Sunday, September 19, 2004

Debat Perdana RTM

DEBAT PERDANA RTM BIAS ALL THE WAY

Baru tadi selesai program Debat Perdana anjuran RTM yang berlangsung hampir 1 jam. Yang anehnya akhbar-akhbar media perdana yang memetik sumber BERNAMA hari ini termasuklah THE STAR dan NST tidak menyenaraikan Hj. Husam Musa, AJK PAS Pusat yang juga EXCO kerajaan negeri Kelantan sebagai salah seorang ahli panel. Yang ditonjolkan adalah ahli-ahli panel lain iaitu Dr. Zambry EXCO Pemuda Umno yang juga EXCO kerajaan Perak, Dr Tan Seng Giaw AP Kepong dari DAP dan Prof Dato Dr Ibrahim Ahmad Bajuri dari USM. Tak ada nama Husam yang ada nama Dr Chandra seolah-olah mahu eclipse kehadiran wakil PAS.


Hj Husam Musa Dr Zambry Dr Tan Seng Giaw

Tajuk debat adalah:

Tahap perpaduan kaum di Malaysia ketika ini

dan debat dipengerusikan oleh Dato Johan Jaafar.

Jelas perjalanan debat lebih ke arah mahu menonjolkan bahawa formula Umno BN lah yang terbaik untuk perpaduan kaum di Malaysia. Bukan hanya wakil Umno yang berhujah mempertahankan formula ini malah Dr Ibrahim dan Johan Jaafar turut bersungguh menjaja politik Umno dan BN. Seolah-olah debat ini mengemukakan 3 wakil Umno.

Dan seperti diduga wakil PAS lah yang bertalu-talu diserang dan diajukan soalan sehingga Husam membuat remark:

Nampaknya Pengerusi dah mula mengemari saya

Wakil Umno dibenarkan berhujah walaupun bukan gilirannya, belum dijemput sudah ghairah mahu berhujah. Namun rata-rata hujah Hj. Husam begitu padat walaupun menerima serangan bertalu-talu sehinggakan penonton di studio memberikan tepukan hangat apabila sahaja beliau berhujah. Demikianlah kebebasan bersuara dalam kerajaan Umno, tidak pernah sunyi dari sekatan dan kawalan.

Secara peribadi saya berbangga dengan hujah-hujah dan kematangan Hj. Husam yang relax dan berjaya mengawal suasana. Saya yakin sesiapa sahaja yang menonton dengan hati terbuka bersetuju dengan saya. Walaupun disekat dan dikekang namun saya yakin PAS telah berjaya mengambil kesempatan mempamirkan perjuangan dan hala tujunya untuk tontonan seluruh rakyat Malaysia.

No comments: