Wednesday, April 16, 2008

Sebuah lagi akhbar dikuburkan kerajaan BN

Menurut laporan berita terkini The Star Online, Kementerian Dalam Negeri telah memutuskan untuk tidak memperaharui permit cetak akhbar Tamil Makkal Osai. Dengan keputusan itu bermakna Makkal Osai tidak lagi akan ebrada dipasaran. Akhbar ini dimiliki bekas Timbalan Presiden MIC, S. Subramaniam, dan difahamkan banyak melaporkan berita-berita pembangkang semasa kempen PRU ke 12 lalu.




Nampaknya kerajaan BN langsung tidak ambli pusing kesan dari kemerahan rakyat pada PRU ke 12. “Tsunami politik” PRU ke12 tercetus hasil dari beberapa langkah dan tindakan kerajaan BN yang tidak demokratik dan dibenci rakyat. Rupa-rupanya mereka tidak serik, baru sebulan lebih selesai PRU, kini mereka kembali dengan amalan buruk mereka.

Keenganan pihak kerajaan memperbaharui permit Makkal Osai ini adalah suatu yang malang, malah peraturan yang menghendaki akhbar dan media cetak tempatan memperbaharui permit mereka setiap tahun itupun dikira suatu amalan tidak demokratik. Ianya terbuka kepada salah-guna kuasa bilamana kerajaan yang berkuasa boleh sahaja enggan memperbaharui permit tersebut jika semata-mata akhbar berkenaan tidak memberikan keuntungan politik kepada mereka.

Inilah bahaya yang sedang menghantui pemilik-pemilik akhbar termasuklah Harakah dan Siasah serta lain-lain yang lebih terbuka dan berani, umpama Makkal Osai.

Sementara itu media elektronik pula terus-menerus dikongkong oleh kerajaan. Kes Selangor FM sudah diketahui umum, dan rayuan MB Perak agar mendapat liputan RTM dan lain media elektronik juga kini diketahui umum. Selama 18 tahun, itulah masalah yang dihadapi Tuan Guru MB Kelantan.

Media elektronik dibolot mereka dan kini akbar pula menjadi mangsa. Memang tiada cara lain untuk memperbaiki demokrasi dna kebebasan dalam negara melainkan dikikis terus kuasa BN diperingkat pusat. Cepat-cepatlah ia berlaku.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualikum...awas,,,berry cheek,mungkin akan ban blogger lps nie..itulah Ameno/BN yang semakin takut dengan bayang-bayang sendiri..HIDUP TERUS HIDUP PR