Sunday, September 26, 2004

Fear Factor dan Akademi Fantasia

FEAR FACTOR, AKADEMI FANTASIA, SURE HEBOH TV3 BERTENTANGAN ISLAM HADHARI - PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2004

NST mengumpamakan beliau sebagai A star was born manakala MINGGUAN MALAYSIA pula menyebut Perwakilan terpaku demikianlah hebatnya apabila Pirdaus Ismail berucapa semasa membahaskan usul agama mewakili Exco Pemuda Umno dalam Perhimpunan Agung Umno 2004 semalam. Piradus adalah bekas Imam Besar Masjid Negara yang kecundang di tangan Presiden Keadilan Wan Azizah di kerusi Parlimen Permatang Pauh dalam PRU baru-baru ini.

PIRDAUS BERSAMA KAK WAN

Dalam membahaskan isu agama Pirdaus dan rakan-rakan perwakilannya yang lain telah menonjolkan beberapa isu berhubung program TV dan rancangan hiburan. Ianya bukanlah isu baru namun apabila dibangkitkan oleh wakil-wakil parti terbesar dalam kerajaan yang meminjam kata-kata Pak Lah PARTI YANG ADA KUASA terasa terhibur juga mendengarnya.

Pirdaus bersemangat membangkitkan isu program FEAR FACTOR dan rancangan drama khusunya yang dialih bahasa dari bahasa asal Sepanyol umpama ROSALINDA. Kata Pirdaus sebagaimana dipetik oleh SUNDAY STAR:

Participants in Fear Factor were challenged to eat najis or to jump off tall buildings. Fear Factor is dangerous. It shows act of bravery and Islam Hadhari does not propagate that sort of bravery.

Bagi drama TV pula Rirdaus berkata sebagaiman dipetik MINGGUAN MALAYSIA:

Unsur-unsur dan nilai yang dipaparkan dalam drama itu langsung tidak cocok dengan budaya Islam Hadhari. Ini rancangan dari dunia ketiga. Dunia yang tak Hadhari buat apa kita bawa ke Negara yang hadhari. Pakai tak senonoh bukan budaya kita.

Wakil Negeri Sembilan Mohd Nor Kassim pula menyentuh program Akademi Fantasia dan Konsert Sureheboh TV3 katanya sebagaimana dipetik SUNDAY STAR:

The contestants hug each other on stage. Boys and girls mix freely with each other. It shows that there is no limit to glamour and sosialising. Mohd Nor also criticized TV3’s Sure Heboh carnival and concert saying it promoted maksiat.

Manakala Dr Amran Kasimin dari Selangor pula dipetik MINGGUAN berkata:

Program-program di televisyen hari ini semakin teruk dikala kerajaan giat memperkenalkan konsep Islam Hadhari. Katanya TV kini menyiarkan banyak program hiburan dan aksi manusia bukan separuh telanjang tetapi 95 peratus telanjang pada waktu perdana.

Kalau dengar macamlah masih membaca khutbah Pirdaus dan Dr Amran namun sedih forum yang digunakan itu dirasakan tidak akan dapat membawa apa-apa kesan. TV dan radio semuanya dikawal oleh Menteri Melayu Islam belaka yang sepatutnya mendokong Islam Hadhari. Konsert Sure Heboh bukan hanya dihadiri muda-mudi malah pimpinan Umno termasuk MB-MB juga hadir. Tetapi apabila ditegur Majlis Mufti menteri dan pemimpin yang serupalah yang terang-terang menentang pandangan mufti, mungkinkah pandangan Pirdaus dan rakan-rakan akan didengar? Tak ingat dulu bila bekas Mufti Selangor bertindak dengan berani terhadap peserta ratu cantik, akhirnya mufti yang hilang jawatan!

PAK LAH TERASA GELI KOT

Bolehlah beri tabik atas pandangan mereka namun kalau pandangan sekadar tinggal pandangan tak diulas langsung oleh Timbalan Presiden dan Presiden semasa penggulunggan nampak gaya tinggal atas rekod sahajalah, hebat Pirdaus berbahas namun perlaksanaan tunggulah PAS memerintah nanti.

No comments: