Thursday, September 23, 2004

Kenapa Khairy diboo perwakilan

KENAPA PERWAKILAN PEMUDA BOO KHAIRY???

Sebaik sahaja diisytihar sebagai Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia yang baru Khairy Jamaluddin, menantu Pak Lah telah menerima padah dari para perwakilan pergerakan tersebut yang bersidang di PWTC semalam. Beliau dengan tak disangka-sangka di boo oleh para perwakilan sejurus Pengerusi Tetap Khalid Yunos mengisytiharkan beliau menang tanpa bertanding bagi jawatan tersebut.

Menurut THE STAR:

He (Kahiry) had a rather uneasy morning at the Youth assembly. Some delegates had booed and jeered each time his name was mentioned.

NST pula menyebut:

Khairy Jamaluddin first day as Umno Youth number two was certainly eventful. He attracted a round of boos from some delegates when his name was announced.

Agendadaily merakam:

Khabar mengatakan menantu Perdana Menteri ,Khairy Jamaluddin kena boo oleh perwakilan dalam Perhimpunan Pemuda Umno sudah menjalar keluar tidak lama selepas ia berlaku pagi Rabu.Di sekitar PWTC dimana berlangsungnya perhimpunan itu kedengaran orang sudah bercakap mengenainya.Malah ada yang dikesan sudah forward mesej SMS mengenainya. Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia itu diboo oleh perwakilan semasa Pengerusi Tetap Pemuda Datuk Khalid Yunus mengumumkan nama-nama calon pemilihan pergerakan itu yang menang tanpa bertanding, dan ketika giliran namanya dipanggil untuk mengundi pada pemilihan barisan Exco pergerakan itu

Anehnya berita kena boo ini langsung tidak dikhabarkan oleh kedua-dua UTUSAN MALAYSIA dan BERITA HARIAN, walaupun benar berlaku namun agaknya UM dan BH tidak menganggapnya sebagai bahan berita, kasihan orang Melayu.

Berbalik kepada isu ini persoalannya mengapa Khairy di boo perwakilan?

Walaupun beliau menantu Pak Lah, Presiden Umno namun di sana pasti ada sesuatu yang tidak kena sehingga tergamak beliau diperlakukan demikian rupa. Bila orang boo pasti atas tujuan mahu memalu dan mengaibkan orang yang di boo nya itu. Tidak pernah orang boo orang lain dikhalayak ramai kerana sayang atau kerana menghurmati orang yang dimaksudkan.

Jelasnya ada dua perkara yang berkemungkinan menaikkan kemarahan perwakilan pemuda:

Pertama kerana Khairy menang tanpa bertanding. Sedangkan pada awalnya ramai yang menjangkakan akan ada pertandingan untuk jawatan Naib Ketua ini tetapi apabila Khairy walaupun dalam usia terlalu muda mengisytiharkan dirinya bertanding mengakibatkan calon lain yang lebih senior undur kebelakang menyepi diri.

Kedua kerana Khairy antara pimpinan kanan Umno yang pertama berkunjung ke rumah Anwar Ibrahim apabila beliau dibebaskan. Sedangkan bagi Umno Anwar adalah musuh poltik mereka nombor wahid.

Lantaran itulah Khairy di boo. Ada yang mengatakan ada pimpinan tertentu yang suruh perwakilan boo, ada tangan hitam di belakang aksi boo ini. Tak nampak lain melainkan geng Najiblah agaknya tu. Kasihan Khairy dalam menerima boo pun beliau masih boleh tersenyum. Beliau memberitahu NST:

About the booing he said: It is a traditional welcome for a new leader and should be alesson for all incoming leaders.

Kalau demikianlah tanggapan Khairy pagi ini nak dengar juga samada Pak Lah yang akan diisytihar menang tanpa bertanding sebagai Presiden Umno akan turut di boo ataupun tidak!

No comments: