Saturday, March 17, 2007

Bukan sebuah parti sahaja yang memperolok Islam Hadhari

Semasa sidang akhbar setelah merasmikan Perkampuangan Islam Hadhari peringkat parlimennya Utusan Malaysia melaporkan:

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi memberi amaran kepada pihak tertentu termasuk ahli- ahli politik agar jangan cuba memperolok-olokkan konsep Islam Hadhari yang diperkenalkannya yang kini diterima baik oleh semua kaum di negara ini dan masyarakat antarabangsa.

Bagi Perdana Menteri, perbuatan pihak berkenaan memperlekeh dan memandang rendah konsep Islam Hadhari adalah satu kesalahan besar yang perlu diperbaiki.

Beliau yang pada mulanya enggan mendedahkan pihak yang dimaksudkan itu akhirnya mengakui terdapat ahli-ahli politik yang bersikap sedemikian.

Mestilah siapa lagi, boleh jadi mereka tidak suka kerana ia tidak baik untuk politik mereka, kata Abdullah ketika ditanya mengenai pihak manakah yang memperolok dan memperlekehkan Islam Hadhari.

Menurut The Star usaha memperlekehkan Islam Hadhari itu adalah:

Attempys by A POLITICAL PARTY
(Usaha oleh SEBUAH PARTI POLITIK)

Parti yang dimaksdukan sudah tetntulah bukan DAP atau Keadilan. Besar kemungkinan ianya merujuk kepada PAS iaitu parti yang matlamatnya adalah untuk memperjuangkan Islam. Cuma soalnya adakah PAS sahaja yang memperolok konsep Islam Hadhari itu?

Yang saya tahu antara yang turut memperolok konsep ciptaan Dollah ini bukan hanya PAS malah pihak-pihak lain termasuklah dari kalangan tokoh dan ahli-ahli Umno. Antara yang terbesar adalah bekas Presiden Umno sendiri yang juga bekas PM (yang masih menganggotai Umno) iaitu Tun Dr Mahathir.

Tun menyebut isu ini secara terbuka dalam majlis-majlis yang dihadirinya kebelakangan ini dan ianya mendapat tepukan gemuruh dari kalangan mereka yang hadir termasuklah dari kalangan ahli-ahli Umno sendiri.

Dollah di Kepala Batas melambung-lambungkan kembali prinsip-prinsip Islam Hadharinya termasuklah mampu melahirkan modal insan yang berminda kelas pertama, menegakkan keadilan dan menzahirkan sikap amanah. Memang ianya cantik dan indah belaka, tetapi realiti hidup yang ada pada harim ini membuktikan sebaliknya.

Hari ini rasuah dan salah-guna kuasa berlaku dari peringkat terbawah sehinggalah ke puncak bumbung. Bukan sekadar dikalangan pemimpin malah anak-menantu dan adik-beradik mereka semuanya mengaut dan memunggah kekayaan dalam bentuk yang sungguh mencurigakan.

Hari ini amanah dikhianti secara terang-terangan manakala keadilan hanya diiktiraf mengikut selera dan kemahuan mereka yang di atas.

Gejala sosial dan keruntuhan akhlak menggelapkan nasib dan masa depan anak-anak muda kita, jika dahulu kita kecundang dengan masalah penyalahgunaan dadah yang berleluasa dikalangan anak-anak bangsa, kini masalah seks bebas, buang dan bunuh bayi, rogol, ragut, Mat Rempit yang merusuh, semuanya menambah parahkan lagi apa sahaja jati diri bangsa dan agama yang tinggal.

Hari ini isu murtad berlaku secara terang-terangan dan anak-anak bangsa yang terpinggir dan tersasar jauh dari agama semakin ketara. Artis dan celibrity termasuklah pemimpin-pemimpin masyarakat sudah bernai memperlekeh tuntutan dan ajaran agama.

Inilah realiti yang ada di depan kita, lalu kita ghairah berdegar-degar dengan konsep yang langsung tiada memberi jawapan malah membuka lebih banyak ruang untuk agama semakin ditafsir dalam tafsiran yang lompang, longgar dan kacau.

Kata Tun Dr Mahathir mana ada Islam Hadhari dan tak Hadhari, yang ada Cuma satu Islam sahaja, dan Tun adalah ahli Umno.

No comments: