Tuesday, July 17, 2007

Keris Umno terhunus dalam musim mesyuarat agung

Setiap kali Umno bermesyuarat agung maka setiap kali itulah isu-isu bangsa dan agama akan dibakar dan dilonjak-lonjakkan apinya. Cuba kita perhatikan ucapan-ucapan perwakilan semasa Perhimpunan Agung Umno umpamanya. Ketika itulah masing-masing bersaing utnuk menunjukkan siapakah yang paling jaguh ultra dan ekstrim pekikkan perkaumannya.
Itulah Umno dulu, kini dan selamanya.

Dalam akhbar The Sun hari ini dilaporkan betapa Ketua Umno bahagian Tebrau, Maulizan Bujang, yang juga ADUN Tiram, semasa berucapa dalam mesyuarat Umno bahagiannya telah menyeru pihak kerajaan agara mengambil tindakan dan menutup akhbar-akhbar berbahasa Cina yang dikatakan tidak bertanggungjawab di dalam laporannya.

Ucapan Maulizan yang berapi-api itu dikatakan mendapat tepukan gemuruh dari para perwakilan. Beliau mengatakan sejak kebelakangan ini walaupun masyarakat Melayu di Tebrau kelihatan berdiri teguh di belakang BN tetapi sokongan masyarakat Cina kelihatan semakin menurun.

Ini menurutnya diakibatkan oleh peranan media Cina yang telah mensensasikan isu-isu tertentu sehingga menjadi isu perkauman. Beliau memberi contoh masalah jenayah di Johor. Katanya sekumpulan masyarakat Cina telah berhimpun di hadapan kediaman resmi MB Johor baru-baru ini untuk menyerahkan memorandum bantahan berkenaan kes rogol dan rompak baru-baru ini. Mangsanya seorang Cina manakala penjenayahnya orang Melayu.
Oleh itu kata beliau kerajaan seharusnya mengajar akhabr-akhbar ini agar jangan bermain dengan api dengan cara mengambil tindakan terhadap mereka termasuklah membatalkan tersu lesennya.

Setahu saya isu yang dibangkitkan di Johor itu bukannya isu perkauman. Kebetulan ianya digerakkan oleh Dewan Perniagaan Cina Johor dan NGO-NGO lain. Ianya bukan kerana mangsanya Cina dan pelakunya Melayu. Tetapi ianya berkait rapat dengan kegagalan kerajaan menjamin keselmatan masyarakat Johor bukan sekadar orang-orang Cina sahaja.
Dan kita lihat ekoran dari bantahan terbuka itukerajaan telah mengerahkan pertambahan anggota pasukan polis do Johor beserta dengan tambahan kereta peronda dan pemadnunya sekali.

Tiba-tiba Umno di Johor mahu tindakan diambil terhadap akhbar-akhbar Cina. Sebenarnya inilah beza akhbar Cina dan Melayu (termasuklah dalam hal-hal tertentu akhbar berbahsa Inggeris). Akhbar Melayu walaupun kononnya mewakili fikiran dan denyut nadi bangsa Melayu tetapi sebenarnya tidak lebih dari akhbar propoganda Umno dan BN. Mereka laporakan apa yang POLITICAL MASTERS atau tuan-tuan politik mereka mahu, manakala keluhan dan rungutan rakyat sering ditenggelamkan.

Sedangkan akhbar berbahasa Cina lebih progresif, proaktif dan terbuka. Walaupun ada diantaranya dimiliki oleh parti-parti komponan BN namun sidang pengarangnya memiliki ruang-ruang kebebasan yang langsung tidak dipunyai oleh alat propoganda Umno yang bertopengkan akhbar-akhbar Melayu perdana.

Saya pasti banyak lagi isu akan dibakar dan disensasikan oleh Umno dalam musim mesyuarat agung mereka ini. Kerana sesungguhnya ketika musim inilah Umno benar-benar kelihatan bagai parti Melayu, kalau diluarnya Melayu hanya tinggal pada nama partinya sahaja.

No comments: