Thursday, August 18, 2005

Isu Kontrak sosial:
Utusan laksana kaki bakar yang dijirus air

Ucapan Presiden Gerakan Lim Keng Yaik ketika merasmikan Konvensyen Anak Malaysia anjuran Pergerakan Pemuda parti tersebut Sabtu lalu digunakan oleh beberapa pihak tertentu dalam Umno diterajui oleh lidah rasminya Utusan Malaysia untuk memerangkap dan membakar hangus Keng Yaik.

Antara tajuk-tajuk panas akhbar tersebut ekoran kenyataan Keng Yaik berbunyi:

Lupakan formula kontrak sosial antara kaum: Keng Yaik

Bangsa Malaysia kekalkan identity

Kontrak sosial: Kenyataan Keng Yaik bercanggah Perlembagaan Persekutuan


dan banyak lagi tajuk dan artikel yang porvokatif yan mahu menjerat dan menjerut leher Keng Yaik.



Antara kenyataan Keng Yaik yang dikatakan berbau perkauman itu sebagaimana dilaporkan Utusan:

Lim Keng Yaik menggesa parti-parti politik melupakan formula kontrak sosial antara kaum yang dipersetujui semasa negara mencapai kemerdekaan. Keng Yaik menegaskan formula kontrak sosial itu membuatkan masyarakat Cina dan India merasa kecil hati.

Oleh itu perubahan paradigma diperlukan memandankan perkongsian kuasa sekarang tidak berasaskan kepada perkongsian sebenar.

Parti-parti politik perlu mengkaji semula kaitan dan kesan dasar-dasar berdasarkan pendekatan berpaksikan kaum yang disukai oleh kumpulan populis.

Keng Yaik didakwa telah menoreh dan mengguris sensitiviti perkauman, yang selama ini sering didiamkan kerana bimbang akan membangkitkan kemarahan semua pihak. Lalu berkokoklah semua pihak kononnya mempertahankan apa sahaja yang tinggal dan berbaki dari ketuanan Melayu, hak Melayu dan lain-lain yang Melayu-melayu hasil dari adu-domba Utusan itu.

Khairy Jamaluddin Naib Ketua Pemuda Umno menganggap kenyataan Keng Yaik itu sebagai bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan. Kata beliau Keng Yaik sebagai seorang menteri Persekutuan seharusnya lebih rasional.

Ketua Penerangan Umno Terengganu Ahmad Shabery Chik pula berkata Ken Yaik sepatutnya menghargai jasa Umno yang melepaskan kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang kepada Gerakan walaupun menang dengan 12 kerusi pada pilihanraya 1990 sedangkan Gerakan cuma ada 7 kerusi. Kata beliau:

Sekiranya Umno tamak ia boleh menggunakan peluang tersebut tetapi peluang itu dilepaskan kerana menhormati formula kontrak sosial.

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, Keng Yaik tidak sepatutnya menggunakan isu formula kontrak sosial antara kaum demi kepentingannya meraih sokongan pada pertandingan parti itu.

Pengerusi Biro Ekonomi Pergerakan Pemuda UMNO, Reezal Merican Naina Merican mengingatkan Keng Yaik supaya tidak bermain dengan api perkauman.

Shahidan Kasim pula berkata:

Sebagai orang yang sudah lama dalam politik negara, Keng Yaik jangan lupa sejarah. Mana boleh lupa sejarah

Ringkasnya Utusan dan puak-puak tertentu dalam Umno membakar hangus isu ini seolah-olah menggambarkan terdapat konfrantasi besar antara Umno dan Gerakan dengan Keng Yaik sebagai mangsa utamanya.

Walaubagaimanapun panas-panas Utusan dan Umno itu akhirnya bertukar menjadi suam dan terus sejuk apabila Keng Yaik mengadu pada Pak Lah selaku PM. Menurut Jeff Ooi di dalam Blognya, Screenshots:

Minister Dr Lim Keng Yaik, the Parti Gerakan president who became the target of Utusans venom, had an eyeball-to-eyeball talk with Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi before the cabinet meeting yesterday to brief him the head-and-tail of the Utusan-triggered controversy.

During the cabinet meeting, the original text of speech he delivered at the Anak Malaysia Convention August 13 - a copy of which was obtained by this blogger and published verbatim in Screenshots - was circulated to all the ministers. The cabinet took the decision to put a stop to further debates on the controversy.

After the cabinet meeting, journalists from Utusan Malaysia and Berita Harian - Umnos foremost mouthpieces - were called in for a special session with Keng Yaik, in which the minister conveyed his wishes that the media respect the cabinet decision and do not repeatedly create any untoward perception relating to the issue. Utusan Malaysia carries a story on this today.

Setelah dipanggil Utusan yang main peranan sebagai kaki bakar itu terpinga-pinga dan melaporkan dalam keluarannya hari ini di bawah tajuk: Kabinet terima penjelasan Keng Yaik:

Ucapan saya (Keng Yaik) adalah cetusan pemikiran supaya semua kaum di Malaysia mula berfikir sebagai Bangsa Malaysia dan mewujudkan satu Bangsa Malaysia, katanya pada pertemuan khas dengan wartawan Utusan Malaysia dan Berita Harian di pejabatnya di sini hari ini.

Maka padamlah terus api bikinan Utusan serta Khairy dan kawan-kawannya laksana terpadam api hutan yang membawa jerebu dari Indonesia. Kesimpulannya peristiwa ini memberikan banyak pengajaran, mampukah lagi Umno membela hak keistimewaan Melayu yang semakin tidak kelihatan itu.

Isu hangat dan kontroversi ini dipadamkan begitu sahaja hasil sentuhan tangan Pak Lah, apakah yang boleh kita baca darinya? Entahlah, tepuk dada tanya selera ...

No comments: