Wednesday, September 22, 2004

Komen Debat Perdana

KOMEN ISU DEBAT PERDANA

Saya menerima beberapa email yang memberikan komen dan pandangan bernas berhubung artikel DEBAT PERDANA RTM BIAS ALL THE WAY. Terima kasih kepada yang mengirimkannya, berikut disiarkan email mereka:

insyirah zool

Memang tidak dinafikan memang bias. Yang anehnya bila pengerusi menjadi gelabah dengan jawapan yang diberi oleh ahli panel maka beliau akan forwardkan kepada wakil UMNO. Kadang-kadang Dr. Zambry sendiri nampak unprepared for the situation.

Kadang-kadang terfikir juga 'Is this the correct platform?' Tetapi dari tiada peluang media begini, at least OKlah. Syabas, YB Hj Husam memang strikerlah... tepat sasaran.

Saya dengan seorang sahabat telah berada di Auditorium tersebut.

Setibanya kami diperkarangan Auditorium , kami disambut oleh J/K yang bertugas.. Yang anehnya soalan yang dituju ialah 'Puan dari mana ? Dari NGO atau parti politik?' Ini adalah untuk menunjukkan seating yang telah disusun dan dilabelkan. Sekiranya NGO(persatuan-persatuan) ...sini..UMNO sana, pembangkang sini...penuntut ..sana dll

Saya menjawab, 'Takut ada clash ke?' Beliau tersenyum saje..

Bagi kami sekiranya perkara perpaduan yang ingin diketengahkan, tidak perlunya ada segregation begini. Mana mungkin ada interaksi untuk berpadu. Jangan cakap benda besar-besar...benda kecil pun masih berkira...

Perpaduan....oh...perpaduan.


Ardani, Jamzuri

I think Hj. Husam would have done better if he could be more assertive in putting our plights in the right perspective. Yang dibicarakan dalam debat tersebut hanyalah perpaduan kaum dan nampaknya Husam juga bercakap dalam “nutshell” yang sama. Persoalannya, apakah masalah perpecahan di Malaysia hanya berkisar kepada persoalan kaum? Kenapa tidak keluar dari perspektif lapuk pengerusi pada malam tersebut. Bagi saya, musuh utama kepada perpaduan bukanlah kepelbagaian ras. Musuh sebenar kepada perpaduan negara ialah ketidakadilan. Bukan sahaja ketidak adilan terhadap kaum-kaum tertentu, tetapi juga ketidakadilan terhadap pendokong politik yang tidak sealiran dengan pemerintah. Istilah-istilah yang langsung tidak berciri “inclusive”, seperti anti kerajaan, tidak bersyukur, gigit tangan yang menyuap, musuh negara, dan pelbagai lagi meminggirkan sebahagian rakyat yang mengambil peranan aktif dalam pentas politik negara di dalam kerangka yang dibenarkan oleh undang-undang dan perlembagaan.

Bila bercakap soal perpaduan, isunya bukan sekadar meritokrasi. Isunya bukan DEB. Bukan juga Bahasa. Ini semua isu rantingan. Isu kecil. Isu remeh. Isunya yang sebenar ialah ialah ketidak adilan. Isunya yang besar dan penting ialah kezaliman. Saya fikir tidak sukar sukar mengupas isu kezaliman dan ketidakadilan terhadap sebahagian rakyat negara ini, dari pelbagai kaum dan agama.

Contohnya, kita bercakap tentang pemuliharaan bahasa ibunda. Yang diperkatakan ialah bahasa Cina dan India. Kononnya, kita menghormati hak kaum minoriti mengguna dan mengembangkan tulisan dan bahasa mereka. Tetapi bagaimana dengan nasib tulisan jawi. Ianya tidak dianggap sebagai kezaliman kerana yang membunuhnya ialah orang Melayu sendiri. Bagi saya ianya tetap satu kezaliman. Ianya tetap ketidakadilan. Dan ianya merupakan sesuatu yang anti perpaduan kerana ia telah meminggir sebahagian besar kelompok masyarakat dari arus perdana. Seolah-olahnya, kalau orang Melayu bunuh orang Melayu, ini tidak zalim. Yang zalim ialah kalau orang Melayu bunuh orang Cina atau India sahaja. Inilah teruknya mentaliti apologetik pemerintah hari ini. Kalau UMNO mendiskriminasikan orang Cina, ianya dianggap anti perpaduan, tetapi kalau UMNO menzalimi PAS, ianya bukan suatu kezaliman. Malah ianya dianggap sebagai usaha untuk memupuk perpaduan. Inilah kolotnya falsafah perpaduan yang difahami oleh UMNO/BN.

Sebab itu saya katakan, orang PAS perlu mampu berfikir diluar dari kerangka pemikiran kolot golongan nasionalis sekular. We must see things from outside of the box.

Thanks once again for the contributions.



No comments: