Thursday, September 16, 2004

Lembaga Disiplin Umno Mahkamah Kangaroo

LEMBAGA DISIPLIN UMNO MAHKAMAH KANGAROO

The Star muka 10 hari ini melaporkan:



The disciplinary board chaired by Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail also found Kota Melaka division chief Datuk Wira Amid Nordin guilty pf money politics and suspended him from the party for three years or one term whichever is longer.

Amid Nordin a state executive councillor had defeated former Malacca chief minister Tan Sri Rahim Tamby Chik for the post. The board also found division deputy Latif Tamby Chik also guilty of contraventing the party's code of ethics and he received a warning for his offence.

Kota Melaka ini memang medan peperangan kuasa yang hebat. Sejak jatuh terlentang dari takhta Ketua Menteri Rahim Tamby Chik berkali-kali cuba untuk merampas kembali kerusi Ketua Bahagian namun gagal. Baru-baru ini Rajim kalah lagi dengan Amid memperolehi majoriti 110 undi. Kalah saja Rahim terus muncul di TV3 mendakwa Amid menggunakan wang untuk beli undi. Kononnya perwakilan Kota Melaka minta antara RM1000 ke RM3000 untuk satu undi dakwa Rahim.

Amid pernah menafikan dalam Utusan Malaysia pada 15 Julai lalu:

Amid juga menafikan mengunakan wang untuk membeli perwakilan sebaliknya beliau sering berjumpa dengan rakan-rakan di warong kopi sambil makan kuaci.

Kuaci sahaja yang saya makan, sampai bengkak-bengkak bibir makan kuaci. Saya tidaklah sampai membawa perwakilan ke hotel-hotel termasuk Bistro Saloma di Kuala Lumpur katanya.



Tak tahulah macam mana dalam hal ini Lembaga Disiplin Umno mendapati Amid yang bersalah. Gelak besarlah Rahim agaknya. Jangan-jangan Lembaga Disiplin pun diheretnya ke Bistro Saloma.

Demikianlah halnya dalam Umno. Berebut kuasa nak jadi pemimpin mengunakan wang. Kalau kalah ada peluang pula untuk ambil tindakan terhadap yang menang walaupun nampaknya kedua-dua terlibat dalam politik wang. Bak kata Pak Ungku Aziz, kalau dah rasuah rasuah juga mengapa mahu guna istilah politik wang.

Kesian BPR dalam kes Umno menikus tak ada kuasa.

Sementara itu Rahim walaupun kalah di Kota Melaka namun masih cuba untuk berpaut pada kuasa dengan mencuba nasib bertanding kerusi majlis tertinggi pula. Beliau dan gurkhanya khabarnya merantau seluruh cerok negara minta untuk diberi undi atas alasan beliaulah satu-satunya calon dari Melaka. Good luck Rahim!

No comments: