Tuesday, November 15, 2005

MAS rugi angkara siapa?

Penerbangan Malaysia MAS sedang berada dalam keadaan tenat.

Dalam sessi soal jawab di Dewan Rakyat semalam Setiausaha Parlimen Kementerian Kewangan Hilmi Yahya berkata MAS menanggung kerugian sebelum cukai sebanyak RM274.9 juta ataupun RM280.7 juta selepas cukai bagi suku tahun pertama 2005, walaupun sebelum ini bagi 3 tahun berturut-turut sejak 2002 ia telah mencatatkan keuntungan.

Sehari sebelum itu akhbar-akhbar tempatan melaporkan bahawa pihak pengurusan MAS sedang berura-ura untuk memotong sekitar 15 ke 30 peratus gaji para pengurus dan pengurus kanan syarikat tersebut mulai 1 Disember ini sebagai langkah segera mengawal kos (walaupun ada penganalisa yang berpendapat langkah tersebut tidaklah dapat memberi kesan besar, sedangkan gaji para juruterbang baru sahaja dinaikkan sehingga 25 peratus baru-baru ini).

Menurut Hilmi kerugian tersebut antara lain dikaitkan dengan kenaikkan harga minyak dunia iaitu sehingga 57.7 peratus lebih tinggi dari tahun sebelumnya. Dan sudah pastilah selain faktor tersebut faktor-faktor lain termasuklah yang melibatkan pihak pengurusan dan lembaga pengarah juga perlu diambil kira. (Sedangkan Air Asia yang juga diisi minyak yang sama (bukan minyak sawit) boleh pula mencatat keuntungan)

(Menurut BLOG Jeff Ooi sebuah lukisan bernilai RM1juta, boleh dijumpai terpampang di dinding pejabat pengerusi syarikat yang sedang tenat itu!)

Apa yang menarik perhatian saya adalah respon Hilmi terhadap pandangan Mohamed Aziz dari Sri Gading. MP Sri Gading itu dilaporkan sebagai berkata:

It was an open secret that MAS suppliers were over charging the airline. (Ianya bukan lagi rahsia bahawa para pembekal MAS sebenarnya telah mengenakan caj berlebihan terhadap syarikat penerbangan tersebut).

Hilmi mengulas sebagimana dilaporkan oleh The STAR:

It was public knowledge that FOOD was being supplied to MAS at a high cost. They should look into this. I have asked MAS to take a re look at the contract to ensure they are being reasonably charged.

Ianya sudah menjadi pengetahuan umum bahawa MAKANAN yang dibekalkan kepada MAS diletakkan pada kos yang tinggi. Mereka sepatutnya mengkaji ini. Saya telah pun mengarahkan MAS untuk menyemak semula kontrak berkenaan bagi memastikan yang mereka dikenakan caj yang berpatutan.

Untuk rekod pada hari Pak Lah dilantik menjadi PM menggantikan Tun Dr M, pada hari itulah juga Brahim LSG Sky Chef Holdings Sendirian Berhad telah menandatangani kontrak sebagai pembekal katering penerbangan (in flight catering) untuk semua penerbangan keluar dari KLIA, termasuklah MAS.

Syarikat ini merupakan syarikat JV ataupun usahasama diantara kepentingan Lufthansa (penerbangan Jerman) dan Dewina Holdings Sendirian Berhad. 51 peratus dari saham syarikat ini dimiliki oleh DATUK IBRAHIM HJ AHMAD BADAWI, Sri Gading atau Hilmi kenal tak siapa Ibrahim ini?

Kalau benar sebagaiman dakwaan Hilmi bahawa FOOD was being supplied to MAS at a high cost, sehingga mengakibatkan syarikat penerbangan utama negara kita itu kini kerugian, maka langkah segera perlulah diambil bagi mengatasinya, tak kiralah syarikat pembekal itu milik ADIK PM atau siapa sahaja! Cemerlang, gemilang, terbilang.

No comments: