Sunday, August 19, 2007

I rest my case

I plan to put to rest my writings on the infamous Negaraku of Wee Meng Chee. I believe I have succeeded in putting forward my two cents worth and now that the kid is being asked to pay for his despicable deed I believe as a Malaysian and a Muslim I have contributed in protecting the image and dignity of the nation and its official religion.

Saya bercadang menamatkan ulasan saya berkenaan isu bebabl Negaraku nyanyian Wee Meng Chee itu. Saya percaya saya telah berjaya melontarkan pandangan saya yang kecil ini untuk diberi perhatian, dan memandangkan si anak muda ini bakal dipinta bertanggungjawab di atas perbuatannya saya percaya sebagai seorang rakyat Malaysia and seorang Muslim saya telahmenyumbang kearah mempertahankan imej dan maruah negara dan agama rasmi kita


Of course my readers have equally contributed in voicing out their opinion. Most are with me, while some against. Thats democracy in motion and I respect you all.

Seperti biasa para pembaca saya turut menyumbang padanngan masing-masing. Kebanyakkannya bersetuju dengan saya walaupun ada yang tidak. Itulah demokrasi yang sebenar dan saya menghormati anda semua

Lesson taken from this unfortunate incident is: in multi cultural and religious Malaysia, never belittle or humiliate one anothers culture or belief. True Malaysians do not do this to each other, we may have our differences, do it politically but not through hate such as what Meng Chee did.

Apa yang kita pelajari dari insiden yang malang ini adalah bahawa di dalam negara Malaysia yang berbilang budaya dan agama, jangan sekali-kali memperkecil atau menghina sesama kita. Rakyat Malaysia yang sejati tidak melakukan perkara-perkara seumpama ini, walaupun kita mungkin berbeza pandangan, suarakanlah perbezaan itu melalui kaedah politik tetapi tidak dengan membakar kebencian seperti yang dilakukan Meng Chee

Meanwhile MINGGUAN MALAYSIA reported that a shop in Muar was found selling CD of Meng Chees Negaraku and another new number: My Friends. Look at the lyrics. Are we expecting another apology this time?

Sementara itu MINGGUAN MALAYSIA melaporkan yang sebuah kedai di Muar dikesan menjual CD Meng Chee yang memuatkan lagu Negaraku dan sebuah lagu baru iaitu: Kawanku. Sila perhatikan liriknya. Adakah satu lagi permohonan maaf akan menyusul?

Cakap lagi la Cina balik China
Kalau semua balik sini bukan Malaysia
Saya takut mana kamu pergi cari kerja
Tapi biasalah orang Melayu pun tak suka kerja
Semua masuk hutan hidup macam sakai

No comments: