Thursday, January 11, 2007

We dont believe in gimmicks to project Islam

Saya terserempak dengan laporan kahbar THE STAR ini semalam walaubagaimanapun kerana semalam saya menghadapi kesukaran untuk update BLOG ini maka saya memuatkan ulasannya hari ini.

Zainuddin Maidin di Kementerian Penerangan sedang sibuk mahu memartabatkan imej RTM. Banyak juga yang telah beliau lakukan menurut seleranya, adalah yang baik dan patut kita beri pujian tetapi banyak juga yang karut dan membuang masa.

Tetapi yang menarik perhatian saya berkenaan kenyataan beliau semalam dalam THE STAR adalah (Bila ditanya adakah RTM akan mewajibkan para penyampai beritanya mengenakan tudung kepala sebagaimana di TV9):

We will not make it compulsory because we will stick to our principles. We dont believe in gimmicks to project Islam. We will promote the values of Islam through our programmes.

Prinsip pertama Islam Hadhari yang dicipta oleh PM adalah:

Keimanan dan ketaqwaan kepada Allah

Dan dalam ucapannya di PWTC pada 23 September 2004 Dollah telah berkata (dalam menghurai prinsip maqosid syariah):

Menjaga, memartabatkan dan memperkasakan agama

Adakah mewajibkan wanita Islam mengenakan pakaian menutup aurat itu gimik? Satu helah satu tindakan mengejar publisiti murahan?

Beriman dan bertaqwa kepada Allah bermakna percaya, yakin dan taat serta melaksana segala suruhan dan tuntutan Nya. Sekali ambil dan sekali tolak itulah gimik dan itulah kerja mempersendakan Islam sebenarnya.

Apalah sebenarnya prinsip Zam itu?

Agakanya semasa menyentuh bahu Michelle Yeoh di Terengganu dulu Dollah terlupa sekejap prinsip-prinsipnya itu. Itu;ah bukti betapa Islam hanya gimmick bagi mereka.

No comments: