Thursday, February 10, 2005

UMNO RIMAS MAHU NIK AZIZ LETAK JAWATAN

Hari ini lantaran cuti dua tahun baru, dipasaran tiada akhbar tempatan kecuali Utusan Malaysia dan Kosmo. Bermakna Utusan membolot liputan berita pada hari ini.

Terdapat dua berita di UM yang menarik perhatian saya. Kebetulan kedua-duanya dikeluarkan oleh pimpinan Umno yang berasal dari Negeri Sembilan. Antara tajuknya:


TUAN GURU NIK ABD AZIZ

NIK AZIZ TIDAK AKAN LEPASKAN JAWATAN MB: ISA

PAS PERLU IKHLAS TENTUKAN NIK AZIZ MASIH MAMPU MEMERINTAH

Isa Samad Naib Presiden Umno dan MB NS Mohamad Hasan semacam tidak senang melihat Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat terus menerajui negeri Kelantan yang dikuasai oleh PAS. Komen mereka ini adalah lanjutan gesaan yang dibuat oleh ahli Parlimen Pasir Puteh Che Min (Umno) yang menyeru Nik Aziz meletakkan jawatannya sebagai MB kononnya demi kepentingan rakyat memandangkan keadaan kesihatannya yang sering terganggu.


ISA DAN MOHAMAD YANG RIMAS

Solanya adakah Tuan Guru kini telah tidak berupaya memerintah?

Tuan Guru mengulas isu ini dalam Harakahdaily:

Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan selagi diberi kesihatan yang baik, beliau akan meneruskan tugasnya sebagai pemimpin kerana menyedari tanggungjawab itu bakal diberi ganjaran pahala.

Menteri Besar berkata, beliau tetap akan meneruskan tugas hariannya apabila diberi kesihatan tubuh badan kerana memikirkan ganjaran pahala bakal diterima di akhirat kelak.

Kalau segar saya terus balik kerja.. ia bergantung kepada keadaan. Kita tahu pekerjaan ini boleh mendapatkan pahala. Dan pahala kena ingat ia seperti duit di atas dunia. Namun, di akhirat kelak duit tidak laku dan apa yang laku adalah pahala. Jadi macam mana saya hendak kurangkan pahala saya.

Bagi Umno kedudukan dan kuasa merupakan peluang untuk mengaut kekayaan dan kemewahan bagi diri sendiri, kaum keluarga dan para kroni mereka. Tetapi bagi Tuan Guru kedudukan dan kuasa beliau gunakan untuk memungut pahala, berbeza samasekali keutamaan antara keduanya.

Kerana itulah berkemungkinan Umno mahukan Tuan Guru meletakkan jawatan, kalau sejak 1990 jadi MB sekarang dah hampir 14 tahun, kalau setahun pungut busuk-busuk RM1juta maka 14 tahun dah RM14juta. Cukuplah beri peluang pula pada orang lain, kalaulah formula Umno diguna. Tapi formula Tuan Guru adalah peluang memungut kekayaan akhirat yang mana insyallah selagi ada kudrat dan tenaga akan terus dipikulnya kerana bukankah kita umat Muhammad, orang Islam, diajar untuk memungut kekayaan akhirat?

Bagi PAS sendiri saya percaya selagi Tuan Guru berkemampuan menjalankan tugas, tidak ada sebab bagi PAS mahu melihat beliau melepaskan jawatannya. PAS Kelantan sesungguhnya sudah bersedia dengan pimpinan pelapis yang dididik oleh Tuan Guru sendiri. Bila Allah tentukan masanya mereka ini akan melangkah kehadapan, namun buat masa ini Tuan Gurulah yang paling layak untuk terus memegang teraju.

Bak kata Dr Siti Mariah semasa Debat Perdana di TV1 dulu, mengapa perlu seorang yang bersih yang tidak meyalahgunakan kuasanya itu mahu didesak letak jawatan? Isa itu sendiri yang patut disiasat kerana ada laporan yang mengatakan beliau menang jawatan Naib Presiden Umno melalui politik wang demikian juga MB NS itu. Che Min sendiri tidak bebas dari terlibat dengan politik wang menyogok dan membeli sokongan untuk menang di Pasir Puteh. Yang sepatutnya melepaskan jawatan adalah mereka bertiga ni bukannya Tuan Guru!



No comments: