kebajikan sahabat-sahabat kita dari kaum dan agama lain di negara ini.

Ramai yang mungkin tidak bersetuju dengan saya namun siapa pun tidak dapat menafikan hak saya untuk mengimpikan satu hari yang begitu rupa, saya yakin saya bukan berseorangan dalam hal ini.

Ramai sungguh Brutus dalam Umno

Baru-baru ini saya menulis darihal Nazri Aziz yang saya merasakan telah menjiwai watak Brutus (Senator yang berkonspirasi membunuh Julius Caesar dizaman keagungan Rom) kerana telah mengeluarkan kenyataan hamper sama dengan tokoh itu apabila menepis serangan bekas PM Tun Dr Mahathir terhadap PM Dollah Badawi baru-baru ini.

Kata Nazri:

Saya sebenarnya sayangkan Tun kerana banyak kenangan manis saya bersama Tun tetapi demi lebih sayangkan parti saya terpaksa pertahankan apa yang dibuat kerajaan kerana kami sebagai wakil rakyat ada tanggungjawab kepada rakyat dan negara.

Brutus dalam karya Shakespeare pernah berkata:

If then that friend demand why Brutus rose against Caesar, this is my answer: not that I loved Caesar less, but that I loved Rome more

Semalam di Kelantan seorang lagi tokoh mengeluarkan kenyataan yang hamper sama. Beliau adalah Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Annuar Musa. Kata Annuar sebagaimana dipetik oleh THE STAR hari ini:

It is not that I do not love Dr Mahathir anymore, he will remain my idol, but I love Umno more.

Saya bangkitkan persamaan ini kerana perlu kita ingat ungkapan tersebut dipinjam dari Brutus dan Brutus ini adalah satu karektor yang jahat, yang pernah dibelai dan dipercayai Caesar tetapi akhirnya telah berpaling tadah dan menikam Caesar dari belakang.

Mungkinkah mereka yang cenderung kepada ungkapan Brutus itu memiliki karektor yang mirip Brutus juga? Telah lahirkah Marcus Nazri Brutus dan Marcus Annuar Brutus? Dan akan lahirkah ramai lagi?

Dalam hubungan Annuar ini saya masih tertanya-tanya siapakah agaknya bekas Menteri yang menurut Tun sepatutnya telah didakwa oleh BPR kerana terlibat dengan rasuah tetapi apabila beliau mengundurkan diri sebagai PM kes bekas menteri itu dikhabarkan telah ditarik balik, siapa agaknya ya?

Monday, August 21, 2006

For whatever its worth [18]

Its amusing to notice that of late conflicting accounts and statements seems like a common norm in Umno. This chaotic phenomenon surfaced since Dr Mahathir fired his volleys of attacks against the party leadership which undoubtedly sent the party leaders scurrying for cover.

Yesterday for instance the front page cover of THE SUNDAY STAR carried the news of the party deputy president confidently saying that Umno is currently in an unshakable position. Najib added;


He said Umno was not just a party but a political institution which could foster the unity of the Malays and Islam, and serve as the backbone of the Government.

Alas Umno is unscathed, and is not at all affected by Dr Mahathirs barrage of attacks towards it.

But then the same paper also reports that the Umno Youth number two men as saying that Umno members are backstabbing their party leaders. He was quoted as saying;

By offering information to the opposition, it is like we are offering bullets a believe nd guns for them to shoot us, he said, adding that the opposition often referred to Umno members who made attacking speeches against their own leaders.

Which is which now, is the party gaining strength or are they slowly rotting away. It is obvious that the number two man do not speak the same language as the number two youth leader, as both of them could not even agree on the partys current fate.

If this trend persists, I believe the future looks extremely bleak for the party.

Dr Amran berani atau bersubahat

Semalam dalam ruangan Bicara Agama MINGGUAN MALAYSIA seorang pembaca telah menyatakan masalah yang dihadapinya berhubung dengan arak dan memohon nasihat dan pandangan pengendali ruangan mengenainya.

Pengendali telah memberi jawapan yang panjang lebar dan saya agak terpaku apabila membacanya bukan kerana hujah-hujahnya tetapi kerana penulisnya. Aduhai penulisnya bukan calang-calang orang, bukan ustaz kebanyakkan, tetapi Dr Amran Kasimin adalah juga ADUN Barisan Nasional bagi kawasan Bangi.

Kalaulah hujah-hujahnya itu bertepatan dengan dasar dan pendirian kerajaan BN tak mengapa tetapi malangnya kerajaan BN yang beliau wakillah yang telah meluluskan lesen pengilangan arak, lesen impot arak, lesen premis menjual arak.

Di Selangor sahaja takkanlah YB tak maklum berdiri megah 2 buah kilang arak terbesar dalam negara. Di Selangor juga kerajaan negeri melalui PBT-PBT nya melulus dan melesenkan premis menjual arak [kedai kopi/makan, pub, kelab malam, coffee house, disko] antara yang terbesar bilangannya di negara termasuklah di DUN Bangi yang YB wakili.

Sedih bagaimana negeri yang ketua eksekutifnya seorang Muslim, ADUN-ADUN nya [termasuk YB sendiri] majoriti Muslim belaka tetapi boleh mengizinkan aktiviti mengilang, mengimpot, menjual dan memium arak ini secara besar-besaran.

Mungkin YB boleh berhujah bahawa ianya melibatkan bukan Islam sahaja, tetapi realitinya [pembaca yang mengadu sebagai bukti] tidak begitu. Orang Islam di Selangor terlibat sebagai pemegang saham, pekerja, buruh, malah yang meminumnya sekali.

Bolehlah YB menasihat melalui ruang akhbar itu tetapi kuasa yang ada ditangan YB sesungguhnya lebih besar dari itu. Gunakanlah amanah yang diberi oleh rakyat itu dan tegas bersuara dengan berani, jika YB memilih untuk menikus dan berdiam diri, maaf saya kira YB juga akan dikira bersubahat malah lebih rendah lagi martabat dari pembaca yang mengadu itu.

Friday, August 18, 2006

Undur Khir undur!

Ini merupakan pendedahan yang paling serius yang melibatkan seorang Menteri Besar sejak Dollah Badawi menjadi Perdana Menteri.

Pendedahan ini pula bukannya dilakukan oleh BLOGGERS yang sering kerajaan anggap sebagai tidak bertanggungjawab, bukan juga melalui surat-surat layang yang sering juga mampu menjatuhkan pimpinan Umno, atau buku DALIL atau apa sahaja. Pendedahan kali ini dilakukan oleh sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris iaitu THE SUN.

Di muka depan akhbar tersebu hari ini di bawa tajuk besar:

KEEP PROBE INDEPENDENT
TI: HAVE ROYAL INQUIRY INTO SELANGOR BILLBOARDS FIASCO

Pastikan penyiasatannya bebas
TI: Wujudkan Suruhanjaya Penyiasat Di Raja bagi menyiasat masalah papan-papan tanda di Selangor

Manakala di muka dalamnya pula Timbalan Pengarang akhbar tersebut R. Nadeswaran di dalam ruangannya menulis panjang-lebar berkenaan pembohongan kerajaan Khir Toyo di bawah tajuk:

MORE LIES AHEAD
Banyak lagi pembohongan yang tersimpan

Isunya adalah berkenaan penswastaan papan-papan tanda iklan di seluruh negeri Selangor. Sebelum ini akhbar tersebut telah mendedahkan bahawa kerajaan negeri telah memberi monopoli kepada sebuah syarikat iaitu BERNAM KIARA untuk membolot penguasaan papan-papan tanda iklan di seluruh Selangor bagi tempoh 15 tahun. Bermakna sebarang syarikat atau pengiklan yang ingin menaikkan iklan mereka melalui papan-papan tanda di Selangor perlulah melalui BERNAM KIARA.

Sejurus selepas pendedahan tersebut Khir mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan negeri TIDAK PERNAH menandatangani sebarang perjanjian seumpama itu.

Berikutan penafian Khir itu THE SUN telah menyiarkan beberapa dokumen berkaitan membukitkan bahawa kerajaan negeri sesungguhnya telah pun menandatangani kontrak berkenaan pada bulan Januari 2005 memberikan BERNAM KIARA hak eksklusif tersebut.

Penandatangan kontrak bagi pihak kerajaan adalah Setiausaha Kerajaan Negeri ketika itu, Dato Ramli Othman dan Timbalan SUK ketika itu Dato Dr Abdul Munit Kasmin. Melalui kontrk itu yang dikeluarkan oleh Unit Perancang Ekonomi Kerajaan Negeri Selangor, BERNAM KIARA diberi hak eksklusif terhadap sebarang jenis papan iklan di jejantas jalanraya, jejantas pejalan kaki, gantries dan papan tanda penunjuk arah/jalan.

Lalu Khir spontan menyatakan bahawa hasrat asal kerajaan negeri tidak sebagaimana perjanjian tersebut malah beliau telah pun mengarahkan agar perjanjian tersebut dibatalkan.

Walaubagaimanapun perjanjian itu hanya dibatalkan pada Januari 2006 iaitu 12 bulan selepas ianya berkuatkuasa.

Apa isunya di sini?

Bagaimana seorang MB boleh menafikan prjanjian ini sedangkan ianya ditandatangan oleh SUK dan Timbalannya bagi pihak kerajaan negeri? Mustahil SUK boleh bertindak tanpa pengetahuan MB dan EXCOnya malah menurut THE SUN satu set perjanjian telah pun diserahkan kepada EXCO berkenaan sejurus ditandatangani.

Mengapa BERNAM KIARA diberikan monopoli? Mengapa tiada tender terbuka diapnggil?

Kini berbagai pihak termasuklah TRANSPARENCY INTERNATIONAL MALAYSIA dan BUSINESS ETHICS INSTITUTE OF MALAYSIA menuntut agar kerajaan negeri mengisytiharkan apa yang sebenarnya berlaku dan malah TI menuntut agar satu Suruhanjaya Di Raja di bentuk bagi menyiasat kes ini kerana ianya melibatkan ketidaktelusan pengurusan kerajaan negeri khasnya melibatkan kontrak dan tawaran awam.

THE SUN turut mendedahkan siapakah di belakang syarikat BERNAMA KIARA ini. Menurut akhbar tersebut pengarah syarikat ini terdiri daripada Abdul Rahman Shamsi 40, Livon Jamil 41, Abdul Rahim Shamsi 32 dan Aiman Firdaus Tan Abdullah 29 (yang juga merupakan seorang pemain bolasepak negeri). Modal berbayar syarikat ini adalah RM100,000 dan 60% sahamnya dipegang oleh Rahman dan Livon serta Aiman masing-masing memegang 20%.

Siapakah mereka ini? Apakah kehebatan syarikat ini sehingga diberikan monopili sedemikian besar? Apakah pengalaman syarikat ini? Apakah kepakaran mereka?

Saya kira Khir bertanggungjawab sepenuhnya dalam hal ini dan perlu memikul bebannya. Jangan amalkan amalan profesyion pergigian kalau sakit cabut, kalau sakit cabut, dalam hal ini dah tak boleh cabut lagi kecuali Khir sendiri dicabut buang!

Saya mengharapkan agar Suruhanjaya Di Raja itu sebagimana dituntut oleh TI dapat segera ditubuhkan. Jika tidak sudah pasti reputasi Selangor sebagai sebiah negeri yang kononnya MAJU akan tercalar dan tidak dihormati dan dipercayai orang lagi.

Syabas THE SUN kerana berjaya mendedahkan tembelang ini ke pengetahuan rakyat.

Thursday, August 17, 2006

For whatever its worth (17)

He is supposed to be the Menteri Besar of the one and only DEVELOPED STATE in Malaysia. The state who he claims will be inhibited by god fearing men (insan rabbani) of excellent conduct and behaviour.

But look at him today.

Of late he is being bombarded by criticism of gross mismanagement, lack of transparency and shoddy rulings.

Khir Toyo could no longer live up to the rhetorics of his Selangor Maju state.

Today in THE STAR (Khir kept in the dark) he is reported to have said that he has no knowledge of some agreements supposedly signed by his senior officers on behalf of the state.

How can the Chief Executive of the most developed state in Malaysia has no knowledge of what is and had happened in his own backyard? He is supposed to possess the best government machinery in the country (at least that is what he claims) and yet he pleads ignorant when scandals such as this emerges.

For the record Transparency International (TI) Malaysia through its President Tan Sri Ramon Navaratnam has called for a Royal Commission of Inquiry to investigate the alleged BILLBOARD scandal in Selangor (THE SUN alleged that the state government had awarded exclusive outdoor advertising rights to one company for 15 years) while the Business Ethics Institute of Malaysia wants the PM to intervene.

According to Navaratnam: It appears that there is strong evidence of lack of transparency which raises concern.

Khir should be squirming in hot soup with this exposure but when questioned by reporters he simply brushed it off by saying:

I want to know what happened from the people concerned (before making any decision).

I believe if fiasco such as this were to happen in any developed state, the first head to roll would be that of the man at the helm, but Khir Toyo seems to be taking it lightly.

Confidently he told THE SUN:

We have to see who the culprit is because at the EXCO (meeting) it was stated clearly. When I chair a meeting, I remember (what was discussed) even after a year. That’s why I am very confident when I say something.

Yeah you can say what you like but one thing for certain the Selangor voters are ready to punish the biggest culprit of all, and they are too are confident where they can find him!

Siapakah anak Malaysia yang kaya
membekal label arak dan rokok itu?

Kod Efisien, pada bulan September 2003, syarikat ini telah menerima kontrak kerajaan untuk membekalkan label berciri keselamatan (security label) kepada semua jenama arak dan rokok yang dikeluarkan oleh pengilang tempatan di atas keputusan Jabatan Kastam dan Eksais yang duduk di bawah Kementerian Kewangan.

Langkah ini kononnya diambil bagi membendung dan mengawal penyeludupan produl-produk tersebut.

Pada bulan Julai lalu para pengilang produk-produk berkenaan telah dimaklumkan melalui surat dari Pengerusi sebuah syarikat bernama Lembah Sari bahawa syarikat tersebut akan mengambil-alih kerja-kerja membekalkan label berciri keselamatan ini dari Kod Efisien bagi tempoh 3 tahun. Dan pada waktu yang sama Kesatuan Pngilang-pengilang Tembakau Malaysia telah dimaklumkan oleh Kod Efisien bahawa perkhidmatan mereka akan diambil-alih oleh Lembah Sari mulai bulan Ogos ini.

Menurut laporan pembekalan label berciri keselamatan ini dianggarkan bernilai sekitar RM70 ke 100 juta bagi tempoh 3 tahun sahaja.

Siapakah pemilik syarikat Lembah Sari yang bertuah itu?

Menurut rekod syarikat RM2.00 itu (yang kini mungkin telah pun menambah modal dibenarkannya ke RM100,000) mempunyai 2 orang pemegang saham yang kurang dikenali.

Pengerusi syarikatnya adalah Haris Tun Hussien, adik kandung kepada Ketua Pemuda Umno Malaysia Hishamuddin Tun Hussien.

Demikianlah al kisahnya, lahir seorang lagi jutawan anak Melayu (walaupun tak tahulah bagaimana kedudukan perniagaannya dari segi hukum, asal untung sudahlah). Berkebetulan sebelum ini kita semua maklum akan seorang lagi anak Melayu yang juga menjadi jutawan kerana menguasai sebuah bank (walaupun kemudiannya cepat-cepat menjual kembali sahamnya kerana kononnya mahu berikan tumpuan kepada politik).

Anehnya anak-anak Melayu yang kaya-kaya ini berligar disekitar satu dua keluarga dan kaum kerabata tertentu sahaja. Jka sebelum ini menantu Presiden Umno dan sebelumnya anak kandung Presiden Umno juga, kini adik kandung Ketua Pemuda Umno.

Taraf bumiputera rupa-rupanya telah ditukarkan ke umnoputera tanpa disedari rakyat Malaysia!

Wednesday, August 16, 2006

Umno Pulau Pinang bergelora

Pada awalnya beberapa Pergerakan Pemuda Umno Bahagian di Pulau Pinang dikhabarkan akan meluluskan usul medesak agar jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang digilir-gilirkan antara parti-parti komponan terbesar yang diwakili di DUN Pulau Pinang dan bukan menjadi hak mutlak parti Gerakan.

Usul ini difahamkan berpunca dari layanan yang kurang baik yang diterima oleh Umno berhubung hal-hal yang melibatkan pentadbiran kerajaan negeri tersebut.

Dari 13 bahagian, berkemungkinan 10 akan meluluskan usul tersebut.

Lalu Presiden Gerakan telah memberi reaksi spontan apabila dibawa ke pengetahuan beliau akan rancangan Pemuda Umno itu dengan beliau berkata:

Dont you try to challange Gerakan because we strongly support what is good for the people and the country. The COWBOYS (Pemuda Umno) were using the media to raise racial sentiments when they have UDANG DI SEBALIK BATU. We in Gerakan will get rid of the BATU and eat all the UDANG.

Kemudian belum pun selesai bahagian-bahagian Pemuda Umno mengadakan persidangan tahunan masing-masing, PM yang juga Presiden Umno telah menegaskan bahawa tidak akan ada penggiliran untuk jawatan KM Pulau Pinang.

Sepatutnya Dollah tunggulah proses demokrasi dalam Umno tu selesai. Ini baru peringkat bahagian, tengok pula samada ia akan dibincangkan diperingkat Pemuda Pusat dan kemudian samada ia akan dibawa pula oleh Pemuda ke peringkat Perhimpunan Agung Umno. Kalau ini merupakan desakkan akar-umbi Umno maka tindakkan Dollah mencatasnya awal-awal lagi dilihat sebagai mengagalkan proses demokrasi dan penyaluran suara akar-umbi ke peringkat tertinggi dalam Umno.

Sementara itu Malaysiakini melaporkan yang bahagina-bahagian Pemuda Umno di negeri tersebut kelihatan meneruskan juga usaha mereka walaupun ditegah oleh Dollah.

Menurut Ketua Pemuda Umno Bukit Gelugor Mohd Riduan Rahim:

PM boleh berkata apa sahaj yang beliau mahu, beliau berada jauh di KL sementara kami di Pulau Pinang mahukan perubahan. Kami mahu kerajaan negeri lebih sensitif terhadap keperluan masyarakat Melayu.

Politik di Pulau Pinang umpama di PBB, PB hanya bercakap banyak tetapi keputusan pada dasarnya dibuat oleh Amerika, begitu juga disini kami bersuara tetapi KL lah yang membuat keputusan.


Setakat ini 5 bahagian telah pun meluluskan usul berkenaan iaitu Nibong Tebal, Permatang Pauh, Bukit Mertajam, Bagan dan Bukit Gelugor.

Tindakan ini merupakan suatu tamparan kepada kepimpinan Dollah dan merupakan satu signal kepada Gerakan untuk bersiap-sedia menghadapi pelbagai kemungkinan.

Untuk makluman di DUN Pulau Pinang, kedudukan kerusinya adalah seperti berikut:

Umno 14
Gerakan 13
MCA 9
MIC 2
DAP 1
PAS 1

Nazri menjiwai watak Brutus

Sering kalau Wak Dogol dan Pak Dol yang berceloteh dan berbual-bual kosong di warung-warung kopi, bersyarah sambil menghirup teh tarik atau kopi-o menghabiskan waktu lapang mereka, memang akan terpacul keluarlah kata-kata separuh masak, yang merepek dan tak masuk akal. Ini berlaku kerana mereka adalah insan kebanyakkan yang barangkali kurang ilmu dan pelajaran, kurang membaca dan menelaah, kurang pendedahan dan berbagai-bagai kekurangan lagi.

Jadi apabila seorang yang bertaraf Menteri, berpendidikan tinggi, berilmu dan macam-macam yang baik-baik lagi turut menuturkan celoteh umpama Wak Dogol dan Pak Dol tadi maka layaklah kita berasa malu dan mungkin juga terhina kerana negara melahirkan pimpinan yang tiada kualiti dan kaliber.

UTUSAN hari ini melaporkan:

Beliau (Nazri) berkata, tindakannya MENGHENTAM Dr. Mahathir bukan bermakna perasaan hormat dan sayang kepada bekas pemimpin itu sudah hilang sebaliknya ia dibuat kerana lebih sayangkan parti.

Saya sebenarnya sayangkan Tun kerana banyak kenangan manis saya bersama Tun tetapi demi lebih sayangkan parti saya terpaksa pertahankan apa yang dibuat kerajaan kerana kami sebagai wakil rakyat ada tanggungjawab kepada rakyat dan negara.

Ini mengingatkan kita kepada karya Shakespeare: The Tragedy of Julius Caesar dimana watak Brutus menyebut:

If then that friend demand why Brutus rose against Caesar, this is my answer: not that I loved Caesar less, but that I loved Rome more

Brutus adalah anggota senat yang telah terlibat dalam komspirasi membunuh Maharaja Caesar. Walaupun hubungan beliau dengan Caesar akrab namun beliau terlibat dalam konspirasi menikam Caesar dari belakang.

Lalu apabila bersyarah sebelum mayat Caesar dikebumikan beliau mengatakan yang beliau melakukan (menikam dan membunuh Caesar itu) bukan kerana beliau tidak sayangkan Caesar tetapi kerana beliau lebih mengasihi Rom.

Tetapi Nazri harus ingat bahawa dalam karya Shakespeare ini Brutus adalah pengkhianat, Caesar adalah wira. Mungkinkah beliau juga pengkhianat?

(Menurut riwayatnya akibat dari tindakan membunuh Caesar itu isteri Brutus kemudiannya membunuh diri dan Brutus sendiri telah membunuh diri!)

Mungkin Nazri berbangga membawa watak Brutus dalam konflik Pak Lah vs TDM ini.

Wak Dogol dan Pak Dol mungkin tidak baca Shakespeare, tetapi lazimnya orang-orang kebanyakkan seperti Wak Dogol dan Pak Dol, mereka jenis manusia yang jujur, tidak berbohong dan tidak menipu orang, walaupun mungkin tidak secerdik dan sehebat Nazri, mereka ini cukup berpengalaman untuk kenal antara pengkhianat dan yang jujur antara pembodek dan yang ikhlas.

Jadi Nazri perlu berhati-hati kalau dah menjiwai watak Brutus itu, bimbang nanti orang lain pula akan tikamnya dari belakang.

Saya juga hairan nampaknya Nazri lebih banyak menghabiskan masanya menjawab dan mengkritik serta menyerang Tun. Bila masa pula dia menjalankan tugasnya sebagai Menteri?

Sepatutnya biarlah kerja, menepis, membodek, mencantas seumpama itu diserahkan kepada Mat Taib sahaja selaku Ketua Penerangan (kerana Mat Taib pun memang tak ada kerja), tak perlulah Nazri sibuk-sibuk melonjak diri mahu menjadi juara. Tun pun tak pernah menghala serangan kepada beliau, tetapi beliau pula terlonjak-lonjak mahu mengangkat diri sebagai wira. Biasanya yang terlonjak-lonjak dan tak tahu duduk diam ni ada di dalam kandang di Hulu Kelang.

Tuesday, August 15, 2006

WELCOME BACK

Selamat pulang ke tanah air YB Salahuddin Ayub, Dr Hatta Ramli, Dr Abd Rani Osman dan rakan-rakan lain yang telah mengunjungi Lubnan bagi menghulurkan bantuan kemanusiaan kepada saudara-saudara kita di sana yang telah teruk menghadapi keganasan dari regim Zionis Israel.

Ya Allah Selamatkanlah Lubnan dan Palestin dari keganasan regim Haram Zionis Israel itu!

Pak Lah vs Tun Dr M: Retak yang menunggu belah

Semalam akhbar-akhbar tempatan melaporkan desakan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir agar kerajaan menarik balik keputusan membatalkan projek jambatan bengkok. Jika ini dilakukan dan projek tersebut diteruskan menurut Tun beliau akan berhenti mempersoalkan keputusan-keputusan kerajaan. Menurt BERITA HARIAN Tun berkata:

Pak Lah perlu membina jambatan itu. Jika beliau melakukannya saya tidak akan mempunyai apa-apa komen lagi.

Dan dalam akhbar THE STAR semalam juga dilaporkan tentang masalah yang dihadapi dalam menyiapkan sepenuhnya Komplek CIQ (Komplek Kastam dan Kuarantin) di JB itu akibat pembatalan projek jambatan kedua tersebut. Kini kontraktor utama projek itu terpaksa memohon tempoh lanjutan sekurang-kurangnya 18 bulan oleh kerana kini komplek tersebut terpaksa dijajarkan dengan projek baru pembinaan lebuhraya bernilai RM250 juta yang akan menghubungkan komplek ini dengan Tambak Johor bagi menggantikan jambatan yang dibatalkan.

Penangguhan bermakna kerajaan terpaksa menanggung kos yang lebih. Tak mengapalah kerana yang pentingnya jambatan bengkok itu tidak akan dibina, kerajaan rugi sedikit tidak mengapa asalkan ego PM tidak tercalar.

Hari ini dilaporkan kerajaan tidak akan menarik balik pembatalan pembinaan jambatan bengkok tersebut. Kata Dollah ianya telah muktamad, beliau menambah:

Beliau (Tun Dr. Mahathir Mohamad) boleh kata apa sahaja yang beliau suka. Saya Perdana Menteri, saya yang memutuskan apa yang terbaik untuk rakyat.

Dan dengan mukatamdnya keputusan itu bermakna kita akan menyaksikan serangan balas dari Tun yang bakal mengundang bala dan malapetaka buat Umno dan kerajaan pimpinan Dolah.

Jaga!, kata Muhyiddin, Naib Presiden Umno dan Radzi, Setiausaha Agung Umno, bahawa pembangkang akan bersorak dengan pertelagahan dan pertembungan ini. Sesungguhnya bukan hanya pembangkang malah rakyat keseluruhannya malah seluruh dunia sedang menyaksikannya, ada yang tonton dengan gelak ketawa, ada yang menggeleng kepala, ada yang menari-nari dan sudah tentu ramai yang menunggu-nunggu bila agaknya nangka busuk itu akan gugur!

Nazri: berdegah-deguh akhirnya jatuh ke bawah jua

Macam daun terap: bunyinya degah-deguh, degah-deguh jatuh ke bawah, atau besar bungkus dari isinya, agaknya itulah peribahasa yang cocok, lembut dan beradab yang boleh menghuraikan sikap dan gelagat Nazri Aziz, ahli MT Umno dan seorang anggota kabinet Dollah Badawi.

Akhbar NST Ahad lepas jelas memaparkan di muka depannya tajuk:

Mahathir wants to topple PM says Minister

Tiba-tiba semalam Nazri mengatakan (sebagaimana dipetik oleh UTUSAN hari ini):

Saya tidak pernah kata Tun hendak rampas kuasa, tetapi saya ada maklumat bahawa Tun hendak lihat Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi jatuh.

Nazri sebaliknya menyinggung pula pandangan rakan sekabinetnya Aziz Samsuddin yang tidak dapat menerima dakwaannya itu. Menurut Aziz beliau tidak dapat menerima dakwaan bahawa Tun Dr Mahathir berhasrat untuk kembali berkuasa.

Nazri menyatakan UMNO akan berhadapan dengan perpecahan sekiranya ada kalangan anggota Kabinet dan pemimpin UMNO yang tidak memahami tindakan lantangnya menentang Dr. Mahathir. Dalam erti kata lain Aziz antara panggota kabinet yang akan mengakibatkan Umno berpecah kerana tidak dapat memahami serangannya terhadap Tun.

Benarkah demikian? Malah kita pun naik bingong mana satukah kenyataan Nazri yang sebenarnya dan mana satukah yang palsu dan bohong atau memang Nazri ini jenis pembohong?

Ada orang mengatakan Nazri sendiri sebenarnya ada prejudis terhadap Tun kerana dibadannya ada parut yang masih belum sembuh yang beliau pendam sekian lama. Almaklumlah cinta yang tak berbalas. Memandangkan Tun kini sudah tidak berkuasa maka inilah peluang beliau untuk membalas dendam dan sekaligus melonjakkan dirinya sebagai memanda menteri yang paling taat dan sanggup melakukan apa sahaja demi PM Dollah Badawi!

Kerana itu kita lihat Nazrilah antara ahli MT yang paling tajam dan celupar serangannya terhadap Tun. Sebelum ini beliau telah cabar Tun untuk membuktikan kejantanannya dengan keluar dari Umno dan kini beliau mendakwa Tun mahu gulingkan PM pula (yang beliau nafikan pula).

Inilah jenis pemimpin yang kita ada pada hari ini, kepada yang boleh berbangga bolehlah terus berbangga, tetapi saya yakin ramai yang mual dan malu angkaranya.

For whatever its worth (16)

Suddenly the son in law of the Prime Minister becomes such an important figure, a star, at times even overshadowing the PM himself.

Everywhere we go we seem to bump into him whether we like or not. Khairy does this, Khairy does that, Khairy buys this, Khairy sells that, you see it on TV we read it in the papers, never as far as I can remember any son in laws of former PMs being accorded such limelight as what Khairy is currently getting.

The former PM Tun Dr Mahathir is partly to be blamed for giving Khairy such publicity. But Tuns intention was to expose the sleek maneuvering of this young lad, the exploitation of his position as the PMs son in law, to enrich himself and gain political footing.

He was said to use his position to influence the government, to climb up the corporate ladder, even faster than Superman could.

I believe if not because of Tuns exposure we wouldnt be hearing Khairy and friends suddenly disposing of their stake in the mega firm even at a loss. Even the disposal got wide publicity with one MB supposedly sympathizing with the young brat by saying there are many parties who are envious of Khairys qualities and position.

In Kota Bharu a few weeks back Tun alleged that Khairy ranks as a traitor (pengkhianat) to the country by selling out the country to the Singaporean.

And today we hear that Khairy reluctantly has disposed all of his shares in ECM. Tuns spontaneous comments were recorded in the NST:

Oh yes, that is good. First, they have to sell, then they should leave the fourth floor and go away somewhere and Pak Lah has got to build the bridge. If he does that, I dont have any more comments.

OK Khairy may have taken the first step, but will he bother to move to the next? And will his father in law at this rate agree to proceed with the bridge project? I doubt so.

Meanwhile the cheap publicity is expected go on, the boy wonder will surely capitalize whatever resources made available to him, defend himself, defend his father in law and signal his ever willing merry men to proceed in singing many praises to his father in law and possibly himself lest they be delisted from whatever position they are holding.

Cemerlang, gemilang, temberang.

Monday, August 14, 2006

Tun mahu guling PM atau Nazri patut digulingkan

Benarkah Tun Dr Mahahtir yang berusia 81 tahun itu mahu menggulingkan Perdana Menteri?

Apakah maksud Nazri Aziz apabila terpekik memaklumkan kenyatan ini kepada dunia(yang NST telah pilih sebagai berita sensasi muka depannya semalam dengan tajuk : MAHATHIR WANTS TO TOPPLE PM SAYS MINISTER)?

Konotasi (connotation) pertama yang terbawa apabila saya membaca berita itu seolah Tun mahu menggulingkan kerajaan dengan cara yang kasar, tidak sivil malah mungkin juga menggunakan kekerasan dan kaedah tidak demokratik. Benarkah begitu (sebab nampaknya macam begitu)?

Menurut SUNDAY TIMES:

He believes that Tun Dr Mahathir Mohamad wants to topple the Prime Minister. He said he reached this conclusion based on information he received on conversations which the former prime minister had with some of his friends.

Bukankah selama ini kita lihat Tun menggunakan kaedah demokratik, bersuara melalui majlis-majlis forum, kenyataan dan sidang akhbar. Tidak pula kita terdengar ada suatu pakatan jahat yang Tun susun untuk merancang menggulingkan PM atau apa-apa sahaja yang seumpama itu.

Bukankah kia mengamalkan prinsip demokrasi? Bukankah Umno itu sendiri parti yang demokratik? Kecualilah Umno sudah tidak lagi berpegang dan percaya kepada prinsip ini dan tiada lagi hak dan kebebasan bersuara buat ahli-ahlinya maka saya cadangkan Nazri kemukakan sahaja usul ke Majlis Tertinggi agar memecat Tun!

Tak payahlah nak jadi pendekar nak pertahankan Umno dari serangan seorang tua yang sudah berusia 81 tahun! Anak jantan Melayu tak pernah bertarung dengan orang tua, wanita atau kanak-kanak. Hatta orang gila sekalipun kecualilah si gila itu mengamuk macam dalam kisah Hang Tuah. Buat malu Umno dan buat Melayu spesis Melayu sahaja.

Saya melihat Tun sedang mengunakan hak beliau sebagai ahli Umno dan kebebasan bersuara yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Negara untuk bersuara dan menyatakan pendiriannya. Maksudnya mungkin melalui kritikkan-krtikkan itu Umno akan berani bangun dan membuat perubahan mungkin sampai ke peringkat menukar atau mendesak Presidennya berubah atau letak jawatan.

Sekiranya kaedahanya berjaya maka jatuh PM (secara demokratik) sekiranya tidak maka kekallah bertahta Raja dari Kepala Batas itu entah sampai bila. Kalau Umno merasakan Tun banyak penyokong maka ambillah tindakan juga secara demokratik.

Janganlah sampai membuat dan mereka-reka cerita jahat sehingga menimbulkan kegusaran dan kebimbangan masyarakat yang persengketaan dalam Umno ini akan berkahir dengan huru-hara dan seumpamanya.

Nazri perlu lebih dewasa dan lebih rasional.

Saya bersimpati kepada rakyat di Parlimen Padang Rengas, Perak yang telah memberikan mandat kepada seorang umpama Nazri in. Sudah pasti mereka sesal, kesal dan malu melihatkan gelagat wakil mereka yang celupar ini. Anda pun sepatutnya jangan takut dan bimbang untuk menggunakan hak kebebasan masing-masing untuk membawa perubahan, gulingkan Nazri jika merasakan beliau sudah tidak layak lagi.
Sementara itu bekas Setiausaha Politik Tun dan kini seorang Menteri Pusat dan ahli MT Umno, Aziz Samsuddin dipetik sebagai berkata:
Saya yakin kalau dia (Tun) nak rampas kuasa mengapa dia mesti serah kuasa, bukan kerana saya nak pertahankan Tun tidak, bagi saya untuk merampas kuasa balik sesuatu yang jauh di belakang.

Bagi saya, adalah salah sekiranya ada pihak mengatakan Tun cuba berbuat demikian dan saya berani cakap kalau dia (Tun) seorang yang mahu berkuasa dia tidak perlu beri kuasa, bukan ada suntikan daripada mana-mana pun.
Bahkan pada peringkat pertama dia mahu serah kuasa orang menangis jangan Tun, jangan Tun dan saya nampak lagi muka-muka itu, jelas beliau.

Saturday, August 12, 2006

Beruk, iblis dan apa lagi

Seram sejuk kita dibuat apabila membaca kilasan dan tepisan Dollah Badawi dan menantunya Khairy Jamaluddin terhadap kritikkan dan serangan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Sebelum ini saya pernah menulis betapa Khairy melabel mereka yang mengkritik beliau sebagai beruk sarkas. Dan semalam ayahanda mertuanya pula melabelkan mereka yang menghalang kerja-kerja beliau sebagai Perdana Menteri sesungguhnya adalah IBLIS. Dollah dipetik sebagai berkata:

Ada pihak-pihak tertentu yang bersikap seperti IBLIS yang cuba mengganggu usaha membangunkan negara kerana IBLIS merasakan ia lebih pandai daripada orang lain.

Nampaknya menantu dan mertua sudah ketandusan istilah-istilah baik untuk digunakan dan sudah mula menggunakan yang kasar-kasar dan pedas-pedas untuk memomok penentang-penentang mereka.

Semalam saya berada dalam satu majlis bersama beberapa cendiakawan dan tokoh-tokoh agama dan apabila membincangkan darihal label IBLIS yang digunakan oleh Dollah ini maka ada yang beranggapan bahawa Dollah sebenarnya telah MENGKAFIRKAN pengkritiknya. Ini merujuk kepada surah al Baqarah ayat 34 yang maksudnya:

Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para Malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam, maka sujudlah mereka kecuali iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir.

Iblis termasuk golongan orang-orang yang kafir maka melabel seseorang itu iblis samalah bermakna kita menghukumnya kafir!

Dalam kepanasan menahan kritikan yang timpa menimpa ke atas mereka, semalam Khairy pula dengan berani mendedahkan nama dua individu yang didakwanya telah mengeruhkan hubungan antara bapa mertuanya dengan Tun. Dua penghasut itu kata beliau adalah Ibrahim Ali dan Matthias Chang. (Sebelum ini Adnan Yaakob dan Mat Taib menyebut nama Ibrahim dan Dollah Kok Lanas).

Ada yang beranggapan apabila Dollah dan Khairy semakin defensif sebegini maka ia merupakan indikator bahawa serangan-serangan ke atas mereka sesungguhnya telah mula mendatangkan kesan. Mungkinkah akan tergolek dan terlentang pak mertua dan menantunya itu? Hanya takdir yang akan menentukan.

Friday, August 11, 2006

For whatever its worth (15)

The Lion of Jelutong had maimed and devoured plenty of victims that crossed his line. During his younger days he encountered many ferocious battles that brought him scar and fame and instilled fear in the hearts and mind of many.

Chased out of the dewan he experienced many a times, suspended, humiliated you name it he had it all.

And today the famed lion though wheelchair bound still growls in the aisles of the Dewan Rakyat and still send shivers to those who crosses his path be it the donkey from Kinabatangan or the skunk from Sri Gading as well as the hyena from Jerai

But alas, yesterday the lion diverted from his usual diet. Instead of going after his usual foolish and big headed victims, yesterday the Lion of Jelutong chosed to pounce on an easy prey. Some feels that the famed lion had stooped too low for hitting and jumping on a retired tiger that has lost his fangs and once sharp set of claws.

If the old and harmless tiger wants to expose the truth let him, why make the cunning fox and his merry animals in Putrajaya happy by helping them to hurt and kill the tiger. Or dont tell us the fox had fed the mighty lion and promised him glory and luxury provided he kills the tiger?!

Remember a few months back the disrespectful donkey from Kinabatangan humiliated you by belittling your fate (sudah hampir mati) in the dewan, well the fox and his merry animals had fun that day in case you don tknow.

Well anyway no one can stop you in case you now crave the fangless and toothless kind. You are after all the master of your fate as Henley puts it in Invictus, but many may feel that your soul is no longer unconquerable now that you have lost your senses by entertaining the enemy and attacking those who now chooses to be friends.

Shame on you.

Ku Li juga prihatin pertahankan hak umat Islam

Tengku Razaleigh adalah salah seorang anak Melayu yang saya kagumi walaupun saya tidak SUBSRCIBE pada pemikiran beliau. Beliu tegas dan berani berkata yang bemar, dan berjuang tanpa banyak kepentingan. Beliau pernah menentang Tun Dr Mahathir dan pernah juga mahu menentang Dollah Badawi (walaupun terhalang dengan sistem kuota yang mengarut itu).

Dalam malaysiakini disiarkan beberapa siri cetusan pandangan beliau berkenaan isu-isu semasa dalam negara. Saya tertarik apabila beliau turut mengulas berkenaan isu yang cuba disekat oleh Menteri Dalam Negeri dan PM. Kata Ku Li:

For instance, the Article 11 and the counter reaction from the Islamic groups. I went to one meeting recently, they were not violent nor extreme in their views except for saying we must protect the constitution pertaining to Islam and we were not going to allow anybody to jeopardise our position.

Ku Li sanggup hadir bersama umat Islam lain di Masjid Wilayah Kuala Lumpur baru-baru ini kerana sebagai seorang Islam beliau juga terpanggil untuk ambil tahu dan membela nasib serta masa deoan agamnya.

Ini samasekali berbeza dengan sikap pemimpin kerajaan yang sentiasa memandang serong dan memiliki prejudis terutama apabila perbincangan melibatkan pula tokoh-tokoh pembangkang.

Ini isu murtad. Ianya tidak menganl parti atau kelompok, ia jatuh terkena atas setiap individu Islam. Sepatutnya kita semua bersatu dan berdiri sama-sama membela Islam dalam hal ini dan bukannya menyesuaikan Islam untuk kepentingan tertentu. Semoga lebih ramai lagi Ku Li yang akan lahir dari kalangan pimpinan dan ahli Umno.

Menteri tidak patut menyekat hak kita

Mengapa umat Islam tidak dibenarkan bincang hal orang Islam sedangkan yang bukan Islam boleh bebas membincangkan hal berkenaan penganut agama ini?

Saya merasakan dalam hal ini kerajaan silap.

Yang patut diberi amaran adalah kumpulan-kumpulan (umpama Arikel 11 dan lain-lain) yang ghairah mahu berbincang dan membahaskan darihal hak seorang Islam untuk murtad, dan hak si murtad , semuanya hal-hal berkaitan agama ini yang sungguh sensitif dan mudah menyentuh perasaan umat Islam yang sayangkan agamanya.



Bagi umat Islam, sejak bila pula mereka tidak berhak membincangkan aspek-aspek dan permasalahan ini kerana jika ada yang murtad maka ia membabitkan seorang Islam yang meninggalkan agamanya, ia langsung tidak kena mengena dan menyentuh hak dan kepentingan masyarakat bukan Islam!

Malah isu ini umat Islam bincangkan dimana-mana, di masjid, di surau, di bilik-bilik kuliah dan kelas pengajian sejak zaman berzaman. Oleh itu sejak bilakah menjadi sensitif untuk kita membincangkan hal agama kita sendiri?!

Akhbar THE STAR hari ini di bawah tajuk DISCUSSION BAN ON ALL, SAYS RADZI melaporkan:

The Prime Minister asked everyone to cool off and hold on. I dont know why some Muslims groups should be doing it now. It will only create unnecessary misunderstanding, tension and suspicion.

Im not trying to pick on the opposition but it is irrespective of political party. Religion is sensitive. Everyone should follow the Prime Ministers advice and stop (interfaith discussions)

Maaf tetapi saya merasakan Menteri Dalam Negeri dan Perdana Menteri tersilap apabila mereka mahu menghalang umat Islam dalam hal ini.

Jaga dan peliharalah maruah agama kita, jangan sampai kita pula dicap sebagai penjenayah sedangkan si penjenayah ketawa sakan melihatkan kekusutan dan kecelaruan kita itu.

Thursday, August 10, 2006

Mat Taib kata Tun dihasut

Saya merasakan kritikkan Tun Dr Mahathir Mohammad sejak beberapa bulan kebelakangan ini begitu fokus dan terarah. Beliau membangkitkan dari isu AP, Proton, MV Augusta, jambatan bengkok, hubungan dengan Singapura, rasuah dan salah-guna kuasa dalam kerajaan yang melibatkan anak dan menantu PM.

Beliau adalah bekas PM kita selama 22 tahun, samada kita gemari beliau selama itu ataupun membencinya, tetapi itulah hakikatnya.



Oleh itu apabila beliau membangkitkan isu-isu ini dengan tujuan mahu menjelaskan kepada ahli-ahli Umno dan rakyat jelata, saya merasakan paling kurang yang kita boleh lakukan samada kita Umno atau bukan adalah untuk memberikan beliau peluang dan ruang untuk menyampaikan apa yang terbuku di hatinya.Terpulanglah kemudiannya bagi kita samada mahu menerima atau menolak pandangannya itu.

Takkanlah khasnya dari kalangan ahli-ahli ahli-ahli Umno, insan yang satu ketika dahulu dijulang dan junjung hari ini sudah menjadi bagaikan si bongkok (versi filem Sumpah Orang Minyak, P Ramlee) yang dipulau dan dijauhi.

Hari ini dalam UTUSAN bekas MB Selangor (dizaman Tun, yang diangkat dari politcal wilderness oleh Tun untuk menjadi MB satu ketika dahulu) yang juga Ketua Penerangan Umno Mat taib mengatakan:

Tindakan yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad hingga menimbulkan konflik antaranya dengan kerajaan adalah berpunca daripada hasutan pihak tertentu.

Hasutan yang dimaksudkannya itu adalah berbentuk penyampaian maklumat tidak benar kepada Dr. Mahathir terutama yang menyentuh hal peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Akibatnya Dr. Mahathir lantang mengkritik Perdana Menteri serta kerajaan dan Abdullah terpaksa bersemuka dengan rakyat melalui satu rancangan di TV3 untuk membuat penjelasan.

Benarkah Tun yang pernah Mat Taib nobatkan sebagai jaguh dan wira Melayu itu mudah untuk dihasut lalu berkonfrantasi dengan kerajaan secara terbuka sehingga terpaksa memikul risiko yang besar?

Walaupun saya bukan pencinta Tun tapi takkanlah negarawan sebesar Tun begitu rapuh dan longgar sebagaimana mahu digambarkan Mat Taib itu.

Tetapi saya faham bahawa sebagai Ketua Penerangan Mat Taib terpaksa patuh pada Presiden yang melantiknya. Takkanlah Mat Taib nak mengatakan Tun betul dan Dollah yang salah. Dan Mat Taib pun baru sahaja dilantik Dollah sebagai Pengerusi RISDA setelah sekian lama tidak diberi jawatan awam selain menyandang jawatan dalam Umno.

Dizaman Tun dulu sejurus Mat Taib ini jatuh kerana kes tuduhan rasuah disamping hubungan beliau dengan berbagai wanita, Tun tidak lagi memberi tempat kepada beliau. Diberi kerusi Parlimen pun tidak, dilantik Senator pun tidak.

Tapi Dollah sudah mula beri jawatan. Dilantik sebagai Ketua Penerangan dan sekarang Pengerusi RISDA. Mana tahu lepas ni nanti Dollah lantik pula kembali sebagai MB Selangor, politik cari makan, kami faham Tan Sri.

For whatever its worth (14)

I can still remember the occasion when Jalan Silang was renamed Jalan Tun Tan Siew Sin many years back, the late Tuns daughter, who is now a lawyer was present to witness it.

There she spoke to the press about the many qualities of her late father who was once the Finance Minister. The one that still lingers in my mind to this day was when she spoke of her fathers resentment upon knowing that her mother had applied for public issue of a public listed company through the normal process.




According to him the wife of the Finance Minister should not be seen applying for such shares.

But she was not applying for pink forms or nudging anyone for favor. All she did was to submit a normal application like any other member of the public, yet Tun cracked up.

Today the son and son in law of the Finance Minister who happens to also be the Prime Minister is free to indulge into the business and corporate world without much hesitation. Here we are not talking about applying for public listed shares, but making tones of money through contracts and favors from the government without an inkling of fear or guilt.

Someone commented in one of my articles that it is alright for the son of the PM who happens to also be the Finance Minister to bid for government contract after all it is an open tender exercise. I beg to differ. With Tan Siew Sins case in mind, a clean and transparent government could only materialize if and only if whatever likelihood of biasness, favoritism, cronyism, nepotism and conflict of interest be avoided.

Allowing this practice would mean we are opening the floodgates to more and rampant abuse and misuse of power which eventually shall ruin society and bring us back to the dark ages.

Already people are questioning how Khairy (the PMs son in law) could easily obtain RM9 million loan from friends to purchase shares in ECM Libra? Would these friends be as kind if Khairy is simply Jamaluddins son or were they kind because thry knew that he is the son in law of The PM and Finanace Minister?!

Ask any member of the Umno Youth and they would tell you that Khairy won the the number two post in the movement uncontested simply because no one wanted to take the risk and challenge the son in law of the party president.

Can we recreate a truly fair, transparent and open government like what Siew Sin had managed to achieve during his time or are we gradually turning into a lawless society where the strong and rich are the power brokers of the day (or are we already there?)?

Wednesday, August 09, 2006

Perang Lubnan di Malaysia

Semasa di Hotel Perdana Kota Bharu beberapa minggu lalu bekas PM Tun Dr Mahathir Mohammad telah berkata:

Kalau nak jadi PM mestilah menjadi PM yang menguruskan negara kita untuk kebaikan rakyat dan negara bukannya untuk membantu nasib anak dan menantu kita.

Saya sayang kepada Umno dan saya mahu bersihkan Umno. Kita jangan berpakat untuk membuat perkara yang tidak baik.

Dan sebentar tadi saya sempat mengikuti siaran berita BBC yang melaporkan:

Malaysias former Prime Minister Mahathir Mohamad says he plans to produce evidence of corruption against the current government.

If convincing evidence emerges, it could be a heavy blow for Mr Abdullah, who is widely seen as one of the cleanest politicians of his generation.

Bekas PM Mahathir Mohamad mengatakan yang dia bercadang mengemukakan bukti perlakuan rasuah oleh kerajaan yang ada pada hari ini.

Sekiranya bukti-bukti yang meyakinkan muncul, ia pasti akan memberikan tamparan hebat kepada Abdullah, yang dianggap selama ini sebagai ahlli politik

Nampaknya siri serangan Tun kini sudah sampai ke peringkat mendedahkan pekung di dada para pemimpin negara. Mungkinkah pendedahan ini kelak bakal mencalarkan nama baik PM dan kerajaan atau bagaimana? Siapakah agaknya yang akan ditelanjangkan oleh Tun itu?

Memang wajar sekiranya Tun memiliki bukti maka beliau sebagai seorang warga Malaysia yang bertanggungjawab perlu mendedahkannnya serta membuat laporan resmi agar mereka yang tidak bertanggungjawab itu diseret sahaja ke mahkamah.

Kalau Tun yang sudah mencecah 81 tahun itupun berani berjuang membersihkan Umno yang dianggapnya kotor dan bermasalah ini, bagaimana pula dengan rakan-rakan ku yang lain yang masih bertenggek di dalam Umno?