Tuesday, January 09, 2007

Tun Dr M mengaum kembali

Sejak beberapa minggu kebelakangan ini ramai yang bertanya mengapa bekas PM Tun Dr M senyap sahaja, sudah tidak bersuara lagi? Mungkinkah beliau secara diam-diam telah berdamai dengan Pak Lah?

Saya sendiri tidak percaya, kerana semasa berpeluang menemuramah YBM Tengku Razaleigh Hamzah melalui WTV8, Ku Li ada memaklumkan bahawa dari pengalaman beliau mustahil Tun akan mudah mahu berdamai.



Terbukti memang benar, tiada ceasefire pun.

Semalam semasa hadir dalam satu sidang akhbar di Taman Melewar saya terdengar seorang pemberita berkata, Tun dah bersuara kembali. Tun dah mula menyambung serangannya.

Semalam Tun mempertikaikan kenaikan harga tol mulai 5 Januari di 5 lebuhraya sekitar Lembah Kelang. Kata Tun rakyat perlu tahu berpakah perolehan pendapatan para pemegang konsesi ini setakat ini kerana jika mereka untung bermakna kerajaan berhak menerima saham keuntungan dan oleh itu tidaklah perlu tol ini dinaikkan secara besar begitu.

Cuba teliti kenyataan Tun ini dalam akhbar THE SUN hari ini:

What you have is a cabinet which is not very knowledgeable all the time because it is not made up of experts but politicians (and) some politicians like myself can sometimes be stupid.

Jelas terselit dalam kenyataan ini sindiran yang besar jika kita mampu menafsirnya. Kalau beliau umpamakan diri beliau sebagai SOMETIMES STUPID bermakna mereka yang selepas beliau?

Menurut Presiden MTUC sekurang-kurangnya Tun berani mengakui kelemahannya, masalahnya PM dalam akhbar hari ini menganggap kenaikkan kadar tol ini sebagai sesuatu yang dilakukan dengan penuh tanggungjawab dan bijaksana!

Dan Tun tidak sekadar mengulas berkenaan tol. Tun turut menyentuh berkenaan banyak perkara lain tetapi seperti biasa digelapkan oleh akhbar Saluran Perdana.

Mengenai Khairy Jamaluddin Tun berkata (kerana Pak Lah mendakwa Tun telah pecahkan periuk nasi Khairy):

Ianya periuk yang besar, sukar mahu dipecahkan.

Berkenaan Batu Talam:

Sekiranya rakyat gembira dengan BN sudah pastilah majoritinya akan meningkat tetapi jika tidak ianya akan menurun dan jika rakyat benar-benar menyatakan ketidakpuasan hati mereka tidak mustahil BN boleh tewas.

Berkenaan rasuah politik dan membeli undi:

Sekiranya wang digunakan saya harap rakyat menolaknya dan saya harap rakyat melaporkan berkenaannya kepada pihak berkuasa.

Apakah beliau akan terus mengkritik kerajaan:

Apa sahaja yang dilakukan tidak betul akan dikritik samada dilakukan oleh kerajaan kita atu kerajaan lain. Dan itu prinsip saya samada saya sebagai PM atau tidak.



Nampak-nampaknya benarlah telahan Ku Li bahawa sukar (malah mustahil) dijinakkan Tun setelah beliau mula mengganas. Dengan ini yang pasti tidak senang duduk (atau nyenayk tidur) adalah PM Dollah Badawi. Selamat kembali bersuara Tun!

No comments: