Thursday, May 19, 2005

MAHATHIR DAN YAHUDI TERSEKAT DI PINTU AL QUDS

Ada yang seakan tidak percaya apabila membaca berita darihal keenganan regim Israel membenarkan bekas PM Dr Mahathir mengunjungi Baitul Muqadis. Menurut Menteri Luar Palestin Mahathir dinafikan kebenaran memasuki Jerusalem kononny kerana pendirian tegas beliau dalam isu Palestin dan kritikannya terhadap regim Israel.

Menurut laporan ketika kejadian tersebut Mahathir berkata:

What I have seen vindicates all my views and thoughts about this racist regime

Apa yang telah saya saksikan membenarkan semua pandangan dan pemikiran saya terhadap regim perkauman ini.

Kita di Malaysia sesungguhnya tak payah pun melangkah ke Palestin untuk tahu bahawa sememangnya regim Israel itu zalim dan penindas yang tidak pernah menghormati pandangan ataupun pendirian mana-mana puak pun kecuali yang sealiran dengannya.



Dari Malaysia kita sudah dapat melihat dan membaca tentang pencabulan regim Israel terhadap hak dan kedaulatan rakyat Palestin. Rumah dan penempatan dimusnahkan, para pejuang kebebasan ditangkap dan dibunuh, apa yang tidak pernah dilakukan oleh regim yang lebih zalim dari Fascist dan Nazi itu.

Cuma sebenarnya yang tidak percaya dan tidak berapa simpati adalah Mahathir sendiri. Bukan lagi rahsia bahawa semasa beliau PM beliau telah cuba berbaik-baik dengan regim ini menerusi misi perdagangan, hubungan sosial dan seumpamanya. Kerana cenderung kepada Israel maka Mahathir telah menangkap dan memenjarakan bekas ahli Parlimen Pokok Sena, Hj. Mahfuz Omar kerana kononnya mengetuai demonstrasi menentang kehadiran pasukan kriket Israel yang diundang oleh kerajaan Mahathir ketika itu.

Mahfuz telah didakwa kerana menyertai perhimpunan haram, dibicarakan dan didapati bersalah serta dihukum denda RM1,500.00. Namun kerana bencikan regim Israel dan yakin bahawa tindakan beliau itu demi menyatakan protes secara terang-terangan atas sikap kerajaan Mahathir maka Mahfuz telah memilih untuk masuk ke penjara dan ditahan selama 1 bulan.

Apa telah lupakah Mahathir darihal insiden itu? Tiba-tiba bila ditahan oleh regim Israel di pintu Al Quds barulah beliau kononnya mahu mengakui yang Israel ini sebenarnya zalim dan berbagai lagi. Rupanya bukan orang Melayu sahaja yang mudah lupa, Mahathir pun dah semakin lupa nampaknya!

No comments: