Friday, February 11, 2005

JAUHI BUDAYA KOBOI
UTHMAN PATUT NASIHATKAN PAK LAH DAN ANAK BUAHNYA

Tokoh Maal Hijrah Uthman Muhamady menyarankan agar umat Islam menjauhi budaya koboi iaitu suka berkelahi dalam menghadapi perbezaan pendapat dikalangan mereka bagi memastikan peradaban tinggi Islam dapat dibina semula. Tetapi apabila kerajaan Indonesia menyatakan hasrat untuk menyaman para majikan Malaysia yang didakwa menyalah guna penangguhan program pengampunan untuk tidak membayar gaji para pekerja asing tanpa izin (PATI) dari republik itu pimpinan negara kita naik kalut dan berang macam KOBOI.

Najib dilaporkan dalam UTUSAN hari ini kononnya terkejut dengan sikap Indonesia itu manakala Pak Lah kelmarin membayangkan Indonesia akan berdepan dengan pelbagai masalah lantaran tindakannya tersebut.

Kita mendakwa mempertahankan hak asasi dan kebebasan serta meletakkan kedaulatan undang-undang sebagai salah satu prinsip negara kita, tiba-tiba apabila negara jiran mahu menggunakan proses undang-undang kita untuk menuntut hak rakyat mereka kita naik rimas dan melompat. Tidakkah kita terbayang bagaimana persepsi dunia luar ekoran sikap kita ini?

Soal PATI yang dikatakan datang secara haram itu, biarlah mahkamah yang menetukan locus standi ataupun kedudukan mereka dari segi undang-undang, tetapi sebagai kerajaan yang bermaruah kita sepatutnya bersikap terbuka dan tidak dilihat seolah-olah mahu mempertahankan pihak majikan yang jelas merupakan pemeras dalam hal ini. Menurut laporan sebuah syarikat di Damansara telah enggan membayar gaju kepada hampir 90 orang pekerja PATI yang melibatkan jumlah RM252,000.

Yang menghairankan apabila kes saman ini mula-mula dibangkitkan oleh Menteri Buruh Indonesia Fahmi Idris pada hari Selasa lalu, Menteri Dalam Negeri Azmi Khalid dilaporkan oleh NST sebagai menyokong tindakan ini. Azmi dipetik sebagai berkata:


AZMI YANG MALANG

By taking employers to court we want them to think twice before hiring illegals as they know that civil action will be taken against them. They do not pay because they think they can get away with it.

Azmi added that THE MALAYSIAN GOVERNMENT SUPPORTED THE MOVE TO TAKE ERRANT EMPLOYERS TO COURT.

Dengan mengambil tindakan ini para majikan akan berfikir dua kali sebelum mengambil pekerja PATI kerana mereka akan berhadapan dengan tindakan sivil. Mereka enggan membayargai kerana menyangkakan mereka boleh lepas.

Azmi menambaha bahawa KERAJAAN MALAYSIA MENYOKONG LANGKAH MEMBAWA MAJIKAN YANG INGKAR KE MAHKAMAH.

Patutlah agaknya laman web Tranungkite di http://www.tranungkite.cjb.net/menjangkakan bahawa Azmi adalah salah seorang dari 3 menteri yang dijangka digugurkan Pak Lah dalam satu rombakan kabinet sedikit masa lagi.

Berbalik kepada isu ini saya rasa langkah kerajaan Indonesia ini mencerminkan prihatin mereka terhadap nasib dan kebajikan warga mereka. Malah ianya membuktikan kesediaan mereka untuk membela warga mereka dimana sahaja.

Mengapa kerajaan Malaysia tidak begitu? Kita tahu warga Malaysia yang bekerja di Singapura kecuali mereka dari Sabah dan Sarawak sehingga kini tidak dapat mengeluarkan caruman mereka dari CPF (Consolidated Provident Fund iaitu satu bentuk simpanan paksaan seumpama KWSP) sejak zaman berzaman. Singapura merompak hasil titik-peluh anak Malaysia yang bekerja secara sah tetapi kerajaan Malaysia tidak pula berura-ura mahu membela dan mengambil tindakan yang bermakna.

Jadilah kerajaan yang bertanggungjawab. Jangan jadi kerajaan yang membela pemeras dan penindas seperti majikan yang menipu dan kerajaan Singapura yang selamba itu! roslan_s@yahoo.com

No comments: