Friday, December 09, 2005

Habuan RM1.5 juta untuk rakyat Pengkalan Pasir

Tak sampai 2 hari diisytiharkan sebagai ADUN Pengakalan Pasir (belum pun angkat sumpah secara rasmi) Jabatan Perdana Menteri Malaysia telah meluluskan peruntukkan sebanyak RM1.5 juta kepada Hanafi Mamat.

Menurut Ketua Umno Kelantan yang juga Ketua Pembangkang, Annuar Musa, peruntukan itu adalah bagi membiayai kerja-kerja menaik taraf jalan-jalan kecil, menaik taraf dan memperbaiki rumah-rumah rakyat yang miskin, kerja-kerja parit dan beberapa masalah lain yang gagal disempurnakan oleh kerajaan negeri.

Peruntukkan ini kata Annuar adalah bagi memudahkan Hanafi menyempurnakan segala janji-janji pilihanraya yng dibuat oleh pihak BN semasa berkempen baru-baru ini.

Saya kaum dengan pantasnya pengumuman yang dibuat Annuar itu, diharapkan pantaslah juga turun wangnya. Apakah 21 ADUN Umno Kelantan yang lain tidak turut diberi RM1.5 juta seorang juga? Saya pasti ADUN-ADUN Umno lain termasuklah Annuar sendiri memerlukan juga peruntukkan sedemikian kerana kawasan-kawasan mereka pun sebenarnya ramai yang terabai dan banyak perkara yang tak selesai, sayang kerana media perdana dikawal Umno maka semasa kempen baru-baru ini yang rakyat nampak hanyalah kesusahan di Pengkalan Pasir sahaja.

Cuma tak tahulah samada RM1.5 juta itu cukup? Mungkin buat masa ini cukuplah. Mungkin akan turun lagi wang mencurah-curah ke riba Hanafi sebagaimana mencurah-curahnya hujan monsoon di Kelantan. Macam-macam boleh jadi.

Yang saya mahu pesan di sini pastikan yang akan menjaga dan mengurus wang yang sebenarnya berpunca dari kocek rakyat itu adalah mereka yang amanah dan boleh dipercayai. Takut nanti bunyi sahaja RM1.5 juta tapi turunnya semakin mengecil, kalau wang rakyat termiskin pun boleh lesap berpuluh juta, inikan pula sekecil RM1.5 juta.

Seperkara lagi saya perhatikan trend menyalurkan terus peruntukkan dari kerajaan pusat ke seorang ADUN merupakan trend yang tidak sihat dari segi operasi sebuah kerajaan yang mengamalkan sistem federalisma. Perkara seumpama ini tak pula berlaku di negeri-negeri lain. Bukankah negeri Kelantan juga adalah salah sebuah dari 13 negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia?

Politics aside, sepatutnya kita buktikan yang Malaysia menghormati dan berpegang teguh kepada sistem kerajaan yang ia anuti sendiri. Hari ini dilaporkan kita mahu agar pembacaan ikrar RUKUNEGARA dihidupkan semula dalam majlis-majlis rasmi kerajaan. Bukankah KELUHURAN PERLEMBAGAAN yang padanya terkandung hubungan, tugas dan tanggungjawab kerajaan Pusat dan Negeri merupakan salah satu dari prinsipnya.

Apa guna kita mengamalkan sistem federalisma, tetapi apabila pembangkang menang satu-satu negeri melalui proses demokrasi, maka kita tekan dan anak-tirikan mereka.

No comments: