Wednesday, May 04, 2005

EMAIL DARI DR LO'LO DATO GHAZALI

(saya menerima email dari Dr Lo lo berkenaan artikel saya dalam BLOG ini yang ingin saya kongsi bersama di sini, terima kasih Dr. )

Astaghfirullahal Adzim,

Berderau darah saya membaca tulisan sdra Roslan. Saya memang tidak perasan dan menyedari tentang kenyataanKeng Yaik ini mungkin kerana tidak membaca akhbardengan teliti, hanya sekali lalu.Saya bersetuju dengan saudara Roslan bahawa Keng Yaik sudah melampau, keterlaluan dan terlalu biadap dengan rakyat Malaysia beragama Islam. Kalau sekali pun Guru besar, guru-guru dan pelajar2 sekolah kebangsaan yang 90% beragama Islam hendak mengamalkan cara hidup Islam semasa waktu sekolah,dalam bilik darjah, semasa perhimpunan dan sebagainya apa hak dia untuk menafikan.

Saya ingin mengingatkanKeng Yaik dan semua yang seangkatan dengan dia, Islam bukan hanya satu ugama tetapi satu cara hidup. SELURUH KEHIDUPAN SEORANG ISLAM ADALAH UNTUK MENYEMBAH ALLAH,MENGABDIKAN DIRI KEPADA ALLAH, SETIAP MASA, SETIAP KETIKA, DIMANA-MANA DAN DALAM SETIAP PERBUATAN. Ini Keng Yaik kena faham.Sebenarnya saya tidak hairan Keng Yaik tidak faham2, sebab Mantan PM Msia juga tidak faham.

Saya masih ingat isu ini ditimbulkan oleh Dr Mahathir satu masa dulu, masa dia sedang serang segala2nya yang berciri Islam dalam dunia kehidupan pelajar, dari tudung hingga ke usrah dan Solat Tahajud. Kita umat Islam selama-lamanya bertoleransi dengan penganut2 agama lain. Pernah ada dengar orang Islam bersungut tentang rumah2 merah iaitu rumah kecil yang diletak penganut Buddha hampir dimerata tempat,pernah dengar orang Islam bersungut apabila penganutHindu merayakan Thaipusam sehingga sesak Bt Cave. Kami orang Islam mengelak dari menggunakan jalan2 yang berkenaan malah mengatur-suai kehidupan kami dalam beberapa hari tersebut agar tidak bertembung dengan kemuncak upacara tersebut.

Mana ada upacara Islam diMalaysia yang menghimpunkan sehingga 1 juta penganut. Malah kami berasa sangat kesal kerana sebahagian saudara kami yang bertugas sebagai penguat kuasa terutama anggota polis samada secara terpaksa atau sengaja kerana lalai dan tidak mahu berusaha lebih sedikit telah meninggalkan SOLAT yang merupakan tiang agama Islam semasa bertugas waktu Thaipusam di Bt cave!!

Ini diakui sendiri oleh beberapa orang anggota polis yang pernah bertugas dengan menyatakan memang tiada tempat yang sesuai dan tiada waktu langsung untuk solat. Harus diingatkan bahawa masih adalagi pekerja2 Islam yang tidak dapat menunaikan solat 5 waktu mereka dan solat Jumaat semasa bekerja kerana tidak dibenarkan oleh majikan bukan Islam mereka. Malah ramai juga dikalangan kaum wanita yang bertudung tidak dapat menjawat sesuatu jawatan walaupun layak kerana salah satu syarat pengambilan oleh majikan bukan Islam yang tertentu adalah bekerja tanpa tudung.

Dr Mahathir isytihar Malaysia Negara Islam, Abdullah Badawi pula mempelopori Islam Hadhari tetapi rakyat Malaysia beragama Islam didiskriminasikan kerana pegangan dan amalannya. Cuba kita bayangkan sebuah syarikat Foto yang mempunyai beratus2 cawangan di Malaysia telah memaksakan pekerja2nya memakai pakaian seragam yang berskirt pendek. Saya pernah bertanya seorang pekerja dikedai foto tersebut tentang pakaian seragam mereka,dia mengakui memang terpaksa pakai begitu walaupun dulu dia bertudung kerana sudah puas mencari kerja lain sebelum ini. Kerana gaji permulaan tidak sampaiRM500 seorang anak gadis Islam terpaksa mengorbankan maruahnya dan menanggalkan hijabnya dalam sebuah Negara Islam , Islam Hadhari lagi.

Cuba perhatikan pula di Pasar2 Raya bila mereka mengadakan kempen jualan, pekerja2 mereka dipaksa pakai T shirt kempen yang berlengan pendek, berwarna putih dan jarang. Siapa pula yang menjadi cashier jual beli arak,menyusun dan mengatur tin2 dan botol2 arak kalau bukan sebahagiannya pekerja Islam. Apakata mereka?terpaksa.. nak buat macam mana, kita cuma pekerja bawahan, mana boleh melawan nanti kena buang kerja..sedangkan Islam menetapkan sesiapa sahaja yang terlibat dengan arak dari mula petik buah anggur sehingga mengangkat dan menghidangkan sama hukumnya dengan peminum arak. Cuba tanya pramugari dan pramugara Islam MAS, adakah mereka rela? Beer sir..beer sir..sakit betul telinga, pedih hati kita,melihat anak2 muda kita diperlakukan sedemikian rupa dalam Negara Islam .

Pergi pula menginap dihotel2 dan resort yang adakemudahan kolam renang. Sekali lagi orang Islam didiskriminasikan bila tidak layak menggunakan kolam renang walaupun bayar caj penginapan seperti orang lain juga kerana peraturan yang ada hanya membenarkan mereka yang memakai pakaian renang iaitu seluar kecil(swimming trunk) untuk lelaki dan baju renang yang hanya tutup sikit atas dan tutup sikit bawah bagi perempuan (swimming suit) . Anak-anak perempuan kita yang sudah biasa menutup aurat walaupun belum baligh begitu terkilan kerana dinafikan hak mereka. Cuma syukur Alhamdulillah mereka rela melihat sahaja adik2 kecil bermain air dari menanggalkan hijab yang mereka pakai untuk menutup aurat dan maruah mereka. Malah anak-anak lelaki berusaha mencari swimming trunk yang agak panjang menutupi peha (seperti yang biasa dipakai pelumba basikal) walaupun mahal kerana tidak sanggupberseluar katok.

Umat Islam Malaysia sudah bertoleransi habis dengan penganut agama lain, dengan peraturan yang mendiskriminasikan mereka dan anak2 mereka dalam negara mereka sendiri, Negara Islam Hadhari lagi, saya kira orang2 Islam tidak akan terus berdiam diri jika hak2 mereka terus2an mahu dicerobohi oleh sebahagian kecil bukan Islam meskipun berjawatan Menteri.

Jangan terus mengasak orang Islam, jangan fikir kami terlalu naif dan terlalu apologetik sehingga boleh dicucuk hidung dan dibuat seperti buah catur dalam percaturan politik. Saya tidak tahu dan tidak yakin dengan parti lain,yang saya pasti pemimpin, ahli, penyokong dan pendokong PAS yang cintakan Islam tidak akan berdiam diri. Kami tidak rela dipijak2, kami akan bertindak . Jangan bermain api. Kami berpegang dengan Firman Allah; Lakum dinukum waliya Din, UNTUK KAMU UGAMA KAMU UNTUK KAMI UGAMA KAMI.

Dr Lo lo
HMG

No comments: