Friday, July 06, 2007

Kertas songsang dari Pengerusi Bernama

Semasa menaiki komuter dalam perjalanan ke tempat kerja pagi tadi saya tersenyum keseorangan apabila membaca satu berita kecil dalam akhbar The Sun hari ini. Tajuk beritanya:

BERNAMA Head: Truthful reporting necessary

Ianya melaporkan kenyataan Pengerusi agensi berita nasional BERNAMA Datuk Mohd Annuar Zaini ketika membentangkan kertasnya dalam Muzakarh Ulamak 2007 di Ipoh semalam. Kertasnya bertajuk: Peranan Media Sejak Kemerdekaan, Sejarah dan Strategi Masadepan.

Yang membuatkan saya tersenyum dan ketawa kecil dalam hati apabila akhbar tersebut memetik Annuar sebagai berkata bahawa laporan berdasarkan prinsip kebenaran, keadilan dan ketepatan tanpa buruk sangka adalah penting bagi menjamin integriti pihak media. Kata beliau lagi media merupakan alat penting dalam mempertahankan prinsip keadilan dan sebagai juruodit ketelusan, oleh itu peranannya tidak septut disekat tetapi terus diberi galakkan
Dan tambah beliau lagi rasuah, penyalahgunaan kuasa, amalan yang tidak telus, perlaksanaan undang-undang yang lemah kesemuanya mesti didedahkan agar tidak ada lagi kezaliman dan penindasan.

Saya tidak pasti apakah reaksi para peserta muzakarah di Ipoh itu terhadap kenyataan Zaini, tetapi saya membaca rasa terhibur. Mengapa? Kerana apa yang diperkatakan oleh Pengerusi agensi berita tersohor dalam negara itu sebenarnya cantik sekadar di atas kertas dan tidak lebih dari itu. Di luar sini apa yang kita lihat sebenarnya menyongsang dari apa yang diutarakan Annuar itu. Lantas saya terhibur kerana rupanya ada juga insan yang bersedia berlakon hatta di hadapan para ulamak dan ahli fikir agama!

Realitinya di luar sini semuanya tersekat, semuanya terkekang dan semuanya terhimpit. Saya ambil contoh terdekat, isu tuntutan gaji minima MTUC. Sepatutnya media yang bermaruah akan memberi ruang kepada pihak MTUC yang mewakili ratusan ribu dari jutaan tenaga kerja swasta itu. Tanpa prejudis mereka sepatutnya berani memberi ruang kepada para pekerja untuk bersuara, menyatakan mengapa tuntutan ini padan dan kena pada waktunya. Tetapi, bagaimana reaksi media saluran perdana kita?

Serangan dari Menteri Sumber Manusia dan Timbalannya terhadap MTUC diberi ruang. Individu tertentu yang kononnya tidak berpuasa hati dengan tuntutan MTUC diberikan tempat. MTUC berpiket dikatakan mengugut kerajaan, anti keamanan dan sebagainya. Inikah media yang sebagaimana Annuar perkatakan itu?

Jumaat lepas, kini masuk seminggu, Pengerusi GERAK (Gerakan Demokrasi dan Anti Korupsi) Sdr Ezam M Nor menyerahkan laporan beratus muka tebalnya kepada Pejabat PM berhubung seorang Menteri Kabinet yang dikatakan telah menyonglap wang untuk kepentingan peribadinya. Laporan terhadap seorang Menteri Kabinet! Tetapi apa reaksi media, senyap. Saya difahamkan satu GAG ORDER dikeluarkan oleh pihak atasan (mungkin dari Tingkat 4, bukan Pejabat PAS tetapi Tingkat 4 Putrajaya)agar media arus perdana membisu terhadap isu ini. Langsung songsang dari apa yang Annuar hujahkan itu.

Banyak lagi contoh yang boleh mengakibatkan tergeliat jari saya jika terus menaip, tetapi demikianlah realitinya. Kerana itu rakyat beralih kemedia alternatif. Rakyat beralih ke laman web dan blog, beralih ke web tv dan seumpamanya, semuanya kerana apa yang Annuar perkatakan itu tidak wujud di negara kita.

Saya mungkin tersenyum anda bagaimana?

No comments: