Wednesday, October 28, 2015

PAS mahu rehatkan Umno tidak syak lagi

Apabila Presiden PAS menyatakan dengan tegas pendirian PAS, ramai yang goyang. Dan dalam keadaan itu ramai juga yang telah memutar-belitkan kenyataannya biarkan apa yang ditegaskan Tuan Guru itu di “spin” agar kelihatan PAS sudah tiada arah lain selain berpeluk dan bersatu dengan Umno dan BN.

Apakah yang telah dinyatakan oleh Tuan Guru itu sebenarnya?

Apa yang dinyatakan Presiden PAS di lobi Parlimen itu semalam sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru buat PAS. Beliau sekadar menegaskan semula sikap dan pendirian PAS selama ini, ia bukannya baru pun.

Beliau nyatakan PAS mengambil pendirian menerang dan bukannya menyerang antara satu sama lain. Dan beliau menegaskan sebarang perubahan yang mahu diambil oleh sesiapa pun mestilah berteraskan Islam yang merupakan matlamat, dasar dan konsep PAS.
Bermakna PAS kekal atas pendiriannya sebagai sebuah parti dan gerakan Islam namun terbuka dan demi Islam bersedia berkerjasama dengan sesiapa pun.

Bukankah sekarang PAS berkerjasama dengan PKR dan DAP dalam mentadbir kerajaan negeri Selangor walaupun hakikatnya PAS dan DAP tiada hubungan politik antara mereka.

Lalu apakah yang diherankan?

Kiranya bagi merealisasikan cita-cita PAS untuk melaksanakan Hudud di Kelantan maka di Parlimen PAS perlu berkerjasama dengan parti-parti yang dianggotai oleh orang-orang Islam termasuk Umno, apa masalahnya?

DAP sendiri dalam memanjangkan agendanya pernah menyatakan sedia memberi sokongan menukar Najib dengan mana-mana pemimpin Umno lain, asalkan Najib tidak lagi menjadi PM. Itu bukan kerjasama dengan BN/Umno?

Sekurang-kurangnya bagi PAS, ia akan pastikan apa sahaja bentuk kerjasama samada untuk satu-satu tujuan atau kerjasama politik, ia mestilah demi Islam dan menghormati dasar dan matlamat perjuangan PAS.

Dalam keadaan tiada kerjasama politik antara PAS dengan Pakatan Harapan, yang kekal cuma hubungan politik bersama PKR, PAS kini muncul sebagai suatu kuasa politik Islam yang disegani dan diperhatikan.

PAS telah membuktikan kepada rakyat Malaysia bahawa ia konsisten dan istiqamah menjunjung Islam, dalam apa keadaan sekali pun. Rakyat Malaysia khasnya umat Melayu/Islam kini nampak bahawa kiranya mereka serius dan mahu memelihara Islam sebagai sebuah pegangan aqidah dan memperjuangkan cara hidupnya untuk dilaksanakan, maka tiada pilihan lain selain memilih dan mengangkat PAS.

Umno kini sedang serabut, walaupun ia parti terbesar mewakili Melayu/Islam dalam negara, namun tindak-tanduk, sikap dan perbuatannya mula mengakibatkan orang-orang Melayu/Islam khasnya berfikir dua kali sebelum terus memberikan amanah dan keyakinan  kepada mereka lagi.

Umno telah diberi amanah dan mandat lebih 60 tahun, ternyata hari ini amanah dan mandat itu telah dipersiakan. Hidup rakyat semakin susah, ekonomi negara porak-peranda, dan sekuruh rakyat sedang meraung mahukan perubahan.

Dalam siatuasi inilah PAS ke hadapan menghulurkan tangannya untuk menyelamatkan rakyat dan negara yang tercinta.

Inilah parti yang tidak pernah tunduk pada tekanan serta menggadaikan prinsip perjuangan demi kepentingan dan agenda peribadi. Dalam senang dan dalam susah, bersama kawan atau tanpa kawan, PAS tetap berpegang teguh pada Islam yang diperjuangakannya.

Lantas, rakyat Malaysia yang dalam kelemasan yang sudah tiada pilihan selain menggantikan Umno, hari ini bolehlah meletakkan harapan pada PAS. Bangkitlah mulakan perubahan, Umno perlu dirihatkan dan gantinya sudah semestinya PAS,  tidak syak lagi.

No comments: