Friday, June 26, 2015

Dengarlah jika masih ada hormat pada Mursyidul Am dan PAS (26/6/15)

Kesungguhan pihak-pihak tertentu mahu melangkah keluar dari PAS dan menubuhkan parti Islam sendiri sudah pasti mengecewakan banyak pihak khasnya dikalangan ahli-ahli dan pendukung PAS. Ini tambah pula apabila mereka itu masing-masing dahulunya menang di peringkat Parlimen dan DUN masing-masing atas panji-panji PAS.

Mursyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din turut melahirkan sentimen yang sama sebagaimana dilaporkan dalam akhbar The Star hari ini.

Menurut beliau PAS tidak dapat menahan sesiapa ahlinya yang ingin meloncat keluar menubuhkan parti baru. Akan tetapi mereka harus ingat katanya bahawa mereka itu tidak dapat bertahan lama dalam keadaan demikian.

Beliau turut memetik hadis Rasulullah saw yang bermaksud:

“Maka wajiblah ke atas kamu berjemaah kerana sesungguhnya serigala hanya memakan kambing yang jauh daripada kumpulannya” (Riwayat Al Nasaai)

Sejarah PAS telah membukitkan betapa mereka yang ghairah keluar menubuhkan parti baru lazimnya tidak dapat bertahan lama dan akhirnya kecundang layu begitu sahaja. Sejarah Allahyarham Datuk Asri, Berjasa, Hamim dan kemudiannya Kumpulan Islah di tahun 90an semuanya memrupakan bukti betapa nasib pemimpin PAS yang bertindak demikian.

Datuk Dr Haron Din turut menasihati kumpulan yang kecewa dalam PAS itu agar berfikir panjang sebelum mengambil sebarang tindakan. Menubuhkan parti Islam baru akan hanya mencetuskan pecah-belah dan melemahkan gerakan Islam. Yang untung nanti kata beliau lagi sebagaimana dilaporkan oleh The Star adalah musuh-musuh kita.

Menang atau kalah tambah beliau adalah merupakan adat dalam sistem demokrasi. Jangan berpecah kerana berbeza pandangan. Perbezaan itu perlu diuruskan sebaik-baiknya termasuklah dalam hubungan sesama PR.

Demikianlah keprihatinan Mursyidul Am PAS terhadap cita-cita dan kemahuan kelompok G18.

Namun demikian jika sekiranya mereka telah benar-benar bertekad mahu keluar juga dan tubuhkan parti baru, sekaligus mereka memberi isyarat bahawa mereka bersedia menghadapi PAS. Kerana di sana nanti pasti mereka akan bertanding melawan kerusi-kerusi yang ditandingi PAS. Masakan contohnya Dr Dzulkfili mahu bertanding di Seputeh atau di Permatang Pauh. Mat Sabu pula takkan nak bertanding di Bagan atau di Bukit Katil.

Jika itu berlaku, saya yakin dan percaya seluruh kekuatan PAS akan bersatu menghadapi mereka. Ketika itu setaraflah mereka dengan mana-mana seturu politik PAS termasuklah Umno.

Berfikir panjang, itu nasihat Mursyidul Am PAS, kiranya masih ada hormat pada PAS, jika tidak bersedialah untuk menghadapi kami semua insyallah.


No comments: