Monday, April 03, 2006

Caj kereta Singapura tanpa lengah

Buat masa ini kereta pendafataran asing yang dibawa pandu masuk ke Malaysia samada melalui sempadan Thai ataupun Singapura tidak dikenakan sebarang caj masuk kecuali tol. Bagi kenderaan yang masuk dari Singapura mereka membayar RM2.60.



Bermakna mereka bebas membawa masuk kenderaan mereka, menikmati barangan dan makanan murah di Malaysia, membayar kos petrol yang murah, menginap di hotel-hotel mewah yang murah, menikmati lebuhraya kita (ada juga menikmati pelacur-pelacur dan GRO Malaysia yang juga lebih murah dari di negara mereka), berjudi di Genting Highlands dan kemudian kembali ke Singapura dengan hati senang dan perut kenyang.

Sedangkan kenderaan Malaysia yang dipandu masuk ke Singapura pada hari-hari bekerja dikenakan bayaran Dolar Singapura 20.00 bagi kereta dan Dolar Singapura 4.00 bagi motosikal sehari dari jam 2.00 pagi ke 5.00 petang.

Dalam akhbar-akhbar tempatan hari ini disiarkan berita yang kabinet sedang berura-ura untuk mengenakan caj RM20.00 ke atas kereta-kereta yang masuk dari Negara Thai dan Singapura. Ini kononnya bagi mengimbangi subsidi petrol yang hilang apabila kereta-kereta ini mengisi minyak untuk kenderaan mereka di Malaysia.

Dan berita ini sudah pun menerima reaksi khasnya dari warga Singapura. Channel News Asia yang berpusat di Singapura, didalam laman webnya menyiarkan reaksi rakyat Singapura terhadap ura-ura ini. Ada yang mengatakan:

If theyre doing big business, I think 20 ringgit is nothing. But if just a small business, or maybe just go for tour, I think they will think about it.

Seorang lagi pemilik kenderaan mengatakan:

Im sure nobody will want to go there. 20 ringgit is a lot. Right now, were already paying 2.60 ringgit. I think 20 ringgit is a lot.

Dengan kemelut JAMBATAN BENGKOK yang belum selesai, yang telah pun menerima reaksi negatif dari kerajaan dan rakyat Singapura, memang dijangkakan ura-ura caj masuk ini pun sudah pasti akan dipandang dingin oleh mereka.

Bagi saya tidak ada sebab mengapa rakyat Singapura khasnya tidak patut dikenakan caj kemasukkan itu memandangkan mereka datang ke sini untuk menikmati serba-serbi yang mewah dan menyeronokkan sedangkan rakyat Malaysia hidup terbeban dengan kenaikkan besar harga minyak.

Jangankan RM20.00 saya kira caj yang lebih besar patut dikenakan ke atas mereka itu.Saya kira dalam hal ini kerajaan perlu bertegas. Kenakan RM50.00 hatta RM100.00 sekalipun saya percaya mereka akan mampu bayar. Kemudian bagi kenderaan mereka yang ke luar, pastikan perlu melalui skan dari online Polis Trafik bagi memastikan mereka bayar terus sebarang saman yang dikenakan terhadap mereka sepanjang berada di Malaysia

Bagaimana kalau mereka tidak mahu masuk nanti?

Saya kira apa pun jadi warga Singapura itu akan tetap berkunjung ke Malaysia.Mereka tiada pilihan kecuali kereta mereka boleh terbang terus ke Thailand atau Indonesia!

Kepentingan mereka di Malaysia sebenarnya terlalu besar untuk mereka memboikot kita. Wang Singapura telah mencurah-curah masuk menguasai syarikat dan haratanah di Malaysia.

Cuma kita sahaja yang kadang-kadang kelihatan tertunduk-tunduk merendah diri, bersedia dengan mudah menggadai dan menjual maruah kerana kononnya nak menjaga hati negara pulau itu. Kalau ke atas rakyat sendiri kita sanggup mengenakan kenaikkan harga minyak yang besar, apa istimewanya warga Singapura itu?

No comments: