Saturday, February 12, 2005

JAIS GANGGU MAJLIS PENERANGAN TSUNAMI

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) melalui Pejabat Agama Daerah Kuala Selangor telah bertindak menyerbu sebuah surau di Sawah Sempadan di Tanjong Karang bagi menggagalkan usaha mengadakan majlis penerangan berkenaan Peristiwa Tsunami di sana. Majlis ceramah penerangan yang sepatutnya diberikan oleh Dr. Lolo Datuk Ghazali itu akhirnya terpaksa dipindahkan ke rumah Puan Suriani Sarpani di Parit Serong akibat keenganan pihak JAIS membenarkan surau tersebut digunakan.

Dr. Lolo merupakan salah seorang antara Ketua Romobongan Misi Bantuan PAS yang terawal tiba di Bandar Aceh sejurus berlakunya peristiwa Tsunami pada 26 Disember lalu.



Adalah difahamkan bahawa tindakan pihak JAIS ini adalah ekoran arahan dari Pegawai Penyelaras Masjid Kuala Selangor, Mohd Khir Ramli yang juga merupakan seorang pimpinan pemuda Umno di kawasan berkenaan.

Majlis yang terpaksa dipindahkan ke rumah di Parit Serong itu kemudiannya berjaya juga diadakan dengan kehadiran lebih 400 orang muslimat disekitar kawasan berkenaan.



Sungguh mendukacitakan apabila melihat pihak JAIS sanggup diperalatkan untuk bertindak ke atas majlis seumpama ini. Tak kanlah program seumpama ini mahu disamakan dengan majlis maksiat dan mungkar yang JAIS pun selama ini senyap dan tidak bertindak. roslan_s@yahoo.com

(terima kasih Sdr. Faizal DPPKTK)

No comments: