Tuesday, February 15, 2005

KOD ETIKA BARU UNTUK PENGUATKUASA AGAMA
PENJENAYAH AGAMA BAGAIMANA?

Para pegawai penguatkuasa agama tidak lama lagi akan dikehendaki mematuhi kod etika baru ketika menjalankan tugas penguatkuasaan mereka. Menurut Menteri di JPM Dr Abdullah Md Zin pihak JAKIM dan Pejabat Peguam Negara sedang merangka kod tersebut dengan input yang diperolehi dari beberapa NGO (termasuk Sisters in Islam menurut THE MALAY MAIL). Kod itu kelak akan turut diperkenalkan kepada semua negeri-negeri untuk diterima pakai.

Menurut Abdullah kod tersebut diperkenalkan untuk memastikan yang srbuan pihak penguatkuasa agama dimasa-masa akan datang dijalankan secara profesional dan terbuka.

Tindakan memperkenalkan kod etika ini berbangkit ekoran persitiwa serbuan pihak JAWI ke atas kelab maksiat Zouk di Jalan Amapng KL pada 20 Januari lalu.

Tetapi kenapa pihak kerajaan bertindak seolah-olah memperakui bahawa segala dakwaan mereka yang ditahan pada malam tersebut (termasuk Jeslina dan kawan-kawannya) terhadap para pegawai JAWI adalah benar belaka. Kita bersetuju agar suatu garis panduan diperkenalkan untuk memantapkan lagi kaedah penguatkuasaan agar kelihatan adil dan profesional. Namun kita juga mahu melihat yang setiap kesalahan yang dilakukan oleh umat Islam yang terkandung dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (walaupun bukan syariah sebenarnya) itu dibawa ke pengadilan tanpa mana-mana pihak mempertikaikan peruntukkannya apalagi membela mereka yang bersalah.

Jangan kerana pesalah mengadu, NGO seperti Sisters in Islam membela, Menteri dan Puteri Umno menekan maka JAKIM kelam kabut nak perkenalkan etika dan seumpamanya.

Soal benar atau tidak para pegawai JAWI bertindak sebagaimana yang kononnya didakwa oleh mereka yang ditahan dalam serbuan itu perlulah dihadapkan ke mahkamah terbuka. Kita tidak pernah pulak melihat GRO dan para pelacur yang ditahan Polis mengadu mereka dikasari dan seumpamanya lalu kemudian pihak Polis memperkenalkan etika baru untuk menjalankan kerjanya. Begitu juga Mat-mat Rempit yang berkeliaran di KL ditahan dan disepak oleh Polis tak pula kita dengan tentang pihak yang mahu perkenalkan etika baru terhadap anggota Polis. Begitu juga jangan lupa ketika reformasi jalanan hangat satu ketika dahulu kita tak dengar pun mereka yang dibelasah oleh FRU sehingga pecah muka dan kepala dibela dan dipertahankan sehingga menuntut kod etika baru untuk anggota FRU.

Kenapa bila kes yang membabitkan kelab maksiat elit ini yang dikunjungi oleh anak-anak orang kaya yang berada dan ternama termasuklah artis-artis glamour tiba-tiba hiruk-pikuk kita mahu perkenalkan etikalah dan berbagai lagi?

Saya tegaskan sekali lagi kalau anggota JAWI pada malam tersebut bersalah kerana salah guna kuasa ataupun melanggar etika kerja yang ada maka seret mereka ke pengadilan. Dan dalam waktu yang sama kalau yang ditahan itu memang melanggar undang-undang, jangan dibela atau dipertahankan, salah tetap salah maka dakwa dan biarkan mahkamah memutuskan.

Hairan masih berpilih-pilih bulu kita walaupun dan kes kemungkaran seumpama ini. roslan_s@yahoo.com

No comments: