Monday, April 24, 2006

Tragedi PLKN: Menteri perlu dipertanggungjawabkan

Takziah diucapkan kepada keluarga Allahyarham adik Haziq Jafar yang meninggal dunia akibat dipukul di Pusat Latihan PLKN di Kem Hijau, Keluang, Johor Jumaat lalu.

Semoga Allah swt mengurniakan kesabaran kepada keluarga beliau dalam menghadapi saat duka ini.


Solat hajat dan munajat
Tok Guru Nik Abd Aziz
di Padang Perdana seminggu lalu

Sesungguhnya kejadian ini menimbulkan seribu satu tanda-tanya dan mula mencetuskan keraguan dikalangan rakyat jelata terhadap keberkesanan program PLKN itu sendiri.

Sedangkan kita digambarkan dengan gambaran yang hebat-hebat berkenaan program PLKN ini malah objektifnya sahaja dengan jelas menyatakan tujuan program PLKN itu adalah:

Untuk membentuk sebuah masyarakat aman, harmoni dan bersatu padu tanpa mengira keturunan dan agama masing-masing menerusi pendekatan iaitu meningkatkan semangat patriotisma diantara kaum serta integrasi nasional, membentuk perwatakan positif menerusi nilai-nilai murni dan juga menyemarakkan lagi semangat kesukarelaan dikalangan masyarakat.

Tiba-tiba apa yang kita terima adalah kes kematian yang melibatkan para pelatih, sebelum ini pun terdapat kes-kes kejadian bergaduh dan pukul-memukul antara sesama pelatih dan dengan jurulatih. Malah disamping kes kematian ini kes rogol juga pernah berlaku membabitkan pelatih PLKN!

Nilai-nilai murni jenis apa yang mahu dilahirkan dalam keadaan enviromen sedemikian rupa?

Dan terbaru kita dengar pihak kementerian menyatakan bahawa ini merupakan kes terpencil.

Bagi saya apabila perlakuan jenayah berat seumpama ini berlaku di tempat dimana sepatutnya anak-anak kita diasuh untuk menjadi warga yang baik, maka ianya bukan lagi kes kecil tetapi suatu malapetaka yang perlu disiasat sehinggalah ke peringkat menyemak dan mengkaji-kembali keberkesanan program PLKN itu sendiri.

Saya yakin rata-rata ibu-bapa akan mula risau dengan perkembangan yang tragik ini, malah sememangnya kita tidak boleh pun menyalahkan mereka kerana bersikap sedemikian.

Menteri yang berkenaan perlu dipertanggungjawabkan. Jangan sapu isu ini ke bawah tikar!

Kebetulan kejadian tragis ini berlaku baru lepas seminggu YAB Tok Guru MB Kelantan mengerjakan solat hajat di tengah subuh di Kota Bharu bersama ribuan rakyat negerinya kerana memohon campurtangan terus dari Allah swt terhadap anakanya Nik Adli yang telah difitnah oleh pihak PLKN kerana digambarkan sebagai pengganas sedangkan beliau tidak pernah dibicarakan atau didapati bersalah melakukan apa-apa kesalahan.

Fikirkanlah.

No comments: