Saturday, February 19, 2005

KONTROVERSI KES SAMAN JAWI
SURAT DARI LAMAN WEB PEMUDA UMNO

Ramai telah mengetahui darihah tekanan yang dikenakan terhadap pihak JAWI dalam kes serbuan ke pusat maksiat Zouk di Jalan Ampang, KL baru-baru ini. Sebagaimana yang didedahkan dalam BLOG ini atas tekanan kabinet akhirnya JAWI diarahkan membatalkan saman terhadap 100 pemuda-pemudi Islam yang sepatutnya didakwa di Mahkamah Syariah pada bulan April depan atas pelbagai kesalahan jenayah syariah.

Rata-rata masyarakat Islam dari pelbagai fahaman politik merasa terkejut dan terkilan dengan tindakan ini. JAWI yang bertanggungjawab dalam hal ehwal agama septutnya diberikan kebebasan sepenuhnya ndalam menjalankan tugas mereka. Siapa pula yang memberi kuasa kepada kabinet untuk membatalkan sesuatu saman, apakah kabinet telah mengambil-alih tugas pendakwaan dan tugas hakim mahkamah syariah?

Bagi mereka yang sensitif dan prihatin darihal masadepan Islam dalam negara ini, tindakan ini melihatkan seolah-olah Islam sudah tiada lagi pembelanya. Islam sudah boleh dipermain dan dipersenda tanpa mengambil peduli maslahah penganutnya. Gambar Jeslina yang berpakain tidak senonoh itu sudah pun tersebar luas dalam internet dan ada yang mula mengatakan bahawa pakaian jenis ini kini telah diterima sebagai pakaian sopan oleh JAWI lantaran tindakan pembatalan saman ini.

Dalam laman web pemuda Umno saya terbaca sepotong email yang dikirm oleh pembaca yang bertajuk:


Kalau Takut Dilambung Ombak, Jangan Berumah Di Tepi Pantai

Penulis tersebut yang sudah pasti condong kepada Umno menulis:

Sesungguhnya secara berperibadi saya berpendapat tindakan JAWI membatalkan saman terhadap remaja berkenaan bakal meninggalkan impak negatif terhadap kesungguhan sebenar pihak berkuasa agama di dalam melaksanakan amar maaruf nahi mungkar.

Tindakan pembatalan tersebut bolehlah disifatkan seperti kalah perang. Umumnya pasti tertanya-tanya sebab dan pendirian sebenar JAWI membatalkan saman tersebut.
Apakah pembatalan tersebut kerana kesilapan serbuan JAWI atau JAWI menerima tekanan-tekanan tertentu tidak diketahui. Tapi saya percaya ramai yang akan berpandangan JAWI tidak berpendirian tegas dan terlalu lemah menerima tekanan.


Apa yang jelas tindakan JAWI membuat pembatalan itu telah disambut dengan peluk cium secara terang-terangan oleh mereka yang mengambil surat pembatalan tersebut.
Ini merupakan kemenangan besar mereka hasil dari ketegasan remaja berkenaan terutama seorang artis yang boleh dikatakan secara bertubi-tubi menggunakan apa jua saluran menyerang dan mempertikaikan tindakan JAWI itu.


Dalam insiden ini sudah tentu JAWI juga terpaksa menyemak semula dan menarik balik saman-saman yang lepas dan mungkin tidak akan mempunyai kekuatan untuk menguatkuasakan undang-undang selepas ini.

Pembatalan ini juga sudah pasti sedikit sebanyak memberi ruang kepada parti pembangkang terutama Pas yang sememangnya cukup bijak untuk mengeksploitasi isu lebih-lebih lagi dalam keadaan tidak senang duduk mereka melihat pelaksanaan konsep Islam Hadhari.


Saya percaya mereka yang telah dibatalkan saman oleh JAWI, pada hari ini sedang raya besar setelah sambutan Tahun Baru Cina.

Buat JAWI saya ingin meminta izin untuk mengingatkan merekajika takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai.

Alang Mat Jawi, Bukit Bintang

Jelas tindakan kabinet mengarahkan JAWI membatalkan samannya ini tidak disenangi oleh banyak pihak termasuk dikalangan ahli-ahli Umno. Namun apakan daya ianya merupakan kehendak pemimpin mereka. Najib, Azalina, Shahrizat merupakan antara anggota kabinet yang vokal dalam menentang tindakan JAWI ini. Dan mereka inilah yang merupakan barisan pelapis yang bakal menerajui Umno apabila Pak Lah tiada nanti. Dalam kes inipun mereka berani menyebelahi yang mungkar secara terang-terangan bayangkanlah apa akan terjadi kepada nasib dan masa depan Islam di bawah tangan mereka kelak!

No comments: