Friday, March 30, 2007

Ku Li dan Dr Mahathir berucap sepentas
Bergoyangkah Takhta di Putrajaya?

Sejarah politik Melayu tercipta siang tadi apabila dua seteru politik yakni bekas Menteri Kewangan, Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah dan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad, hadir dalam satu majlis yang sama iaitu program Ceramah Agung Tahunan anjuran Persekutuan Badan Pendidikan dan Pembangunan Melayu di Dewan Kuliah Utama, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.

Dalam majlis tersebut Tengku Razaleigh telah menyampaikan ceramah bertajuk:

Pemikiran dan visi Tun Abdul Razak dalam pembinaan negara bangsa Malaysia merentas sempadan etnik

Selepas menyampaikan ceramah panjang lebarnya, Pengerusi Majlis Tan Sri Arshad Ayub, telah mempersilakan Tun yang hadir sebagai jemputan untuk memberikan ulasan.

Sebelum ini Ku Li dan Tun telah bertembung dalam beberapa siri pertarungan politik yang telah mewarnai persada politik tanahair, tetapi kini sebagaimana diakui oleh Tun demi kepentingan bangsa dan negara mereka sanggup duduk sepentas untuk membincangkan topik kepentingan bangsa ini.

Saya melihat perkembangan ini sungguh penting dan bermakna dalam waktu negara sedang dirundung jerebu ketidaktentuan politik di bawah kepimpinan Abdullah Badawi tyang sangat m,encemas dan membimbangkan.

Insyallah saya akan mengulas dengan lebih detail lagi pertemuan bersejarah ini setelah selesai menelaah teks ucapan Ku Li.

No comments: