Monday, February 21, 2005

KOTA BHARU BANDARAYA ISLAM
MEDIA CUBA TENGGELAMKAN

Semalam Tuan Guru Menteri Besar Kelantan telah melancarkan Kota Bharu Bandar Raya Islam di Dewan Jubli Perak, Kota Bharu. Pelancaran resminya dijangka dilakukan oleh DYMM Sultan Kelantan pada bulan Julai nanti.



Dalam ucapannya Tuan Guru menggariskan ciri-ciri Bandar Raya Islam yang ingin dibangunkan disamping menggesa warga Kota Bharu agar memlihara kebersihan Bandar mereka. Beliau menyentuh mengenai masih adanya tabiat pengotor dikalangan warga Kota Bharu, dimana beliau berkata:

Malah, ada di antara mereka sanggup membuang sampah di bawah rumah sendiri. Masyarakat Kelantan memang masih lagi pengotor tetapi kita anggap generasi itu sudah hampir pupus.

Dan seperti biasa media perdana yang sememangnya diasuh untuk memberi gambaran buruk terhadap pentadbiran kerajaan PAS di Kelantan telah HIGHLIGHT semata-mata isu pengotor yang dibangkitkan oleh Tuan Guru itu.

Buletin Utama TV3 malam tadi umpamanya tanpa menyentuh langsung berita pelancaran Kota Bharu Banda Raya Islam terus sahaja melaporkan bahawa Tuan Guru mengakui orang Kelantan berperangai pengotor. Demikian juga berita radio RTM pagi ini semata-mata melaporkan darihal isu pengotor ini tanpa langsung melaporkan darihal peristiwa bersejarah pelancaran tersebut.



Dalam majlis bersejarah tersebut Tuan Guru berkata:

Kita mahu mereka pegang betul-betul ajaran agama. Dan apa yang dilakukan Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) sekarang adalah sebagai bapa bagi mencetuskan suasana tersebut.

Mudah-mudahan Kota Bharu akan benar-benar menjadi Bandar Raya Islam contoh sebagaimana yang diimpikan dan akan benar-benar menepati jolokkan Serambi Mekah yang diberikan kepada negeri tersebut walaupun tidak disenangi oleh musuh-musuhnya.

No comments: