Thursday, February 09, 2006

PM Denmark jangan bermain silap mata

Kemarahan umat Islam seluruh dunia kian memuncak. Demonstrasi dan bantahan dianjurkan di sana-sini samada di Negara umat Islam ataupun oleh umat Islam yang tinggal di Negara bukan Islam.

Isu karikatur yang menggambarkan Nabi Muhammad saw yang diterbitkan oleh akhbar Denmark dan kemudiannya oleh akhbar dan majalah di Negara-negara Eropah termasuk New Zealand terus menjadi bahan pertikaian.



Perdana Menteri Denmark Anders Fogh Rasmussen memberitahu BBC:

The government cannot interfere with the media,but I think these events have stressed the importance of combining freedom of expression with respect for religious beliefs.

Kerajaan (Denmark) tidak boleh campurtangan dalam hal media, namun saya merasakan kejadian yang berlaku membuktikan betapa pentingnya kebebasan bersuara dan diwaktu yang sama menghormati kepercayaan agama lain perlulah berjalan seiringan.

Manakala CNN pula memetik beliau sebagai berkata:

I think everybody should realize that neither the Danish government nor the Danish people can be held responsible for what is published in a free and independent newspaper

Saya mersakan semua pihak mesti menyedari bahawa kedua-dua pihak iaitu samada kerajaan Denmark ataupun rakyatnya tidak boleh dipertanggungjawabkan terhadap apa yang telah diterbitkan oleh sebuah akhbar yang bebas.

Walaupun kemarahan umat Islam semakin memuncak, walaupun pemulauan terhadap produk dan barangan keluarannya telah mula dilancarakan dibeberapa buah Negara, walaupun kepentingannya di dalam dan luar Negara terancam, namun PM Denmark tidak mengambil peduli dan tidak sedikit pun terasa bersalah untuk memohon maaf kepada dunia Islam.

Keangkuhan dan sikap bongkak Denmark ini pasti akan menyemarakkan lagi api kemarahan umat Islam.

Sewajarnya diperingkat ini Denmark perlu akur akan kesalahannya dan berusaha meredakkan ketegangan dengan cara memohon maaf dan berbaik-baik kembali dengan dunia Islam. Akan tetapi mereka memilih untuk mempertahankan kebatilan dan tidak kelihatan serik langsung terhadap apa yang telah berlaku.

Saya tertarik dengan kenyataan yang dibuat oleh Mufti Palestin dan Masjid Al Aqsa, Sheikh Ekreema Sabri. Ketika diminta mengulas darihal cadangan Denmark untuk mengadakan siding dialog dengan wakil-wakil masyarakat Islam Sheikh Ekreema berkata:



The dialogue is good and acceptable only after an official Danish apology. Because even if the press is owned by certain persons, yet the government remains responsible for all its citizens and institutions in general.

Usaha mengadakan dialog sedemikian adalah baik namun hanya boleh diterima setelah pihak Denmark memohon maaf secara rasmi. Kerana walaupun akhbar berkenaan dipunyai oleh individu tertentu, kerajaan tetap bertanggungjawab di atas perlakuan rakyat dan institusi-institusi dalam negaranya.

Kerajaan Denmark tidak septutnya berlindung disebalik kebebsana akhbar dan rakyatnya kerana yang jelas akhbar dan rakyatnya itu telah menggunakan apa sahaja kebebasan yang terdapat di tangan mereka untuk melakukan apa sahaja yang mereka idamkan walaupun pada hakikatnya perlakuan itu sebenarnya menghina dan merendah-rendahkan agama dan pihak lain.

Apa pun Denmark perlu memohon maaf atas kebiadaban rakyatnya, selagi itu tidak dilakukan maka selagi itulah gelora kemarahan di hati umat Islam akan terus bergelombang. Dalam hal ini PM Denmark bertanggungjawab memikul biawak hidup ini dan terpulanglah kepada beliau samada mahu menyusukan biawak itu atau menghumbankkannya ke dalam gaung.

No comments: