Friday, September 24, 2004

Tiada lagi ulamak

TIADA ULAMAK DALAM MT UMNO

Setelah 55 tahun penubuhannya pada hari ini mereka yang bertaraf ulamak tidak lagi diwakili dalam pucuk pimpinan tertinggi Umno. Dalam pemilihan semalam calon-calon ulamak Umno, Hamid Othman (Penasihat Agama PM) dan Dr Yusof Nor kedua-duanya kecundang bagi jawatan ahli Majlis Tertinggi Umno. Tidak menjadi pilihan para perwakilan.



Dengan itu sunyilah Umno tanpa pandangan ulamak. Barangkali yang terdekat memiliki ilmu agama adalah Pak Lah sendiri yang berkelayakan BA dalam Pengajian Islam. Disekolah-sekolah menengah ada guru-guru berbangsa Cina yang mengajar Sejarah Islam kerana memiliki ijazah yang sama dengan Pak Lah. Barangkali guru-guru Cina ni pun ulamaklah kalau Pak Lah pun ulamak.

Terbukti para perwakilan Umno yang terdiri dari pimpinan Umno diperingkat bahagian-bahagian di seluruh Malaysia tidak berminat memilih pemimpin berlatarbelakang agama. Namun Pak Lah berkuasa melantik ahli MT tambahan dan bolehlah pilih mereka yang berpendidikan Islam namun hakikatnya mereka yang berpendidikan Islam telah ditolak oleh Perhimpunan Umno kali ke 55!

No comments: