Friday, January 12, 2007

SPR kuda tunggangan Umno?

Parti-parti pembangkang memboikot pilihanraya kecil DUN Batu Talam atas dasar terdapat kepincangan dalam pengurusan pilihanraya oleh pihak SPR. Mereka mahukan pihak SPR lebih telus menyediakan Level Playing Field atau gelanggang pertaurungan yang adil dan saksama.

Malah di Batu Talam sahaja telah didedahkan beberapa isu membabitkan SPR yang mencurigakan. Contohnya SPR telah mengumumkan bahawa untuk pilihanraya kecil ini daftar setakat 30 November 2006 akan digunakan. Anehnya SPR telah mengurangkan jumlah pengundi di DUN ini (atas alasan membersihkan dari pengundi yang telah meninggal dunia) dari 10,748 ke 10,524 tanpa melalui proses pameran dan seumpamanya yang membabitkan penyertaan rakyat dan parti-parti politik.

Dalam THE SUN hari ini Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyatakan bagaimana dalam satu kampung itu hanya terdapat 2 rumah yang dihuni oleh pengundi India tetapi daftar pengundi menunjukkan terdapat 300 pengundi India di sana!

Sepatutnya SPR memandang serius dakwaan-dakwaan ini dan bertindak mengembalikan keyakinan rakyat, sebaliknya semalam dalam Berita TV Pengerusi SPR Tan Sri Rashid telah bertindak memperlekehkan tindakan PAS dan parti-parti pembangkang dengan antara lain menyatakan yang jika mereka tidak mahu bertanding itu mereka punya pasal.

Tidakkah ini merupakan satu komen politik yang sekaligus meletakkan beliau sebagai tidak lagi non partisan dan sebaliknya menyebelahi satu pihak secara terbuka. Sepatutnya Pengerusi SPR, Setiausaha dan Pengarah-pengarahnya perlulah dilihat berkecuali malah kalau boleh memiliki karektor seorang hakim. Tetapi di Malaysia malangnya tidak dan kerana itulah mereka ini benar-benar memerlukan rombakan dan pengkstrukturan semula agar dilihat lebih telus dan adil.

Diperingkat ini Pengerusi SPR sepatutnya kurang bercakap dan bertindak memperbetulkan keadaan kecualilah memang sungguh mereka merupakan kuda tunggangan Umno dan BN.

Ikuti temuramah saya dengan Sdr Mohd Sayuti Omar, Ketua Pengarang SIASAH berhubung isu ini dalam rancangan Ulasan Akhbar Hari Ini di WTV8 http://wtv8.tv/

No comments: