Saturday, October 24, 2015

Bajet 2016: Tiada bonus buat kakitangan kerajaan

Tiada bonus untuk 1.6 juta kakitangan awam seluruh negara dalam Bajet 2016 selain wang pemberian khas RM500 kali ini. Bajet 2015 dahulu menawarkan bonus setengah bulan gaji atau bayaran minima RM500 untuk kakitangan awam, kali ini tiada bonus.

Dalam pada itu kerajaan mengumumkan akan memberi faedah pemindahan gaji bersamaan satu kenaikan gaji tahunan mengikut gred, yang akan memanfaatkan 1.6 juta penjawat awam dengan peruntukan RM1.1 bilion.

Kenaikkan gaji tahunan yang terakhir difahamkan dibuat pada 2007.

Mungkin kerajaan memikirkan setelah memberikan satu kenaikkan gaji tahunan ini, tidak perlulah lagi diberikan bonus sebagaimana dahulu, itulah rasionalnya barangkali.
Namun demikian ketiadaan bonus kali ini walaupun diubati dengan kenaikkan gaji tahunan dipercayai akan memberi kesan besar terhadap kehidupan 1.6 juta kakitangan awam yang dimaksudkan.

Suka tidak suka mereka terpaksa meredah kenaikkan kos hidup yang semakin menjadi-jadi. GST telah bersubahat dalam menaikkan harga barangan dan perkhidmatan, kenaikkan harga minyak dan kini tol langsung tidak membantu. 

Tiba-tiba tiada bonus pula!

Sesungguhnya yang besar terkesan akibat kenaikkan kos hidup hari ini adalah 1.6 juta kakitangan awam selain mereka di kelas menengah dan rendah.

Biasanya bonus yang diberikan diguna untuk menampung belanja anak-anak sekolah di awal tahun, yang kosnya tidak pernah turun-turun. Malangnya kali ini tiada selain RM500.

Tiba-tiba dalam menentukan gaji dan bonus kakitangan awam ini kerajaan begitu teliti mengambil kira pendapatan dan keupayaan negara. Anehnya bila 1MDB terdedah pada hutang lebih RM40bilion, tidak pula perkara seumpama ini diambil kira.

Bila terjebak dalam projek mega dan mewah, tiada pula ketelitian diambil terhadap kemampuan negara. Bila berbelanja boros tiada pula peduli pada kewangan negara.

Kita bersimpati pada 1.6juta kakitangan awam yang terlibat tapi inilah nasib kita di bawah pentadbiran dan pengurusan kerajaan BN. Kecelaruan dan ketempangannya terlalu ketara dan tidak langsung membantu malah makin membebankan semua.

Kakitangan awam disarankan agar berani membuat perubahan. Masanya sudah tiba bagi kita mengambil keputusan merihatkan Umno dan BN yang ketara tiada lagi tenaga dan keupayaan untuk meneraju dan mengemudi negara apalagi membela kebajikan 1.6juta kakitangan awam.

Kita kembali kepada Islam yang telah lama kita pinggirkan.

Ayuh kita rihatkan Umno dan ganti dengan PAS demi nasib dan masadepan yang lebih terjamin di bawah panji-panji Islam insyallah.


No comments: