Sunday, October 05, 2008

Membela nasib kaum pekerja

Saya terbaca dalam “newsbreak” di laman “NST Online” tentang kenyataan Setiausaha Agung MTUC berhubung gaji minima RM900.

Nampaknya tuntutan MTUC yang sekian lama ini masih tidak diberi layanan sewajarnya oleh pihak kerajaan. Menurut G.Rajasekaran buat masa ini isu gaji minima ini langsung tidak disentuh di dalam Akta Pekerjaan (Employment Act). Lantaran itu kaum pekerja mudah dieksploitasi dan didiskriminasi oleh pihak majikan.

Oleh itu demi berlaku adil kepada kaum pekerja MTUC menuntut agar gaji minima pada tahap RM900 dimasukkan ke dalam akta tersebut.

Dengan kos hidup yang semakin melonjak naik, sewajarnyalah nasib dan kebajikan golongan pekerja kita diambil kira oleh kerajaan. Jangan hanya membela kakitangan awam tetapi kakitangan swasta teruk dilacurkan.

Sehubungan dengan itu saya fikir sudah tiba masanya Presiden MTUC ataupun Setiausaha Agungnya dilantik sebagai ahli Dewan Negara agar mereka dapat mewakili kaum pekerja dalam badan legislatif Persekutuan. Sebelum ini kerajaan pernah melantik Zainal Rampak sebagai Senator atas kapisiti beliau sebagai Presiden MTUC ketika itu. Pengiktirafan ini penting bagi membuktikan keprihatinana kerajaan terhadap nasib kaum pekerja kita.

1 comment:

Anonymous said...

Pastikan ahli parlimen PR yang ramai tu membangkitkan isu ini di parlimen nanti...........

Pekerja malang