Wednesday, August 03, 2005

SIAP: SISTERS IN AYAH PIN

Pada 14 Julai yang lalu saya menulis berkenaan artikel Marina Mahathir dalam ruangan minggunannya dalam akhbar THE STAR yang telah mempertahankan hak Ayah Pin dan para pengikutnya untk mengamalkan amalan dan kepercayaan mereka.

Dalam artikelnya itu Marina menulis:

Terdapat kecenderungan banyak pihak untuk mendakwa sesiapa yang berfikiran berbeza dari mereka, lebih dari sebelum ini. Yang anehnya mereka ini lebih minat memberkas dari kalangan sesama akidah. Ianya umpama menyertai sebuah kelab, dan kemudian anda tidak dibenarkan sekali-kali meninggalkannya walaupun anda sudah tidak menyenangi peraturan-peraturannya.

Marina sesungguhnya terkapar-kapar dan lemas apabila membicarakan bab murtad seolah beranggapan dalam Islam seseorang Muslim mempunyai pilihan untuk keluar agama sesuka hati. Bab kufur setelah beriman ini adalah satu kesalahan yang serius dalam Islam sebagaimana difirmankan Allah swt dalam Surah an Nahl:106 (maksudnya)

Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah ia beriman (maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan dari Allah, dan mereka pula beroleh azab yang besar.

Dan seperti yang saya jangkakan aliran fikiran yang berbahaya (bagi Islam) seperti Marina ini akan pasti ada pengikut dan penyokongnya. Terbukti dalam akhbar THE SUN hari ini fikiran seumpama Marina ini dalam zaman Islam Hadhari yang penuh fitnah memang ada pun peyokongnya.


Masjaliza & logo SIS

Masjaliza Hamzah dari Sisters in Islam telah sebagaimana Marina turut menyokong dan mempertahankan hak Ayah Pin dan para pengikutnya. Beliau mempertikaikan mengapa orang yang telah Islam tidak boleh diberi hak untuk menggugurkan aqidahnya, beliau menulis:

How can religious authorities and Muslims demand that those wishing to convert to Islam should have all the freedom to do so, and at the same time, deny this freedom to Muslims who wish to leave their faith or believe otherwise?

Bagaimana boleh pihak berkuasa agama dan umat Islam menuntut agar sesiapa yang berhasrat memeluk Islam diberikan kebebasan berbuat deminian, akan tetapi dalam waktu yang sama menafikan hak ini kepada orang Islam yang berhasrat meninggalkan agamaya atau menganut kepercayaan lain?

Tulisan di atas pasti memual dan menjijikkan untuk dibaca, malah lebih biadap lagi apabila penulis ini mewakili sebuah NGO Muslim! Penulis yang sungguh keliru dan serabut ini terus menulis:

Freedom of religion must recognise the right to practise one's religion, however unorthodox the beliefs may be. This right includes the freedom to change one's religion or belief, either alone or in community with others, in public or private.

Kebebasan agama perlulah mengiktiraf kebebasan seseorang untuk mengamalkan kepercayaannya, walau bagaimana pelik sekalipun amalannya. Hak ini perlulah termasuk hak mengubah kepercayaan atau agama seseorang, samada secara individu maupun satu-satu masyarakat di dalamnya, samada secara terbuka ataupun sebaliknya.

Sampai bilakah pihak berkuasa agama akan membenarkan Sisters in Islam ini berterusan mengeluarkan kenyataan dan pendirian yang sesat dan menyesatkan ini? Ianya bukan kali pertama mereka berbuat demikian.

Kita berada dalam satu zaman dimana Islam diserang hebat oleh pihak luar dari berbagai penjuru. Umat Islam sendiri pula terlalu lesu, semakin jauh meminggirkan agama, dan tiba-tiba dalam keadaan tenat ini kita mengizinkan pula malapetaka besar seumapama Sisters in Islam ini untuk bebas mengeluarkan pandangan kononnya sebagai sebuah NGO Muslim.

Segala hujah dan logik yang dikemukakan oleh SIS melalui tulisan Masjaliza ini sungguh kabur, songsang dan dengan sewenang-wenangnya telah memutarkan ayat-ayat Allah.

Kalau sayang dan cintakan sangat SIS ini kepada Ayah Pin (dan mereka yang seumpamanya) maka SIS sepatutnya ikut saja jejak langkah beliau menguasai kerajaan langit. Tukar saja akronim SIS kepada SIAP iaitu Sisters in Ayah Pin, kan jelas dan cantik bunyinya itu. Jangan lupa lantik Marina Mahathir sebagai penaungnya.

No comments: