Friday, July 29, 2005

PENGGANAS IRA DIAMPUNAKAN OLEH BARAT

IRA ataupun Irish Republican Army (Tentera Republik Ireland) diasakan oleh Michael Collins pada tahun 1916. Matlamat utamanya adalah bagi menamatkan penjajahan British ke atas Ireland Utara dan membawanya keluar dari Untited Kingdom dengan cara mengangkat senjata. Disamping itu ia juga berhasrat menyatukan Ireland sebagai satu Republik.

Ia bermula dengan sengketa antara mazhab Katolik dan Protestan yang berbeza sehinggalah menjangkau kepada perjuangan politik dan tuntutan pembebasan dan kemerdekaan.


Petikan kata-kata seorang bekas pejuang IRA yang mati dalam tahanan British

Pada tahun 1949 pergerakan ini diharamkan oleh kerajaan. Ia bergerak secara gerila dan telah mencetuskan banyak kemusnahan sehingga mengorbankan lebih 3000 nyawa dan mencederakan puluhan ribu lagi sepanjang sejarahnya.

Antara serangan-serangan ganas yang melibatkan IRA adalah:

- Pengeboman serentak ke atas dua buah pub di Birmingham, England yang telah membunuh 21 orang serta mencederakn 160 yang lain pada bulan November 1974

- Membunuh sepupu kepada Queen Elizabeth II iaitu Lord Louis Mountbatten dan tiga yang lain dengan cara meletupkan bot beliau dan pada hari yang sama turut membunuh 19 orang anggota tentera elit British dari Regimen Payung Terjun melalui kaedah bom remote controlled. Kedua-duanya pada bulan Ogos 1979.

- Mengebom sebuah hotel di kawasan pantai Selatan England yang menjadi tuan rumah kepada perhimpunan agung parti konservatif pimpinan PM Margaret Thatcher ketika itu. Ianya nyaris mengorbankan PM tersebut namun 5 orang telah terbunuh iaitu pada bulan Oktober 1984.

Dan sejak akhir-akhir ini ia juga turut terlibat dalam kegiatan jenayag terancang termasuklah merompak bank, memeras ugut, menyeludup dan sindiket wang palsu. Pada bulan Disember lalu IRA terlibat dalam romapakan bank yang terbesar di England iaitu melibatkan jumlah USD50 juta!

Sebelum itu IRA telah mengasaskan sayap politknya Sein Feinn sebagai satu persediaan bagi golongan ini untuk mengambil bahagian dalam politik dan proses pilihanraya. Ianya diketuai oleh Gerry Adams dan pernah memenangi beberapa kerusi dalam pilihanraya umum.

Dan kini pada hari ini IRA mengumumkan secara rasmi bahawa ia akan meletakkan senjata dan menggugurkan gerakan militannya untuk beralih menggerakkan perjuangan melalui kaedah berpolitik yang lebih aman.

Apa yang menarik dalam isu ini adalah betapa barat memandang ringan terhadap ancaman IRA ini kalau nak dibandingkan dengan kumpulan militan yang dianggotai oleh orang Islam contohnya Al Qaeda dan lain-lain. Perjuangan IRA dianggap sebagai perjuangan menuntut kemerdekaan manakala perjuangan PULO ataupun Patani United Liberation Organization (Persatuan Pembebasan Patani di Selatan Thai) dikira sebagai pengganas dan terroris.

Sedangkan kalau mahu dibandingkan dengan PULO rasanya kemusanahan dan porak-peranda yang telah dicetuskan oleh IRA lebih besar dan mengorbankan lebih banyak mangsa.

Bagi kita apa sahaja gerakan teroris da pengganas yang membunuh dan mencederakan mangsa yang tidak berdosa bagi maksud menggerakkan perjuangannya adalah salah tidak kira samada ia IRA atau Al Qaeda atau apa sahaja.

Mengapa ada double standard ini?

Demikianlah mahalnya warna kulit seseorang dalam dunia bertamaddun, maju dan membangun hari ini. Kalau seseorang itu berkulit putih, tak kiralah sejahat mana sekalipun ia namun demi kehebatan kulitnya itu maka ia akan diberi penghormatan dan pengiktirafan.

Kita lihat dalam kes pengganas biadap Serb Bosnia iaitu Radovan Karadzic yang telah membunuh ratusan ribu umat Islam Bosnia yang tidak bersalah, tiada pun tentera Amerika yang turun menjejak melakukan kepungan atau seumpamanya, tiada pun gereja yang dicerobohi tiada pun sekolah-sekolah agama Kristian diselongkar, tiada pun pendita Kristian ditangkap akan tetapi apabila pengganas itu beragama Islam maka habis masjid, madrasah, mudir dan ustaz akan diperlakukan bagai orang salah belaka.



Berbalik kepada kes IRA ini, begitu mudah, hanya dengan satu pengisytiharan, bahawa mereka mahu meletakkan senjata dan kembali kepangkuan masyarakat meneruskan perjuangan melalui lunas demokrasi maka seluruh dosa mereka diampunkan oleh kepala-kepala yang berkuasa di Barat.

Bagi umat Islam, tidak kira samada PULO atau MILF atau rakyat Palestin atau GAM atau sesiapa sahaja, janganlah sekali-kali diharapkan pengiktirafan sebegini akan diberikan. Lihatlah nasib saudara-saudara kita di Guantanamo Bay.

Sempena hari Jumaat yang penuh barakah dan mulia ini, elok sangatlah kita merenung sejenak hakikat ini, ingat dan sedarlah wahai saudara-saudara ku.

No comments: