Tuesday, November 29, 2005

PAS di mata masyarakat Cina Pengkalan Pasir

Daripada 18,411 pengundi berdaftar di DUN Pengkalan Pasir 863 ataupun hampir 5 peratus adalah pengundi Cina. Sudah pastilah apabila mengambil kira majoriti calon PAS pada pilihnaraya 2004 yang lalu yang menang dengan kelebihan 56 undi maka jumlah kecil pengundi Cina ini adalah penting untuk kejayaan mana-mana pihak yang bertanding pada 6 haribulan Disember ini.

Kerana itu kedua-dua pihak PAS dan BN sedang giat memancing undi dikalangan masyarakat ini. PAS memperolehi bantuan dari rakan-rakan masyarakat Cina serta pertolongan dari PKR untuk meyakinkan masyarakat Cina, manakala BN seperti biasa memperolehi bantuan dari rakan-rakan kerabat mereka dari MCA dan Gerakan.

Menurut akhbar The STAR hari ini jentera PAS yang memberikan tumpuan kepada masyarakat Cina diketuai oleh Datuk Anuar Tan, anggota EXCO kerajaan negeri Kelantan.


YB Datuk Anuar Tan

Menurut The STAR:

Anuar who is well respected in the state aims to deliver 30 to 40 percent of the Chinese votes to the Islamist party.

We are confident of delivering at least 30 percent of the Chinese votes based on our record over the past two terms, he said. The service we have provided will speak for itself. Based on our feedback the Chinese are happy with us.

Anuar, seorang tokoh yang disegani di negeri ini sedang berusaha untuk mendapatakan antara 30 ke 40 peratus undi masyarakat Cina untuk PAS.

Menurut beliau, kami yakin mendapatkan sekurang-kurangnya 30 peratus sokongan berdasarkan bukti rekod perkhidmatan kami sejak dua penggal kebelakangan ini. Menurut laporan yang diterima masyarakat Cina berpuas hati dengan perkhidmatan kami.

Penglibatan Datuk Annuar Tan, seorang Cina, sebagai pemimpin PAS telah dengan sendirinya membuktikan kepada masyarakat bukan Melayu yang PAS adalah sebuah parti yang tidak dibatasi dengan sempadan bangsa malah sebenranya toleran dan tidak pernah mengenepikan kepentingan mana-mana pihak.

Sehubungan dengan itu apa yang menarik adalah wawancara dalam akhbar yang sama dengan seorang peniaga Cina di Pengkalan Pasir, KS Ng:

The people here are different in the way they think when it comes to politics. Their main criterion is to have an assemblyman who respects them.

This is where PAS has an advantage. Its leaders are seen as humble and down to earth. Its easy to see them. No need for appointments. If there is a death in the kampong, a PAS leader will go pay his last respects, even if the road leading to the house is only a mud path. This is what endears them to the people.

Apabila menyentuh isu politik, rakyat di sini mempunyai cara mereka sendiri. Apa yang mereka perlukan adalah wakil rakyat yang menghormati mereka.

Di sinlah PAS memiliki kelebihan. Para pemimpin mereka dilihat begitu sederhana dan merendah diri. Kita sungguh mudah bertemu dengan mereka. Tidak ada apa-apa temu janji diperlukan. Dan jika ada kematian di kampong, pemimpin PAS akan datang menziarahi, walaupun jalan menuju ke rumah itu berselut sekalipun. Inilah yang menarik perhatian rakyat kepada mereka.

Dengan bukti ini saya yakin usaha Datuk Annuar Tan akan berhasil dan barangkali tidak mustahil sasaran 30 peratus itu bukan hanya akan dapat dicapai malah insyallah mungkin boleh melebihi dari yang disasarkan.

MCA dan Gerakan baru satu dua hari ini turun dari KL dengan kumpulan tarian singa mereka untuk memikat dan mencuri hati para pengundi Cina, PAS rupa-rupanya melalui Datuk Anuar Tan dan jentera kerajaan negeri telah pun lama bekerja dan berkubu di sini. Mudah-mudahan benarlah sebagaimana yang dikatakan Encik Ng di atas, bahawa yang penting adalah wakil rakyat yang menghormati mereka, dan PAS terbukti memiliki kelebihan itu.

No comments: