Tuesday, January 23, 2007

Hidung tak mancung pipi tersorong-sorong

Apabila sahaja kita membincangkan Batu Talam, semua kita tahu bahawa yang bertarung di sana adalah BN yang diwakili Umno dan calon Bebas. Semua kita tahu parti-parti pembangkang telah mengambil pendirian memboikot pilihnaraya kecil ini. Bermakna pertandingan di sana hanya melibatkan Bn dan Bebas.

Tetapi hakikat ini sukar diterima oleh BN terutama pimpinan Umno. Jelas nampak betapa mereka merindukan sangat ketidakhadiran PAS dan parti-parti pembangkang yang lain sehinggakan mereka tidak putus-putus menyebut-nyebut nama PAS dan parti-parti pembangkang walaupun parti-parti ini telah menarik diri.



Agkanya dalam tidur pun tersebut-sebut.

Naib Presiden Umno Muhyiddin Yassin (ada orang Umno beritahu saya beliau bakal menjadi TPM kiranya kes Altantuya meletup, kenapa ya?) semasa berkempen di Batu Talam dilaporkan oleh Utusan sebagai berkata kononnya calon Bebas Ng Chee Pang, telah meminta bantuan pembangkang untuk berkempen membantunya. Kata Muhyuddin lagi tindakan Ng itu telah meletakkan parti pembangkang dalam keadaan serba salah selepas mereka mengambil keputusan memboikot pilihnaraya kecil ini.

Muhyuddin berkata lagi:

Jika parti pembangkang tampil memberi bantuan kepada calon Bebas maka ia bermakna mereka meludah ke langit

Nampak sangat Muhyuddin ketandusan modal untuk berkempen.Cukuplah dengan menjanjikan emas dan permata kepada para pengundi Batu Talam, tak perlulah mereka-reka dan mencipta kisah-kisah bohong dan tahyul.

Setahu saya parti-parti pembangkang khasnya PAS dan PKR memang telah dan akan berada di Batu Talam, akan tetapi agenda mereka adalah untuk menerangkan darihal keputusan pemboikotan mereka. Mereka menuntut reformasi keadah dan sistem pilihanraya di Malaysia, yang selama ini kotor dan di kotorkan lagi dengan pembabitan aktif Umno dan BN. Agenda mereka terlalu besar dan penting sehingga saya yakin mereka tidak akan mudah menipu dengan membantu pula calon Bebas sebagaimana didakwa.

Muhyiddin dari sibuk menabur fitnah di Raub, lebih baik beri tumpuan kepada negerinya sendiri di Johor yang teruk dilanda musibah itu. Berilah tumpuan memulihkan negeri Johor dan teruslah bercita-cita untuk menjadi TPM walaupun melalui pintu belakang.

No comments: