Wednesday, February 23, 2005

KHIR BERSELINDUNG SEBALIK PEGAWAI KERAJAAN

Isu perkosaan terhadap tanah sekitar Taman Pertanian Bukit Cerakah dibangkitkan sehingga keperingkat Majlis Tertinggi Umno. Presiden Umno memberi kata dua kepada MB Selangor dan ketua-ketua negeri lain agar tidak lagi mengizinkan perkara seumpama ini berlaku lagi. Namun penyelesaiannya, entahlah.

Dalam kolum CITIZEN NADES di akhbar THE SUN hari ini penulis kolum berkenaan mencatatkan:

The state EXCO for housing, management and squatters was quoted by BERNAMA as saying that the MB realized 3 months ago that unplanned development was going on around the park and has asked for a special task force to be set up.

Unplanned development? I beg your pardon. Surely developers cannot proceed with development work without a development order issued by the local council, in this case, the Shah Alam City Council?

But before that who authorized the re-zoning of the land from agriculture or recreation to residential? Only the state EXCO has such powers, and they must have authorized such change? Is the state government trying to correct its own misdeeds because of public pressure?

EXCO perumahan, pentadbiran dan setinggan sebagaimana dipetik oleh BERNAMA berkata bahawa MB telah menyedari sejak 3 bulan lalu yang pembangunan tidak dirancang sedang dijalankan disekitar taman berkenaan dan satu badan bertindak telah dibentuk.

Pembangunan tidak terancang? Maaf cakap. Sudah pasti sebarang bentuk pembangunan tidak dapat dijalankan tanpa arahan pembangunan yang diluluskan oleh PBT, dalam hal ini, Majlis Bandaraya Shah Alam.

Akan tetapi sebelum itu, siapakah yang telah mengarahkan tindakan menzon semula syarat tanah yang dimaksudkan dari pertanian ataupun rekreasi ke perumahan? Kuasa sedemikian hanya terletak ditangan EXCO kerajaan negeri, dan pasti merekalah yang telah meluluskannya? Adakah kerajaan negeri sedang cuba memperbetulkan kelemahannya lantaran desakan pihak awam?


JANGAN SEDAP SEORANG SAJA WAK

Yang terkini kita dapati seolah-olah semua jari menuding ke arah MBSA. MBSA lah yang bersalah dalam hal ini, mereka tidak cekap, tidak telus dan berbagai lagi. Kakitangan awam yang tidak boleh bersuara lantang sebagaimana ahli politiklah akhirnya dijadikan mangsa dalam isu ini. Orang politik dari MB dan barisan EXCO nya semua melepaskan diri. Tidak ada langsung prinsip akauntabiliti, yang ada cumalah prinsip menyelamatkan periuk nasi masing-masing! Kasihan kakitangan kerajaan.

No comments: