Monday, March 19, 2007

Ada pemimpin yang tidak membaca

Saya memang minta melihat pemimpin yang walaupun sibuk namun tetap memperuntukkan masa untuk membaca. Kata Francis Bacon: KNOWLEDGE IS POWER (ilmu itu adalah kuasa). Dan ilmu itu diperolehi melalui pelbagai kaedah dan yang paling praktik adalah melalui pembacaan.

Pemimpin yang tidak mempunyai masa untuk membaca, akan terhad ilmunya, lalu akan hanya memiliki kemampuan sekadar apa yang tinggal dalam ingatannya. Dia tidak akan memiliki keupayaan untuk memimpin melampui apa yang terselit di dalam benak fikirannya yang kecil itu, lantas jadilah ia pemimpin yang statik yang jumud dan malahan tidak akan berupaya melangkah jauh.

Mereka yang di bawah pimpinannya lebih parah lagi akan menjadi insan yang lesu dan kaku.


Kerana itu apabila membaca dalam akhbar Sunday Star semalam saya kagum yang Timbalan Perdana Menteri kita Najib Tun Razak begitu minat membaca. Menurut temubual wartawan akhbar berkenaan dengan beliau Najib berkata apa sahaja masa lapang yang ada samada sewaktu dalam perjalanan, di pejabat atau sebelum tidur akan dicurinya untik membaca.

Saya difahamkan MB Kelantan Tuan Guru Nik Abd Aziz juga memiliki minat yang sama, cuma menurut Setiausha Politik beliau, Tuan Guru memiliki advantage kerana membaca bukan sekadar buku dalam bahasa Melayu tetapi juga bahasa Inggeris, Arab dan Urdu.

Berbalik kepada artikel berkenaan Najib tadi, apa yang menarik perhatian saya adalah dipenghujung temubual itu apabila Najib ditanya:


Do you think our other leaders read?

Adakah pada pandangan anda pemimpin kita yang lain juga membaca?


I wouldnt like to pass comments on my colleagues? They might think Im making disparaging remarks about them! (Laughs)

Saya tidak suka memberikan komen berkenaan rakan-rakan saya. Mereka mungkin ingat saya memberikan komen yang tidak baik terhadap mereka (ketawa)

Ini mengingatkan saya kepada tulisan sahabat saya SANG KELEMBAI di blog beliau bahawa terdapat seorang pemimpin negara yang jangankan buku, akhbar harian pun berat untuk dibacanya. Siapakah pemimpin itu (yang mungkin mendorong Najib untuk ketawa di penghujung wawancaranya itu)?

No comments: