Tuesday, March 20, 2007

ADUN BN Selangor makan gaji buta

Di Selangor ini Dewan Undangan Negerinya walaupun mempunyai 2 orang wakil pembangkang dari 56 kerusi ahli dewan tetapi hakikatnya cuma seorang sahaja yang dibenar hadir. ADUN Sekinchan Sdr Ng Suee Lim adalah wakil tunggal pembangkang (DAP) di DUN Selangor.

Ketua Pembangkang Sdr Teng Chang Khim yang memenangi kerusi DUN Sg. Pinang atas kepercayaan rakyat kini digantung dari dewan. Beliau bukan hanya digantung malah ditarik elaun wakil rakyatnya. Dewan kononnya menunggu Teng memohon maaf kerana sikapnya bertindak membuang buku peraturan dewan semasa perbahasan, jika tidak penggantungannya kekal sehingga tamat tempoh dewan.


YB Ng Suee Lim
Itulah keadilan kerajaan BN yang mendominsasi DUN Selangor di bawah Khir Toyo (tindakans eumpama ini tidak pernah diambil oleh mana-mana dewan di Malaysia atau Dewan Rakyat termasuklah badan perundangan di negara-negara komanwel).

Kerana itu apabila dewan bersidang semalam tinggalllah Sdr Ng seorang berhadapan dengan 54 ADUN BN Selangor yang diketuai MB nya.

Apa yang menarik perhatian dalam persidangan dewan semalam apabila Sdr Ng menyatakan bahawa menurut pemerhatiannya dalam sidang dewan yang lepas 9 ADUN BN Selangor iaitu 5 dari Umno, 3 dari MCA dan 1 dari MIC tidak langsung mengemukakan sebarang persoalan dalam dewan samada bertulis ataupun lisan.

Menurut Ng sikap pasif wakil-wakil BN ini adalah satu contoh yang tidak baik kepada rakyat dan tidak selari dengan konsep kepimpinan melalui teladan yang dijuarai oleh BN.

Bermakna mereka seolah membayangkan yang rakyat di kawasan mereka tidak menghadapi sebarang masalah untuk dikemukakan ke dewan. Adakah benar demikian? Atau adakah mereka ini jenis yang memang makan gaji buta?

Pendedahan Sdr Ng ini seharusnya membuka mata rakyat Selangor akan peranan wakil-wakil samada ADUN atau wakil Parlimen mereka. Jika ADUN dan wakil Parlimen tidak tahu atau mampu berperanan sebagai wakil rakyat, maka sudah tibalah masanya bagi para pengundi untuk menolak mereka dan parti yang mereka wakili.

Lihat sahaja ADUN Sg Pinang Sdr Teng yang walaupun digantung keahliannya serta disekat elaunnya, namun terus menjalankan tugasnya atas dasar menghormati mandat yang telah diberi oleh rakyat kepadanya.

Fikir-fikirlah secara mendalam, dan apabila tiba masnya nanti marilah kita semua dengan berani dan penuh rasa bertanggungjawab membuat perubahan ke arah kebaikan dan kesejahteraan negeri bertuah ini. Mari kita naikkan mereka yang layak, jujur, bersih dan benar-benar bersedia menjadi wakil kita dalam pilihnaraya umum ke 12 nanti.

No comments: