Thursday, May 05, 2005

NYAWA UMAT ISLAM SUDAH TIADA BERHARGA LAGI

Insiden berlaku pada 13 November tahun lalu ketika tentera penjajah Amerika menggempur Bandar Fallujah di Iraq. Pada hari tersebut tentera marin AS mengepung sebuah masjid di bandar tersebut. Setelah pelbagai senjata canggih memuntahkan peluru kea rah masjid tersebut akhirnya pejuang Islam yang bertahan di rumah Allah itu tidak lagi membalas tembakan. Bermakna samada mereka yang di dalam masjid itu telah meninggal dunia ataupun tercedera ataupun berjaya lari keluar.

Ketika menggeledah masjid tersebut tentera marin telah terserempak dengan mayat para pejuang Islam yang bergelimpangan termasuk yang cedera. Dalam suasana itu seorang marin terlihat seorang pejuang Islam terbaring di depannya. Dailog yang dirakamkan ketika itu:


KEJADIAN DI FALLUJAH

Tentera Marin: He is faking he is dead. (Dia berpura-pura mati)

Lalu menghampiri pejuang Islam tersebut. Tentera marin itu mengangkat senjatanya dan mengacukan kea rah kepala pejuang Islam itu lalu melepaskan sedas tembakan.

Tentera Marin: Well he is dead now. (Dia dah mati pun)

Kejadian pembunuhan ngeri dan dan di luar perikemanusiaan itu telah dirakamkan dan oleh hamper seluruh stesyen TV dunia. Badan hak asasi antarabangsa Amnesty International turut mengutuk kejadian tersebut. Kini kira-kira 7 bulan telah berlalu.

Hari ini CNN melaporkan dari Washington:

Navy investigators have determined a U.S. Marine acted in self-defense when he shot an apparently wounded and unarmed Iraqi inside a Falluja mosque in November, a senior Pentagon official said Wednesday.

Para penyiasat tentera laut telah mengesahkan bahawa seorang tentera marin AS telah bertindak mempertahankan diri apabila beliau melepaskan tembakan kea rah seorang warga Iraq yang tidak bersenjata di dalam sebuah masjid di Falluja pada bulan November lalu menurut seorang jurucakap Pentagon.

Sejak bilakah menembak mati seorang yang cedera dan tidak bersenjata pula dikatakan mempertahankan diri?


TENTERA KUFFAR MENGGEMPUR FALUJAH

Keputusan ini merupakan suatu keputusan yang jijik dan tidak masuk akal, diputuskan oleh sebuah Negara yang mendakwa dirinya sebagai Negara dunia pertama, maju dan berperadaban tinggi. Demikianlah umat Islam diperlakukan apabila kita abai dan lari dari perjuangan yang telah ditegakkan oleh Rasulullah saw.

Sampai bila kita akan terus membenarkan diri kita dihina dan diperlakukan bagai binatang, insaflah wahai umat Muhammad, insaflah.

No comments: