Wednesday, September 15, 2004

Pintu Umno tutup rapat



PINTU UMNO TUTUP RAPAT

Masih lagi Umno berbicara darihal Anwar Ibrahim. Hari ini semua tajuk-tajuk akhbar utama masih menyiarkan darihal betapa Umno telah menutup rapat pintunya terhadap Anwar.

Door closed to Anwar kata tajuk utama The Sun

The Star pula menyiarkan gambar Pak Lah di muka depan dengan quote nya:

I explained my earlier statement about there being no deal with Anwar regarding his re-entry intio Umno. I told them that there was no plan to bring him back and they agreed with me. That means the door is closed to him, for now.

Tapi kenapa Pak Lah guna perkataan for now? Kenapa tidak forever? Nak tutup-tutuplah terus jangan tergantung saja! Dengar khabar ramai yang marah-marah bila menantu Pak Lah Khairy yang bakal jadi Naib Ketua Pemuda Umno terkocoh-kocoh menemui Anwar tempuh hari. Lalu bersuaralah mereka ini dan terpaksalah Pak Lah keluar kenyataan demikian. Tapi masih guna for now!

Sementara itu keputusan Mahkamah Persekutuan pagi tadi menolak rayuan Anwar terhadap pertuduhan rasuah beliau. Ini bermakna Anwar tidak boleh memegang mana-mana jawatan politik untuk tempoh 5 tahun dari selesainya beliau menjalani hukuman penjara 6 tahun. Mengurut dadalah agaknya puak-puak Najib.

Antara alasan Pak Lah guna adalah Anwar telah dipecat dari Umno pada 3 September 1998 berdasarkan pertuduhan yang dikemuka oleh Mahathir dan mereka semua masih berpegang dengan alasan Mahathir itu. Alahai Pak Lah Ku Li pun dulu sama juga sampai tubuh parti baru dan lawan Umno dalam 2 pilihanraya, kini Ku Li ahli MT.


No comments: