Friday, April 14, 2006

Kelantan yang MISKIN kalahkan Selangor yang MAJU

Hampir kesemua negeri dalam Persekutuan Malaysia telah menswastakan sistem bekalan airnya. Matlamat penswastaan itu adalah agar bekalan air disatu-satu negeri kelak akan diuruskan secara cekap dan efektif demi kepentingan rakyat jelata.

Di Selangor urusan bekalan air ini telah diswastakan kepada SYABAS manakala di Kelantan sungguhpun telah diswastakan juga namun syarikat tersebut iaitu Syarikat Air Kelantan dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan negeri.

Ahli EXCO kanan Kelantan Dato Hj Husam Musa semasa membentangkan kertasnya:



Membangun Bersama Islam Pengalaman Kelantan dalam Kongres Ekonomi Nasional 2006 di Subang Jaya baru-baru ini mengatakan walaupun bekalan air di Kelantan turut diswastakan namun masih dimiliki kerajaan negeri bertujuan bagi mengimbangi keperluan pengurusan yang cekap dan kos air yang tidak membebankan kerana keuntungan melampau pemilik swasta.

Husam menegaskan ternyata model pengurusan air Kelantan terbukti berjaya apabila analisa kewangan menunjukkan Syarikat Air Kelantan berjaya menyediakan tariff air kedua terendah dalam Negara iaitu pada kadar RM0.55sen per meter padu berbanding Selangor pada kadar RM0.72 sen per meter padu.

Di antara tempoh tahun 1960-2000, Kelantan hanya membuat kajian semula kadar tariff air sebanyak 3 kali berbanding Selangor sebanyak 5 kali.

Dan yang paling menarik adalah apabila Husam mengatakan Air Kelantan Sdn. Bhd. yang diurus secara telus telah berjaya mengekalkan margin keuntungan yang stabil pada kadar 26% sejak tahun 2001 berbanding Selangor yang mencatatkan kerugian besar 104% !

Dari segi kos operasi dan penyelengaraan per akaun setahun, Kelantan adalah antara yang terendah. Bagi tahun 2003 kos penyelengaraan per akaunnya adalah RM248 berbanding Selangor RM962.

Apa macam Khir? Sepatutnya Selangor Maju jauh meningalkan Kelantan yang dianggap antara negeri TERMISKIN di Malaysia, nampaknya dari segi kecekapan dan ketelusan negeri MISKIN berjaya mengalahkan Negeri Maju!

No comments: