Sunday, May 08, 2005

PAKAI TUDUNG CUMA BILA AKTIF UMNO

Selak sahaja NST hari ini muka 11 maka pembaca pasti akan terpaku melihat wajah seorang wanita yang berambut perang, bagaikan seorang artis nampaknya. Kalau tak diberitahu bahawa wanita ini berusia 53 tahun dan telah mempunyai anak dan cucu mungkin ramai yang tidak percaya.

Wanita jelita tidak bertudung ini adalah Ku Yah ataupun Tengku Puteri Zahariah, janda kepada bekas MB Selangor, Muhammad Mohd Taib yang kini menyandang jawatan Naib Presiden dan Ketua Umno bahagian Kelana Jaya.



Lantaran perkahwinan kontroversi Mat Taib dan Ku Yah semasa beliau MB dahululah maka Selangor telah mencipta sejarah mewujudkan jawatan Timbalan MB kerana DYMM Tuanku ketika itu begitu murka dengan sikap dan kelakuan Mat Taib yang telah membelakangi Tuanku dalam hal pernikahan tersebut.

Selain dari tertarik dengan kejelitaan Ku Yah ada satu perenggan dalam temuramah beliau itu yang sangat menarik dan memberi pengajaran yang besar kepada kita.

Apabila ditanya tidakkah beliau dahulu pernah bertudung, Ku Yah berkata:

She decided to wear the tudung when she became active in Umno

Beliau membuat keputusan untuk memakai tudung apabila aktif dalam Umno.

Today she puts it on during certain occasions

Hari ini beliau cuma menggunakannya apabila terdapat majlis-majlis tertentu

Bermakna tuntutan menggunakan tudung itu lantaran tuntutan politik semata-mata dan tidak lebih daripada itu. Mungkin dengan cara bertudung dalam Umno maka mudah memperolehi sokongan dan jawatan, wallahualam.

Kalau Ku Yah berpandangan demikian bagaimana pula agakanya Ketua Wanita Umno Rafidah Aziz dan Ketua Puteri Noraini yang langsung tidak bertudung? Demikian juga Azalina dan tak ketinggalan kedua-dua isteri PM dan TPM Malaysia Islam Hadhari.

Barangkali para mufti yang menyokong konsep Islam Hadhari ciptaan Pak Lah baru-baru ini tidak melihat perkara ini sebagai sesuatu yang serius. Solat Jumaat dibelakang Imam Aminah Wadud pun tak perlu bertudung, ini kan pula kita yang menganut Islam Hadhari, suatu konsep yang diguna pakai dalam sebuah negara Malaysia yang liberal dan global.

Ke manakah kita nak dibawa selepas ini? Kita marah bila kitab injil dibenarkan dicetak dalam Bahasa Melayu tetapi kita tidak berasa apa-apa apabila ajaran al Quran sudah diperlakukan bagaikan kaum Nasrani memperlakukan Injil yang asal, ditebuk dan dipinda-pinda sesuka hati mereka. Mudah-mudahan kita segera sedar dan insaf sebelum terlambat.

No comments: