Sunday, March 25, 2007

Selamat Hari Polis ke 200

Hari ini adalah Hari Polis kali yang ke 200. Bermakna telah 200 tahun pasukan pengaman ini diasaskan di tanahair kita. Bergerak dan beroperasi untuk memelihara keamanan dan kententerama dalam negeri.

Saya dilahirkan ke dunia ini dalam keluarga Polis. Malah demikianlah usia saya sehingga tahun 1985 apbila ayahanda tersayang bersara dari pasukan. Bermakna selama lebih kurang 22 tahun saya hidup di dalam keluarga yang rutin hidupnya diwarnai oleh panji-panji biru pasukan polis.


Hari ini dari luar kepompong keluarga kepolisian ini saya terus melihat pasukan yang di bawah bumbungnya saya membesar dahulu terus berkembang maju.

Dalam bidang jenayah contohnya, pihak polis kita semakin ke hadapan, berjaya menyelesaikan kes-kes jenayah berat dalam waktu terpantas sekaligus melahirkan keyakinan masyarakat kepada mereka dalam membela dan memelihara keamanan masyarakat.

Begitu juga di bidang trafik dan pengurusan lalulintas, pihak polis kita semakin cekap dan handal.Tidak kurang hebatnya pihak merin dan unit udara.

Walaubagaimanapun saya merasakan dibidang ketenteraman awam, khasnya dalam menangani protes dan demonstrasi aman parti-parti politik dan NGO banyak yang perlu diperbaiki oleh pihak polis. Begitu juga dalam mengawal-selia aktiviti parti-parti politik yang sahih menurut undang-undang.

Dengan usia pasukan yang mencecah dua abad serta usia negara sendiri yang mencecah setengah abad, sewajarnya dalam hal-hal ini kita lebih berperikemanusiaan kerana sesungguhnya kita berhadapan dengan rakyat dan anak bangsa kita sendiri.

Protes dan demonstrasi aman adalah sebahagian dari amalan demokrasi yang menepati peruntukkan hak asasi manusia dan dijamin oleh Perlembagaan Negara. Sememangnya adalah tugas pihak polis untuk memastikan yang protes seta demonstrasi seumpama ini tidak menganggu ketenteraman dan keselamatan orang awam, harta benada awam dan sebagainya. Namun diplomasi, tolak-ansur dan perikemanusiaan seharusnya menjadi keutamaan dalam berhadapandengan situasi seumpama ini.

Contohnya banyak pihak termasuk dari parti kerajaan sendiri pernah berdemonstrasi di hadapan Keduataan AS atas pelbagai isu. Tidak pernah sekalipun dalam sejarah kemerdekaan negara kita mendengar sebarang tindakan ganas berlaku hasil dari demonstrasi-demonstrasi ini.

Oleh itu pihak polis sangat-sangat diharapkan akan lebih profesional dan telus, tidak tunduk pada tekanan mana-mana pihak apabila berhadapan dengan protes dan demonstrasi aman yang dimaksudkan.

Parti-parti politik khasnya parti-parti pembangkang memiliki hak untuk menyampaikan mesej perjuangan mereka kepada rakyat sebagai sebahagian dari saluran demokrasi. Saya tidak nampak mengapa urusan mereka perlu dihalang atau dikenakan pelbagai sekatan dan larangan. Pihak polis sepatutnya lebih terbuka dan adil dalam hal ini supaya tugas dan peranan mereka nanti akan dihormati dan dipandang tinggi oleh semua pihak.

Sebagai seorang yang pernah berbangga hidup di bawah anggota keluarag polis saya dan saya percaya ramai yang seperti saya begitu mengaharapkan yang profesionalisma pihak polis akan terus dapat dipertingkatkan. Keadilan dipaparkan dalam pertugasan polis dan maruah serta nama baik pasukan dan rakyat terus terpelihara.

Selamat Hari Polis ke 200.

No comments: