Monday, April 17, 2006

Seriuskah Umno mahu kepada Islam?

Mungkin ada yang marah dengan tajuk ini. Ianya bukan bermaksud mahu mengkufurkan sesiapa, tetapi hakikatnya Umno merupakan tulang belakang parti pemerintah.

Dalam hal Islam, kepada Umnolah lantaran kuasa yang ada ditangan mereka, rakyat jelata yang beragama Islam berharap agar nasib dan kebajikan serta masa depan Islam dapat dipertahan dan dimartabatkan.



Soalnya, sebagai parti yang memegang tampuk pemerintahan, seriuskah Umno dalam melakukan tugas ini?

Cuba kita perhatikan MINGUAN MALAYSIA semalam.

Mukasurat enambelas Setiausaha Parlimen di Jabatan Perdana Menteri Dr Mashitah Ibrahim dalam satu majlis di Baling dilaporkan sebagai berkata bahawa JAKIM sedang merangka garis panduan hiburan alternatif supaya dipatuhi dan diikuti oleh semua pihak.

Kata beliau lagi:

Kita mahu menetapkan garispanduan lengkap mengenai hiburan alternatif yang itdak bercangan dengan Islam. Kerajaan tidak mahu membiarkan hiburan cara barat mempengaruhi remaja Islam di negara ini sehingga mereka lalai.

Wujudnya kumpulan Jangan Ikut Tuhan (JIT), Black Metal, ounk dan ROCK yang menular di negara ini amat MEMBIMBANGKAN kerajaan.

Manakala kalau kita selak akhbar yang sama mukasurat sebelas kita akan terjumpa berita dengan tajuk:

Konsert Malam Indonesia: 8 ditahan disyaki baling botol air

Berita tersebut merujuk kepada Konsert Malam Indonesia yang diadakan Sabtu lepas di Stadium Merdeka. Konsert gergasi tersebut atas anjuran HOTLINK membariskan artis-artis terkemuka Indonesia antaranya Dewa 19, Gigi, Padi, Cokelat, Ada Band, Ari Lasso, Ratu dan Unggu.

Menurut laporan konsert selama 8 jam bermula jam 3 petang itu telah dibanjiri oleh lebih 20,000 orang penonton yang bersesak-sesak menari dan melonjak-lonjak mengikuti persembahan artis-artis pujaan mereka. Penonton rata-rata terdiri dari rakyat Malaysia dan warga Indonesia sendiri.

Berdasarkan kedua-dua berita inilah maka saya bertanya: Seriuskah Umno mahu kepada Islam?

Pada satu ketika Umno atas platform Islam Hadhari cuba membawa imej bersih, bermoral dan taat pada agama.

Akan tetapi pada ketika yang lain Umno tanpa ragu memberi lesen besar kepada pihak-pihak tertentu menganjurkan konsert dan majlis hiburan yang sudang barang-pasti menghimpunkan muda-muda dan orang-ramai dalam cara yang paling tidak syarie.

Kalau benar kerajaan bimbang kepada penularan budaya ini mengapa kerajaan sendiri yang memberikan baja sehingga mekar subur ia.

Akhirnya yang menjadi keliru adalah rakyat jelata, yang menjadi mangsa adalah Islam, yang ditebuk dan dikikis mengikut selera dan kehendak mereka, asal sahaja menguntungkan dan mendapat sokongan ramai.

Air yang manis dan tawar tak dapat dihimpunkan dalam satu gelas. Kalau dihimpunkan juga hilanglah tawar dan yang tingal adalah manisnya. Atas kitalah samada mahu kekalkan tawar atau mahu yang manis.

Dalam erti kata lain Islam dan mungkar tak boleh dihimpunkan dalam satu bekas. Atas Umnolah untuk pilih yang mana satu.

No comments: